A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

söndag, juli 06, 2008
Hemliga samtal inledda med Vatikanen
Så har ett gäng anglikanska biskopar inlett hemliga nödsamtal med Vatikanen.

Vad det gäller? Vart de ska ta vägen om kvinnor snart får biskopsvigas och homosexuella får del av fler mänskliga rättigheter. Typ.

I en skräckvision ser jag dem masskonvertera och bidra till att långsamt förstena katolska kyrkan.

En vän som läst artikeln skrev i ett mail:

"A thought related to all of this (from one of my professors):

"If you can't see your way to ordaining women, PLEASE do not baptize them. ALL Christians are given the right/duty to answer God's vocational call."

Rev. Leonel Mitchell
Credited with the current 1979 liturgy of baptism, one which changed the theology of the Episcopal Church."

Bra sagt.

***

"Senior Church of England bishops have held secret talks with Vatican officials to discuss the crisis in the Anglican communion over gays and women bishops.

/.../

Dr Rowan Williams, the Archbishop of Canterbury, was not told of the talks and the disclosure will be a fresh blow to his efforts to prevent a major split in the Church of England.

In highly confidential discussions, a group of conservative bishops expressed their dismay at the liberal direction of the Church of England and their fear for its future.

They met members of the Congregation for the Doctrine of the Faith, the most powerful of the Vatican's departments, the successor to the medieval Inquisition, which enforces doctrine and was headed by Pope Benedict XVI before his election."

Läs hela artikeln här.

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 22:04  
4 Kommentar/-er:
  • 07 juli, 2008 13:29 sa Anonymous Anonym

    Det enda som ni svenska katoliker verkar vara överens om, är att ni ska ha ett effektivt gränsskydd med mycket taggtråd. Jag har skrivit om begreppet "katolicitet".

     
  • 07 juli, 2008 13:32 sa Blogger Charlotte Thérèse

    LF,

    Det där förstod jag inte alls...?

    Tvärtom, ju.

    Bort med taggtråden....!

    Charlotte

     
  • 07 juli, 2008 14:07 sa Anonymous Anonym

    "I en skräckvision ser jag dem masskonvertera och bidra till att långsamt förstena katolska kyrkan."

    Läs gärna förklaringen av begreppet "katolicitet" på min egen blogg (klicka på signaturen)!

     
  • 07 juli, 2008 14:53 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Lars,

    Jag har läst ditt inlägg där nu.

    Det jag vänder mig emot i det är kopplingen till det partipolitiska som är malplacerad i ett sammanhang där det bör handla om tro... Inte så att kyrka och politik inte i någon mån hör ihop - att vara kyrka är att påverka omgivningen - försöka göra den lite bättre - och det medför politiska ställningstaganden - men det medför inte någon nödvändighet av partipolitik - som istället kan påverka kyrkan negativt om den står över tron. Det ska ju vara tvärtom även där - tron måste forma politiken.

    Vad jag vänder mig emot i mitt eget inlägg här är ju just det du tar upp - att ett gäng biskopar vill fly till en kyrka som de uppfattar som mer konservativ för att de inte klarar av en sann katolicitet.

    Själv är jag för en kyrka som är öppen för alla. Det bör synas ganska övertydligt i allt jag skriver...

    Som sagt - bort med taggtråden! :-)

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker