A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, augusti 25, 2008
Webbförnyelse
Om ni undrar varför det är ovanligt tyst i bloggen för tillfället så beror det på att jag använder all befintlig data-tid till att uppdatera min hemsida som jag inte har kunnat göra något på sen i december förra året... Ta gärna en titt redan nu, även om det inte är klart än...

En viss bloggarkatt har nu fått en alldeles egen sida, där han har ett fotoalbum. Det kommer fler bilder i albumet snart, som aldrig tidigare har publicerats...

Möjligen kommer förnyelsevinden att fara fram över bloggen när webbsidan är klar.... Funderar på ny accentfärg.... Grönt? Mörkturkost? Purpur? Lutar mest åt det sistnämnda.

Funderar även på mer radikala lösningar - som att byta mall - och kanske uppgradera till nya blogger. Men då försvinner bildspelen.... Och all design jag pysslat med manuellt under åren. Å andra sidan så kanske man kan se alla etiketter då - och inte bara de senaste. Samt lägga till fler funktioner.

Det finns nästan alltid både för- och nackdelar med förnyelse... ;-)

Etiketter: , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 13:21  
11 Kommentar/-er:
  • 25 augusti, 2008 18:47 sa Anonymous Anonym

    Nu får du visa att bloggen kan leva upp till sitt namn! :-)

     
  • 25 augusti, 2008 22:26 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Du menar att jag ska satsa på beige accentfärg...? ;-)

    Vi får se hur det slutar...

    I värsta fall försvinner hela bloggen om man uppgraderar den hyperradikalt - för den mall jag använder nu är inte anpassad för blogger - så man vet inte om blogger hittar allt och lägger det där det ska vara i så fall.

    Skulle önska att det gick att testa på något sätt så man inte sitter där sen med en tjusig design utan blogginnehåll...

    Inlägg och kommentarer betyder trots allt mer än formen...

    Kanske kan se det som ett slags fasta att ha kvar samma halvfungerande bloggmall i evinnerliga tider? (Utom accentfärgerna då.)

    Bildspelen gillar jag faktiskt också. Känns fint att öppna bloggen och se dem rulla på. Det vore nog tomt utan dem...

    Men, vem vet.

    Efter reträtten är jag farligt radikal... ;-)

     
  • 25 augusti, 2008 22:28 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Hmmm....

    Om bloggläsarna får önska - hur skulle min blogg se ut då...?

    Ordet är fritt...

     
  • 26 augusti, 2008 10:56 sa Blogger Johanna G

    Charlotte:
    Men nu använder du väl nästan samma argument som alla "traditionalister" inom kyrkan som du brukar beklaga dig över. "Vågar inte ändra formen/utseendet i risk för att förlora innehållet", "Bättre med en halvfungerande mall med bevarat innehåll än att våga förändra och riskera att förlora innehållet" osv... Blir ju nästan lite komiskt (enligt mig), om jag får säga så? Hoppas du inte tar illa upp! Nåja, nu är det ju skillnad på blogg och kyrka, men ändå.

     
  • 26 augusti, 2008 10:58 sa Blogger Johanna G

    Och som svar på den där sista frågan så lät ju purpur ganska intressant.

    Eller varför inte ett akvarieutseende? Med fiskar som simmar över hela sidan? Kanske ikonfiskar. Finns sådana? (Förlåt, jag är inte helt seriös just nu).

     
  • 26 augusti, 2008 12:05 sa Blogger Z

    Johanna G

    Charlotte säger:
    "Vågar inte ändra formen/utseendet i risk för att förlora innehållet"

    Jag tror hon menar rent tekniskt denna gången ;)

     
  • 26 augusti, 2008 12:12 sa Blogger Johanna G

    Z:
    Ja, det förstod jag också. Tyckte bara att det var kul ändå.

    Charlotte:
    Hoppas du inte tog illa upp!

     
  • 26 augusti, 2008 13:58 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johanna, Z,

    Jo, jag menar rent tekniskt.

    Det är ju inte så att kyrkan får börja från scratch och att 2000 års tradition försvinner för gott om man förnyar den lite...

    Och nej - jag tog inte illa upp.

    Men det är ju inte så kul om precis allt (över 700 inlägg nu) raderas och inte går att återställa.

    Det skulle kännas värre än att 1 GB mail nu är borta för gott... (De gick inte att rädda.)

    Har testat nya blogger lite i receptbloggen - och tycker att det tar längre tid att få in ett inlägg där - datorn hakar upp sig också, går långsamt - så jag vet inte om det är någon bra idé av den anledningen heller att byta till nya blogger...

    Det verkar mindre flexibelt om man vill få in egna grejor. Vad säger ni som använder det?

    Och jag vill heller inte ha en nästan exakt kopia av tusentals andra bloggar... Vill behålla bildspelet. Så om nya blogger funkar för sånt en dag kanske...

    Men tills dess kanske jag skulle göra en ny mall utifrån en gammal bloggermall om det går att hitta nånstans... De går att mixtra en del med. Vilket iofs inte löser dilemmat med etiketterna.

    Fast nu har jag anpassat hemsidan så den går i samma stil som nuvarande bloggen, och den börjar kännas ganska färdig för stunden... Vad tycks?

    (Bara nyare Internet Explorer visar den helt och hållet som den ska se ut - med kursiva rubriker - Firefox gör om dem till vanlig tråkstil - och klarar heller inte annat än vänstervriden bildvisning...hmmm...)

    Men purpuraccent i bloggen kanske...som sagt. När jag väl kommer dit. Åtminstone nån liten förändring lutar jag åt... ;-)

    Just nu är det kattalbum nr. 2 som gäller.... (Har ni kollat in nr. 1?)

    Och ytterligare en nyare tavla ska in på hemsidan och lite bättre bilder av en tidigare utställning - sen får jag nog ge mig med webbmixandet ett tag och måla vidare på en tavla inför en utställlning under kulturnatten här snart.

    På sikt blir det ikongalleriförnyelse oxå...

     
  • 26 augusti, 2008 14:27 sa Anonymous Anonym

    Jag kan rekommendera att du gör som jag. Starta en helt ny blogg och behåll den gamla i oförändrat skick. Då kan du både äta kakan och ha den kvar så att säga.

    Varför inte "A Catholic Renewal 2" eller "Even More Catholic Renewal". :-)

    För min del tyckte jag inte att bloggen skulle vara som ett gammalt museum med gamla poster utan vara något nytt och dynamiskt. I praktiken så är det ju ändå bara förstasidorna som lever här i bloggvärlden.

     
  • 26 augusti, 2008 15:12 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Hmmm... Det var ju också en intressant tanke...

    Inte för att bloggen känns som ett museum.... Den har ju hållit igång ett bra tag nu utan egentligt uppehåll. Det är kanske lite skillnad när man inte har skrivit i den på ett år?

    Hur länge sparas förresten bloggar som är "inaktiva" - kommer blogger att radera den efter ett tag om de märker att inget händer? Det vill jag ju inte....

    Har märkt att nya läsare ofta hittar hit genom att googla på något som gamla inlägg handlar om - allt ifrån betongborrande till katter, tomater och kloster i Paris...

    Men jag ska absolut fundera på det....

     
  • 26 augusti, 2008 15:16 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kanske ska behålla namnet om jag startar nytt - och istället byta namn på den här bloggen till:

    A Cat(a)holic renewal... ;-)

    För en viss katt har ju bloggat ganska mycket här på sistone.

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker