A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

söndag, augusti 17, 2008
Önskeblogg - favvoårhundrade i kyrkohistorien
Ni får som sagt gärna önska er ämnen att diskutera här (skicka ett mail med ämnesförslag så kanske det tas upp så småningom).

En som har gjort det är Mackan:

"En lite mer humoristisk (men meningsfull) post kunde vara vilket århundrade inom kyrkohistorien vi gillar bäst. Många citerar Augustinus, ibland rätt tanklöst, exempelvis. Andra gillar skolastiken. Ytterligare andra gillar Nicaea. Andra martyrtiden INNAN Nicaea - då var kyrkan som bäst. :)"

Frågan är alltså: när tycker DU att kyrkan var (är) som bäst? Motivera!

Själv gillar jag två ganska så olika - och ändå rätt lika - tider bäst.

1) Den allra tidigaste kyrkan - fram tills saker började spåra ur.... Låt säga år 33 - år 150 eller så... Kan tänka mig att sträcka fram det till närmare år 200 - sen var det ganska kört. Den första kyrkliga institutionaliseringen hade sett dagens ljus och blommat ut rejält. Makten och fåfängan körde över Andens frihet. Kyrkan anpassade sig allt mer till samhället omkring. Kvinnorna hamnade i skymundan. Ja, suck.

2) Den andra tiden jag gillar bäst är nutiden - för att så mycket är i allt tydligare förnyelse. Ytterligheter skavs mot varann som sällan förr - utom i den tidigaste kyrkan då. Det känns hoppfullt inför framtiden.... Ur dessa "födslovåndor" kommer nog något som åter blomstrar och visar på Gud mer än på sig själv - tror och hoppas jag.

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 08:00  
5 Kommentar/-er:
  • 17 augusti, 2008 16:31 sa Anonymous Anonym

    Jag gillar alla tider, men bäst av allt nutiden. Gud har ju låtit mig födas till just denna tid och jag gissar att det därför är just i vår del av kyrkohistorien som jag passar bäst.

     
  • 17 augusti, 2008 19:33 sa Blogger Ephraim

    HAHA Johan jag gillar ditt svar. Gud ansag mig vardig att leva i kyrkan idag. Det ar har jag stravar att leva med Gud, och alla mina medmannsikor.

    En kommentar pa en tidigare post... kyrkan blev institutionaliserad fran borjan runt apostlarna verkar det som om man laser Epistlarna, och Apostlagarningarna. Didache ar ju ocksa en bra kalla, och St. Clements brev...Sedan alldeles efter det sa har vi St Ignatius av Antioch som skriver om Biskopen som en Ikon av Kristus etc...St. Iranaeus av Lyon som talade om "rule of Faith." Sa redan efter Apostlarnas forsta arvtagare sa ser vi ett tydligt steg i denna riktning.

    Kyrkan har fran borjan varit hierarchical, och institutionaliserad. Sa Andens rorelse ar inte hindrad i min asikt au contraire endast de kristna i kyrkbanken (vilka inte hor hemma i Gudsdyrkan) ar ansvariga for att inte lyssna till Anden.

    Kyrkan ar bast idag, darfor att det ar i denna tid vi som kallar oss kristna maste sta upp for denna tro i en varld som alltmer ar konfunderad, och full av irrlaror. +Ma Gud hjalpa oss att vara trogna tjanare i Guds riket!+

     
  • 19 augusti, 2008 13:07 sa Anonymous Anonym

    Själv läser jag nu den mycket roliga (och lätt hädiska) "Lamb - the gospel according to Biff, Christ's childhood pal" av Christopher Moore. Den rekommenderas för alla som vill läsa något annorlunda och fnissigt om Jesus. 2/3 av boken rör egentligen Jesu uppväxt och perioden fram tills han döps av Johannes (alltså ungefär där evangelierna tar sin början).

    Även om boken i sig är en skröna får Moore mig att fundera mycket omkring "Om det nu inte var så här, hur var det då?" Och när jag skrattar åt dråpligheterna (Jesus uppfinner Judo i Kina (fast det heter Jew-Do), Biff uppfinner Sarkasm, etc) får jag en otrolig längtan att velat vara där.

    Sådär riktigt på plats. Bortom alla söndagsskoleföreställningar om hur det är, utan verkligen på plats hos Jesus. Han verkar vara en kul kille!

    Men i brist på det måste jag säga att även jag är glad över att vara kristen i den här tiden. För 50 år sedan hade jag antagligen ställt helt andra frågor, för det var ett helt annat samhälle då. Och det är inte säkert att jag fortfarande varit kristen i den miljön.

     
  • 19 augusti, 2008 13:32 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan/Ephraim:

    Ni verkar vara rörande eniga - även delvis med mig... :-)

    Mackan:

    Det låter som en kul bok - påminner lite om de apokryfiska berättelserna om Jesu barndom kanske?

    Vara på plats hos Jesus - låta där och då bli här och nu - precis vad min reträtt har gått ut på.

    Ja, att vara kristen just nu ställer en i ett särskilt historiskt perspektiv.

     
  • 19 augusti, 2008 14:48 sa Anonymous Anonym

    CT - jag vet inte om den har så mycket de apokryfa evangelierna att göra (har bara läst Thomas i någon större utsträckning).

    Handlingen är att Jesus, när han växer upp, vet att han är Messias men inte hur han ska vara det. Han försöker söka upp de tre vise männen för att ta reda på varför de först sökte upp honom och kanske på så sätt få ledtrådar till vem han är och vad och hur han ska göra.

    Med på resan finns hans trogne kompis Biff. Som också i många stycken är hans totale motsats.

    Men jag är månne partisk - jag har gillat flera av Moores böcker (varav "A dirty job" var "Den bästa bok jag läst" innan jag tog upp American Gods av Neil Gaiman). Läs dock gärna - om inte annat så för det goda skrattets skull.

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker