A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

söndag, mars 23, 2008
Missa för allt i världen inte...
....reprisen av Trons Europa, kanal 2, kl. 11.15 idag! Om du inte har "giltiga skäl" förstås, d.v.s. är på påskmorgonsgudstjänst eller så.... :-)

Möjligen finns det en tid på webben också - så att det går att se online.

Programmet sändes igår och handlade om katolska kyrkan (främst i Frankrike och Tyskland) - om prästcelibat, relativt tomma prästseminarier, om en rörelse som önskar förnyelse i Andra Vatikankonciliets anda, och om de vigda kvinnorna (Gisela Forster, en av biskoparna intervjuas)...

Jag missade själv programmet, men fick höra om det efter påskvakan i natt.

Och här är ett märkligt sammanträffande:

Jag missade det eftersom jag då just hade satt igång DVD'n med The Passion of the Christ... Tänkte på det när jag vaknade i morse. Det blir till en svindlande djupdimension - två filmer går parallellt - de flätas samman. Jesu lidande och lidandet som många i Kyrkan erfar (p.g.a. mänskliga regler).

På något sätt liknar exkommunicering en Kyrkans korsfästelse. Kan föreställa mig hur smärtsamt det måste vara. Att ha en kallelse och inte få följa den kan också vara som ett mycket djupt sår - den man älskar gör en illa. Och jag kan nånstans också förstå den ensamhet präster som inte är kallade till celibat måste känna. Tänk så enkelt det skulle vara att häva allt detta onödiga lidande i Kyrkan.... Tänks så Kyrkan skulle kunna blomstra...

Fick ytterligare en artikel om den senaste exkommuniceringen för några dagar sen. Artikelförfattaren har nog rätt. Nej, inte visar detta precis exempel på typiska "heretiker".... Såna som får offra allt för sin tros skull, för rättfärdighetens skull, brukar en dag lyftas ur dyn - av Kyrkan. Om hur det blir i detta fall kan vi naturligtvis inte veta nånting nu....

Jag är själv kluven inför vigningarna, som jag tidigare nämnt. Är positiv till förändringen i sig förstås - men är detta det bästa sättet? Hade det funnits mer öppenhet för samtal och bön rörande frågan i Kyrkan så hade det kunnat ske på ett mycket bättre sätt tror jag... Men när? Om femtio år?

På något sätt tycks tiden redan vara övermogen för detta, vigningarna har öppnat en vall, och det är mycket som väller ut nu som har tystats ner. Det är bra att ta bort mattan som vilat över elefanten som står i vardagsrummet. Och det är bra med korsdrag. Det som händer just nu kan leda till något positivt på sikt - för hela Kyrkan.

Det är mitt hopp och min bön att det blir så...

P.S. Man kanske kan se även tiden för sändningen av reprisen av programmet lite symboliskt. Samtidigt som påskdagens gudstjänster pågår. Efter död och lidande följer uppståndelse och glädje. Även det som är dött i Kyrkan kan få nytt liv...

Etiketter: , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 10:20  
0 Kommentar/-er:
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker