A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

tisdag, mars 25, 2008
Jakten på det försvunna skrattet - och humorstafetten
Här kommer äntligen den utlovade samlingsrecensionen av Mackans bok, Jakten på det försvunna skrattet - en komiker söker en skrattande Gud - som jag redan tidigare har kommenterat bl.a. här och här. Kolla etiketten humor för att hitta samtliga referenser insmugna i diverse fasteblogginlägg.

Mackan har skickligt klarat konststycket att få till en både lättläst och kunnigt skriven bok om humor - särskilt, men inte enbart, i kristna sammanhang. Han går systematiskt igenom de viktigaste aspekterna (som främst berör stand-up-komik), och blandar teori med praktik.

Själv "fuskade" jag lite med praktiken genom att inte göra de föreslagna övningarna under läsningens gång - så jag är inte riktigt klar med boken än... Å andra sidan fastnade jag för helt andra saker som ledde till inspiration för vidaretänkande och skrivande.

Visste inte innan jag läse boken att man kunde jobba så medvetet med humor - trodde i min naivitet att det viktigaste var att ta vara på inspirerade ögonblick och samla på guldkorn som oväntat dyker upp. Men nej - humor kräver också disciplin och ibland hårt ordsnickeriarbete och filande - liksom annat författarskap.

För min del väckte boken många tankar, som jag delvis spann vidare på här i bloggen (se länkarna ovan). Den gjorde mig också mer medveten om "humorn som vapen" - eller snarare vitaminpiller - inte minst i bloggandet. :-)

Under läsningens gång blev jag av med en del saker som jag glömde på tåget. Fick då numret till SJ's hittegodsavdelning (som jag aldrig ringde eftersom det vore mer än otroligt om någon skulle ha lämnat in kassen med prylar). Utan att reflektera över det lade jag en morgon lappen i boken som bokmärke. Kom först senare på hur kul det var - en bok om det försvunna skrattet - får en lapp med hittegodsavdelningens telefonnummer i.... Kanske borde ringa och höra efter ifall de har hittat några borttappade kyrkliga skratt eller åtminstone något enstaka fniss....? ;-)

Kan inte annat än varmt rekommendera boken till var och en som är det minsta intresserad av humor. Den kan beställas från förlaget - just nu till bokreapris. Och dess innehåll är värt mycket mer än det facila priset! Tolle lege (= tag och läs, citat av Augustinus). Det är en bok att läsa - och läsa om.

Det var för övrigt en hel del lyckliga sammanträffanden som ledde till det som blev en fasta med touch av humor i år.

Boken förstås, men också en bloggare i ett annat land som inspirerade till inlägget om Jesu skratt och fastehumor, som i sin tur gav upphov till idén med blogghumorstafetten, där Mackan förärades första pinnen och sedan intog en plats i humorkonciliet, där snart den första godiskorgen kom till. Resten är historia - som man brukar säga...

Vi har för övrigt under senaste konciliemötet beslutat att göra humorstafetten till en återkommande bloggtradition, då den genererade så många finurligt roliga inlägg som lyste upp fastan och den kristna bloggosfären. Stort tack till alla som deltog! Vi ser redan fram emot nästa års fasta... ;-)

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 11:41  
2 Kommentar/-er:
  • 25 mars, 2008 14:55 sa Anonymous Anonym

    Tyckte, för min del, att det var otroligt trevligt med en fastehumorbloggstafett. Och jag ser redan fram emot 2009 års fasta.

     
  • 25 mars, 2008 16:04 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mackan,

    Vi är som sagt minst två som ser fram emot 2009's uppföljare... :-)

    Hmmm...

    Ortodoxerna fastar flera gånger om året - om vi alla konverterar kan vi ha (minst) fyra humorstafetter om året... ;-)

    Fast det finns nog en poäng i att bara ha det en gång om året.

    Den som väntar på något gott...

    ...kommer att hitta en ny godiskorg nästa år...

    Med syrliga fastekarameller att suga på under 40 dagar.

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker