A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

torsdag, augusti 14, 2008
When I die I shall become a Tree


When I die
I shall become a
Tree

Perhaps a big
Willow
no longer weeping
but sheltering
in my branches

or maybe an
eternal pine
green in the
face of Winter's apparent
deathly grip

reaching to the
canopy and praising the
Sun
getting washed in the
rain
covered in snow

so my outer visage
feeds
four limbs blossom
into many
branches
fingers toes
smaller branchlings
blue eyes
the sky

but in that moment
between
steam-to-rain-to-ice
and back again
in there, yes,
my sprouted-full
Soul
sways in the ruach
of God



br yossi
2008

Här går det att läsa mer om vad som inspirerade brodern till dikten - en naturlig begravning - utan kistor och valv - man blir bokstavligen till ett träd - tycker det låter sympatiskt: www.honeycreekwoodlands.com

Etiketter: , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 08:00  
9 Kommentar/-er:
  • 14 augusti, 2008 17:55 sa Anonymous Anonym

    Sympatiskt, möjligen, men stridande mot den kristna traditionen, väl?
    /Jonas Lundström

     
  • 17 augusti, 2008 12:25 sa Blogger Maria

    Titta på hemsidan det länkats till, Jonas, så ser du att det inte är något konstigt. Bara väldigt fint, tycker jag! Om jag mot all förmodan skulle dö i USA, blir det Honey Creek för mig :)

     
  • 17 augusti, 2008 17:41 sa Anonymous Anonym

    Maria. Även om kyrkogården nyanserar det hela (tack för tipset!) så vidhåller jag nog att dikten uttrycker något som strider mot kristen tradition. Jag tycker inte man som Jesus-troende ska prata positivt om döden och vad som händer efter döden, vårt hopp står till uppståndelsen på "Herrens dag". Även om man tror att hela människan sover i jorden och blir till jord (vilket jag tror, men som dock strider mot katolsk lära!), så är detta inte en positiv process och inte heller sista ordet. Döden är vår fiende. Så tänker jag i alla fall...
    /Jonas

     
  • 17 augusti, 2008 17:43 sa Anonymous Anonym

    Jag erkänner samtidigt att jag läste det hela slarvigt och missade undertexten. Förlåt!!
    (Jonas)

     
  • 19 augusti, 2008 11:45 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jag tycker att dikten och tanken är vacker...

    Enkel, avskalad. Inga kistlock att krossa. Bara det mest naturliga.

    Upptäckte under en reträttpromenad på den gamla kyrkogården i stan att där faktiskt växer träd på en hel del gravar... Tyckte det var fint.

    Skulle faktiskt kännas betydligt bättre om ens döda kropp fick bli näring till ett träd som sträcker sig mot himlen - än maskmat. Inte mina favvodjur kanske... Fast de små krypen är nog snabbt framme.

    Hur som helst ingår ju resterna av en i kretsloppet på något sätt.

    Och det har inget med uppståndelsekroppen att göra.

    Jag har nog en så krass syn att det vi eventuellt får i en fortsatt tillvaro är en ny andlig kropp. Det verkar osannolikt att samma gamla celler som vi har haft här och som nötts ner och slutligen dött ska återuppväckas.

    Gud sparar nog lite DNA till uppståndelekroppen ifall det behövs så vi blir oss lika och känner igen varandra... :-)

     
  • 19 augusti, 2008 12:57 sa Anonymous Anonym

    Jag håller med om att dikten var fint.

    När det gäller uppståndelsen så tror jag att människan är en helhet där delarna inte kan skiljas åt. Skriften och den kristna traditionen lär väl i stort sett enstämmigt kroppens uppståndelse? Och i så fall måste någon fysisk kontinuitet finnas med våra kroppar idag. Jesus är den förste som uppstått. Om vi ska få en "andlig kropp" beror på vad man menar. När Paulus använder begreppet i 1 Kor 15 så tror jag att han menar "en kropp genomsyrad av Anden" och inte en "icke-materiell" (platonsk) kropp.

    Det kristna hoppet är inte en eventuell tillvaro efter döden, utan Jesus återkomst, dom dödas uppståndelse och gudsrikets upprättande på jordne, som jag ser det. Jag rekommenderar starkt den anglikanske biskopen och exegeten NT Wright om detta, tex "Surprised by hope".
    /Jonas

     
  • 19 augusti, 2008 13:27 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jag tänker mig våra uppståndelsekroppar som Jesu uppståndelsekropp.

    Den var fysisk men överskred fysiska begränsningar (åtminstone var den fysisk fram till himmelsfärden). Intressant är att Maria Magdalena uppmanas att inte röra vid hans kropp - eftersom han ännu inte stigit upp till Fadern.

    Som om den vore skör för beröring? Men han kunde äta fisk. Och gick genom väggar.

    Det står nånstans att vi ska vara som änglar efter uppståndelsen - det kanske gäller även kroppen - att den är annorlunda beskaffad?

    Jag har i alla fall väldigt svårt att tänka mig att fullständigt maskätna, bortmultnade eller pulvriserade kroppar ska återställas till exakt det de en gång var. Det vore ju ett mirakel utan like. Men det verkar inte stämma...

    Och jag tror på nya himlar och en ny jord. Innan eller efter döden - beroende på när det sker. Inte att det ska rulla på här som vanligt bara det att Jesus är tillbaka på jorden kroppsligt igen.

    Nej, mer annorlunda än så tror jag allt att det blir.

    Jag tror att han gör allting nytt.

     
  • 19 augusti, 2008 19:47 sa Anonymous Anonym

    Ok, då känns det som om vi har ungefär samma uppfattning, jag tror också på en radikal förnyelse av våra kroppar och vet inte hur Gud löser materie-mysteriet. Uppståndelse är både återskapning och förvandling. Så om vi med dikten ovan pratar om naturlig begravning i väntan på uppståndelsen och våra (för)nya(de) kroppar, då är jag helt med. Det låter soft!
    /Jonas

     
  • 19 augusti, 2008 19:57 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Så tolkar åtminstone jag dikten...

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker