A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, mars 17, 2008
Fastefilm 5
Så har jag sett ytterligare några filmer.

Parfymen - en ganska så ryslig historia om en udda ung man med en osedvanligt välutvecklad näsa - och förfärligt underutvecklad empati. Intressantast är hur t.o.m. katolska kyrkans hierarki (tänk att de ska figurera i var och varannan film!), faller för hans doftlurendrejeri - bokstavligen. Den dödsdömde onde (eller är han bara sjuk?) mördaren hyllas som ängel.

Betyg: 3,5 - med tvekan. För att den blir märkligt realistisk i sin absurditet. Man både önskar - och inte önskar - stundtals starkt att det fanns doft-tv. Jag läste boken i gymnasiet, rekommenderad av en högst parfymälskande vän - men hade helt glömt innehållet - i så fall hade jag nog inte vågat se den!

Eddie Izzard - Dress to kill - stand-up show - är lite besviken faktiskt, för att den inte var roligare än den var. (Mackan, förväntningarna var nog alldeles för höga efter ditt beröm av honom - han är nog bäst live - inte på DVD.) Men jag är hur som helst storligen impad över hur mycket manus han lyckas hålla i huvudet. Hela 114 minuter - varav de sista faktiskt är bland de roligaste - där han drar en del skämt på franska.... Ska nog ta en titt på en del av bonusmaterialet innan den går i retur imorgon. Den andra som du rekommenderade finns också på listan - men jag flyttade ner den i prioritet så det är möjligt att jag inte hinner få den innan denna filmfrossetid är över.

Betyg: 3,5 - utan tvekan. Smålog lite åtminstone.... Flera gånger.... :-)

En tredje film jag såg var så kass att den inte kommer att recenseras. En fjärde var repig så den gick inte att se - men jag undrar om jag inte har sett den redan - lär väl få veta när jag får en icke-repig version.

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 10:44  
5 Kommentar/-er:
  • 18 mars, 2008 22:45 sa Anonymous Anonym

    VA?!?!

    En som INTE formligen ÄLSKAR "Dress to kill"? Jag är helt förbluffad! Det är - ärligt - första gången jag stött på det.

    Såg du den textad? (Har ingen aning om hur den är textad, men den enda i Sverige som är bra på textning av humor är John E. Thelin, har jag märkt).

    Just stycket om kristendomen (och främst Anglikanska kyrkan) är bland det roligaste jag hört på scen!

    Nu har ju jag iofs sett honom live också, så det spelar kanske in... Men han är min absoluta favoritkomiker.

     
  • 19 mars, 2008 09:08 sa Blogger Z

    Det jag gillar med Eddie Izzard, är framför allt kroppsspråket och ljudeffekterna:
    som när jag var barn (utan syskon) och lekte med mina små figurer och simulerade att de pratade med varandra.

    Izzard står inte rakt upp och ner och bara drar av oneliners, stand-up-skämt. Det kan se bus-tråkigt ut. utan han "dansar", imiterar rörelser, gör ljudeffekter (med munnen).

    Därför får jag roligt bara jag tänker på honom. Rörelserna är inte av denna världen.

     
  • 19 mars, 2008 11:35 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mackan,

    Jag tyckte som sagt att den var lite smårolig - men inget man direkt kiknade av skratt till...

    Kanske beror det till viss del på att jag såg den i feberdimma (7:e förkylningen denna vinter?) och en ganska jobbig snuva. Svårt att koncentrera sig. Fick spola tillbaka den ibland för att jag missade en del skämt. Showen var nog lite för lång.

    Ja, jag såg den textad. Men ibland hade de missat poängerna i översättningen.

    Mest så beror besvikelsen nog som sagt på att förväntningarna helt enkelt var orimligt höga. (Om en humorkonciliepolare rekommenderar en komiker skruvas de helt klart upp till högsta topp - och riktigt dit nådde Eddie inte - genom feberfrossan.)

    Jag skulle nog ha tyckt att stycket om Anglikanska kyrkan var mer kul om jag var anglikan - nu ville jag istället instinktivt ta parti för dem, försvara dem - tänkte att "så illa är det väl ändå inte"...

    Men hade en katolik skämtat om katolska kyrkan med några träffande skämt så hade jag antagligen tyckt att det hade varit väldigt kul.

    Psalmpartiet i det stycket tycker jag i alla fall är kul - för det påminner om sammanhang jag ofta vistats i... Känns jättemärkligt att "fira" en kristen uppståndelseglädjefest med begravningsmelodier...!!

    Ger som sagt Eddie en ny chans - ifall jag får den andra filmen så småningom. Kan t.o.m. tänka mig att flytta upp den till högsta prioritet igen om ett tag, så jag mer säkert hinner få den.

    Z,

    Håller med om att kroppspråket förhöjer det.

    Och massor av charm har han.

    Och ett minne som jag är superimpad av som sagt.

    Hur kan han komma ihåg alla dessa skämt? Utan fusklapp.

    Charlotte

     
  • 19 mars, 2008 11:36 sa Blogger Charlotte Thérèse

    P.S.

    Kan tänka mig att det är extra kul just för den publik han riktar sig till - i USA.

    De får skratta åt sig själva - och åt sina fördomar.

    Och så tror jag det är mycket roligare live.

    D.S.

     
  • 19 mars, 2008 12:01 sa Anonymous Anonym

    Z: Izzard började faktiskt som mimkonstnär och det märks, han har en otrolig kroppsuppfattning på scen.

    Just detta att liksom gå i och ur roller på scen är hans stora styrka, tycker jag.

    Och inledningen på "Dressed to Kill" är underbar, när han i San Fransisco presenterar sig med "I come from Europe. You know, where History comes from..." :)

    Charlotte: Psalmen, ja! Den hade jag nästan glömt...
    "Ha-le-lu-ja, Ha-le-lu-ja,
    joy-ful-ly we lock a-bout..." :)

    Det är så sant, så ofta. Och som sagt, inte bara i Anglikanska kyrkan. (Som jag dessutom gillar, de också).

    Nej, skäms Mackan, tillbaka till uppsatsskrivandet...

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker