A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

tisdag, juli 08, 2008
Joyous criminals
~ Joyous criminals ~


If it's a crime to be convinced
that women may be ordained,
then I'm a criminal too,
and you'll have to put me in jail,
where I'd be accompanied
by numerous such convicts.


If it's a crime to attend
a woman's ordination,
then, please, take me to all
such crime scenes in the world,
so I may share that heavenly joy,
before you put on
dogmatic handcuffs
and striped chasubles
on all the attendants.


I'll then rejoice as an
unofficial prisoner chaplain
among my partners in crime.
We'll attend to those
who are innocently imprisoned,
by experts on Canon law.


And filled with God's grace
we'll sing all night long
until the prison gates
are opened by angels
so we may march out
on the bright fields of freedom,
still joyfully singing,
since God gave us a sign
that even the blind could see.


S/He Who Is
is walking with us.


Charlotte Thérèse


(The poem is dedicated to Raymond Burke, inspired by his action against Sister Louise Lears.)

Etiketter: , , , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 14:33  
12 Kommentar/-er:
  • 08 juli, 2008 14:57 sa Blogger Jacob Hjort

    Du lyckas vara finstämd och provocerande på en gång. Härligt!

     
  • 08 juli, 2008 15:32 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Excelsis,

    Tack...

    Ibland lyckas det.

    De första raderna anlände vid 5-tiden imorse, sen flödade det på i rask fart - och jag har bara filat på det lite nu.

    Charlotte

     
  • 08 juli, 2008 15:51 sa Anonymous Anonym

    Det är INTE ett brott!!! Du har som katolik rätt att tycka vad du vill, följ ditt samvetes bud och stå på dig.

    I sak har du fel. Kyrkan måste ha pli på sina präster och nunnor. Sättet detta sker på kan vara obehagligt, men det får man stå ut med.

    Personligen reflekterar jag över Petri frånvaro på Golgata. Jag lutar åt att ta absolut distans till den synliga kyrkan. Jag stödjer den ovillkorligt, men vill kanske inte ha kontakt med den. Kanske avstå sakramenten rentav. Vi får se.

    Det är på den punkten jag nu står och väger i min personliga trosutvecklig. Vore intressant att höra dina teologiska synpunkter.

    Snääälla, läs MINA dikter nu!

    :oD

    *dreglar av dödssyndig fåfänga*

     
  • 08 juli, 2008 15:56 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Syster Louise blir behandlad som en brottsling - så då måste det ju vara jämförbart med ett brott...

    Läs bara vad som skrivits om det via länkarna i de tidigare blogginläggen om detta. Alldeles otroligt!

    Vill du utveckla tankarna lite mer om Petrus, Golgota och avstånd från Kyrkan?

    Vad exakt är det som gör att du vill ta distans?

    Visst ska jag läsa dina dikter... :-)

    Charlotte

     
  • 08 juli, 2008 16:05 sa Anonymous Anonym

    Konkret: jag tycker den verkar rädd och misstänksam. Det vanhelgar i så fall sakramenten, och då vill jag avstå. Vi får se.

    Jag skall snarast ge en kortfattad utveckling på Eklips!

     
  • 08 juli, 2008 17:52 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Rädd och misstänksam - kan hålla med dig i den analysen - fast det finns ju så mycket mer att tillägga också - sådant som är gott.

    Både ogräs och säd växer i samma åker.

    Sakramenten - där verkar ju Gud direkt - genom bristfälliga människor.

    Inte kan de vanhelgas av tillkortakommanden...?

    Charlotte

     
  • 08 juli, 2008 19:30 sa Blogger Johanna G

    Bra/fin (kan inte bestämma mig för vilket ord jag ska använda) dikt! Fast egentligen känns den nästan mer som en sång än en dikt. Du har inte funderat på att tonsätta den?

     
  • 08 juli, 2008 20:08 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johanna,

    Oj... Nej, så långt har jag inte tänkt. Men det var ju också en idé.

    Förmodligen måste den justeras så att det blir verser då - har mer tänkt på språkmelodin - inte på att det ska vara exakt regelbundet som en psalm.

    Men någon skicklig musiker kanske vill ta sig an den och se vad som händer?

    Sånger kan ju dessutom vara lite friare i rytmen... Och ha en lite varierande melodi rakt igenom - snarare än verser. Kanske med en upprepning av några ord på något ställe som får bilda refräng inne i sången...?

    Ja, nu far tankarna som synes...

    Hör av dig - du som hittar detta och är musiker och känner att du vill tonsätta den... :-)

    Annars försöker jag kanske själv - men har inga möjligheter att få ner det i noter förrän min ordinarie dator är lagad.

    Charlotte

     
  • 08 juli, 2008 23:48 sa Anonymous Anonym

    Charlotte, jag ifrågasätter inte opus operatum.

    Jag vill helt enkelt inte gå till nattvadsbord i en dålig anda.

     
  • 08 juli, 2008 23:58 sa Anonymous Anonym

    Andan kan väl förbättras...

    Jag har en lätt joyous criminal LÄNK som kan vara på plats här:

    http://www.wallpaperbase.com/author/Kraxpelax

    :oD

     
  • 09 juli, 2008 12:57 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Men vi bidrar ju själva till andan...

    Om den är dålig kan vi göra den bättre, eller åtminstone försöka låta bli att påverkas negativt av den.

    Charlotte

     
  • 09 juli, 2008 13:05 sa Anonymous Anonym

    Två själar, en tanke! Skrev alldeles nyss en ny liten artikel på Eklips! Ta en titt.

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker