A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

torsdag, augusti 21, 2008
Statyupproret - och vägen vidare

Jag får en del mail nu efter att någon tipsade om det så kallade statyupproret som startades för en kort tid sen i syfte att få till fler statyer av kvinnliga förebilder. Eftersom de flesta statyerna på offentliga platser föreställer män...

Ok - jag förstår tanken - och kan tycka att den är sympatisk.

Men jag tänker vidare så här:

Som katolik har jag inte precis lidit brist på kvinnliga förebilder i statyform... ;-)

Helgonstatyerna i kyrkorna, inte minst i katolska länder, är minst sagt överflödande... Undrar om inte rentav en majoritet av dem är bilder av kvinnor...?

Och på ortodoxt håll finns det gott om kvinnliga helgon i ikonform...

Men jag tänker trots allt att det vi främst behöver inte är fler statyer - vare sig av kvinnor eller män - utan fler levande föredömen. Personer som står upp också i värsta busvädret, och mot hela världen om så behövs, för det som är gott, sant och rätt. Som inte tiger inför orättvisor och maktmissbruk.... Som ställer sig i solidaritet med dem som är utsatta eller utstötta i samhället - och kyrkan.

Många, många sådana personer ber jag Gud att kalla, inspirera och leda...

***

Uppdatering:

Läser just att fler har funderat över kristna statyförebilder (jag undrade minst sagt var de var i den lista som föreslogs av initiativtagarna).

Etiketter: ,

postat av Charlotte Thérèse @ 14:54  
4 Kommentar/-er:
  • 21 augusti, 2008 15:36 sa Anonymous Anonym

    Johannes av Korsets böcker kan jag rek

     
  • 21 augusti, 2008 16:06 sa Blogger Z

    man får omedelbart känslan av att statyupproret har med Veckorevyn eller tidningen Amalia att göra. Eller något annat intelligensbefriat medium.

    Har fått två påminnelsemail nu, och försökte klicka till länken. det stod "Men hallå! Du har inte Flash" på skärmen.

    Tror de att man måste ha en 12-årings jargong för att tilltala kvinnor?

    Jag skrev ett svar: "Jag hoppas på många statyer över kvinnor, spciellt sådana kvinnor som inte säger "Men hallå!!" utan som istället är kända för att vara smarta.

     
  • 21 augusti, 2008 17:11 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Anonym,

    Johannes av Korsets böcker rekommenderar även jag...

    Tänkte du på något särskilt i dem med anledning av just detta inlägg?


    Z,

    Jo, precis...

    Lyckades klicka mig in fast Flash funkar uselt på den här gamla dinosauriedatorn (gör för övrigt att jag förlorar en massa betapetmatcher för att allt fryser och jag inte hinner tillbaka in i tid).

    Men jag kände inte direkt att jag ville rösta på någon av de där föreslagna. Även om jag inte har något emot dem heller.

    Var finns alla kristna kvinnliga förebilder bland dem...?

    Som om starka kvinnor och kristen tro vore motsatser.

    Tvärtom, ju!

     
  • 21 augusti, 2008 23:05 sa Blogger Ephraim

    Staty upproret...hmmm jag kan inte saga sa varst mycket om statyer eftersom jag inte anvander dem i nagon form for venerering. Jag finner dem underliga, aven fast sjatte ekumeniska konciliet inte fordomde dem, sa tycker jag att ikoner ar en battre form av konst, de gor battre "teologisk sense."

    Fast jag haller med Charlotte, vi behover fler personer som ar bilder av Kristus. Dvs. mer helgon...Igen sa repeterar jag vad jag sade forut , varje ny generation kristna ar kallade att producera sina helgon, eftersom vi ar alla kallade till det.

    Men samtidigt sa tycker jag att man kan ha mer ikoner i kyrkaorna, varfor skulle vi inte venerera den eskatologiska verkligheten vi lever i. Allt vi gor har har konsekvenser i en redan existerande parossia. "doxa too Theoo" +

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker