Jag tänker på motsättningarna inom katolska kyrkan, som berördes, om än tyvärr på ett ganska ytligt sätt, i Existens igår. (Såg för övrigt att det inlägget lockade ett tredubbelt antal besökare jämfört med en vanlig bloggdag, även om de flesta enbart läste det skrivna. Vore kul om fler kommenterade programmet!)
Om samma slags "oliktänk" - om kvinnliga präster, etc - orsakade spänningar och svårigheter i ett annat samfund - hur skulle man då lösa det?
Jag valde pingstkyrkan som exempel i rubriken, inte minst eftersom jag undrar hur man hanterar sånt där, då Johan (som är pingstvän), ibland har skrivit i kommentarerna här att han tycker att det borde kunna lösas inom kyrkan.
Frågan är då bara: hur? Hur gör ni (och andra)?
Ordnar ett koncilium med representanter för alla riktningar inom den kyrka det gäller? Med åhörare även från andra samfund?
Eller mer auktoritärt: genom att samla bara de äldste/ledarna till interna överläggningar?
Sen då? Omröstning? Jämkning? Kompromisser?
Olika riktningar inom samma tak men inte samtidigt? Eller enhetlighet överlag - ett beslut om att bara en tolkning gäller? Eller lokala avvikelser?
Hur skulle ni alltså göra för att lösa situationen?
Här kan pingstkyrkan - och andra kyrkor - säkert hjälpa till med goda råd till oss katoliker...Etiketter: ekumenisk lösning, katolska kyrkan, konflikter, pingstkyrkan |