A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

tisdag, februari 12, 2008
Frågan om Jesu skratt - och fasta från dysterhet
Det finns kristna som diskuterar om huruvida Jesus skrattade (allvarligt!).

Har mött det flera gånger på kristna maillistor. Och alltid är där någon gravallvarlig dysterkvist som högtidligt proklamerar att Jesus på sin höjd levererade ett litet småleende någon enstaka gång ibland. Eventuellt.

Men ett riktigt hjärtligt bullrande gapskratt som gav honom värk i magmusklerna? Nej - alldeles omöjligt för vissa att föreställa sig....

Själv tror jag att Jesus som sann människa även delade skrattets glädje och gåva helt och fullt med oss....

Gud har en alldeles fantastisk humor..... Det är bara att se sig omkring lite grann så kan man inte låta bli att dra brett på munnen.

Hittade en bloggare som skriver om Jesu eventuella skratt och sätt att le - samt om ett annorlunda sätt att fasta...

Han skriver också om ögonens roll i leendet - viktigt!

Kan känna igen det särskilda leende han skriver om - "smile out loud". Varit med om det själv med vissa personer. Ett djupt leende som går rakt genom själen - som växer i tysthet till en obeskrivlig glädje.

Det finns människor som man inte behöver säga ett ord till - ett spontant delat leende på djupet säger redan allt som finns att säga.

Inte kan jag skriva en bloggpost om humor utan att rekommendera en av våra få kristna svenska komiker - tillika med bloggarvän - Mackan!

Till sist undrar jag hur ni som läser detta ser på humor i kristen kontext, på Jesu skratt, och på vad som är roligt i filmsammanhang.

Gillar ni t.ex. Monty Pythongängets filmatisering "Life of Brian" - med den oförglömliga "Always look on the bright side of life"? Eller Mr. Beans Alleluia-sketch? (Som sedan dess för alltid förknippas med "Franciskuspsalmen".)

Kommentera också gärna den engelska bloggposten om leenden och fasta!

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 12:11  
8 Kommentar/-er:
  • 12 februari, 2008 12:42 sa Anonymous Anonym

    Brittisk torr humor är otroligt kul! Man börjar fnissa bara man hör om MP och MrB. :-)

     
  • 12 februari, 2008 12:51 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Eller hur.... :-)

    Fast alla gillar dem inte.

    Tror inte de går hem lika bra i USA som i Sverige.....?

    Undrar: vad är det som gör viss humor kul för vissa - t.ex. den brittiska?

    Och varför tycker inte alla att clowner är kul?

    Själv tycker jag att de är tragisk-läskiga.

    Sorgliga, till oigenkännelighet målade och utklädda, gestalter som klantar sig klumpigt för att vi ska skratta. Nej, det lyckas inte för min del....

    Vad är det alltså som gör något roligt?

    Mina teorier så här långt:

    * Igenkännandets glädje: "så typiskt - det där kunde ha hänt mig med".

    * Absurdheten innehåller ett slags humor - det omöjliga inträffar och blir komiskt genom att det absurda ökas på mer och mer.

    Fler tankar om det eller om annat i det ursprungliga inlägget?

    Charlotte

     
  • 12 februari, 2008 23:05 sa Anonymous Anonym

    Min absoluta favoritkomiker är Eddie Izzard (gör en sökning på YouTube om ni inte vet vem det är). Tätt följd av Ellen DeGeneeres.

    Angående om Jesus hade humor eller inte finns faktiskt till och med de (inte endast undertecknad) som gjort kopplingar mellan Jesus och standup comedy.

    Leland Ryken skriver också i referensverket "A Complete Literary Guide to the Bible" om just humorn och olika "humorgenres" i Bibeln. (Jag försökte hitta hans tal "Humor in the Bible" från "Art and Soul"-konferensen 2005, som bygger just på hans artikel om humor i "Literary Guide", men jag hittar inget...) Det framstår som Gud faktiskt har humor och inget tyder på att Han skulle förlorat den bara för att Han blev människa.

    Möjligen kan man göra ett case av att Jesus både var sann Gud och sann människa och därför svettades som vi, gick på toaletten som vi och också - ve och fasa - skrattade som vi. Trots att det inte finns bibliska belägg för vare sig toabesök, svett eller skratt.

    Jag tror att den Gud som skapar har humor. Jag kan inte tänka mig en Gud som inte skulle kunna skämta. Eller som inte gör det. Jag kan inte tänka mig att vi skulle kunna något (skratta eller skämta) som INTE Gud skulle kunna.

    När det gäller vilken humor som är kul för en del och inte för andra finns det faktiskt en del skrivet om det. Bland annat i boken "Humorologi", utgiven på Liber, skriven av Henny Olsson, Harriet Backe och Stefan Sörensen. Det är en rätt användbar bok om man vill analysera humor. Och rätt oanvändbar om man vill lära sig använda sin humor ;)

    (I så fall har jag iofs en titel.... ... . )

    Hur som helst - en skön artikel om att koppla ihop humorn och fastan.

    Traditionellt fanns ju både karnevalen (som inledningen på fastan) och påskaskrattet (som avslutning), men jag har inte sett några artiklar som kopplar ihop skrattet och leendet med fastan.

    Det gjorde min dag, faktiskt. Tack!

     
  • 13 februari, 2008 17:46 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mackan,

    Kan bara instämma!

    Vi får nog vara glada över att inte exakt allt Jesus gjorde finns dokumenterat i bibeln. Kyrkoåret skulle sträcka sig över flera decennier om evangelierna skulle läsas i sin helhet. De skulle inte rymmas i en vanlig bokhylla. Än mindre i någons ficka.

    Och teologerna skulle få så många fler tolkningsmöjligheter till allt han gjort... :-)

    Tack särskilt för att du nämnde detta som jag hade i tankarna men glömde skriva:

    "Jag kan inte tänka mig att vi skulle kunna något (skratta eller skämta) som INTE Gud skulle kunna."

    I min församling tillämpas påskaskrattet under midnattsmässan. Alltid händer något komiskt... Inte bara under påsken förvisso. :-)

    Charlotte

     
  • 16 februari, 2008 09:04 sa Anonymous Anonym

    Älskar för övrigt Life of Brian. Den bästa scenen i hela filmen tycker jag är ganska i slutet när Brian försöker fly från folkmassorna som vill följa honom.

    Folkmassan splittras mellan de som vill följa "Den heliga kalebassen" och de som vill följa Brians ena sandal (och ytterligare någon falang?)

    Hur som helst, alla far iväg åt varsitt håll, utom en stackars man som står kvar och utbrister - "Let us all just pray!"

    Det är ganska talande, tycker jag. Hjärtskärande och vansinnigt roligt samtidigt. På det där sättet som Monty Python (och långt innan dem, Charlie Chaplin) var så otroligt bra på.

    Se för övrigt mitt favvoklipp där Eddie Izzard snackar om kristendom här!

    Jag är helt fascinerad av hans tillit till att publiken inte bara fattar vad han pratar om utan dessutom "är med" på tåget. Det är dessutom intressant att se att vad som börjar som humor om kyrkohistoria (!!!! bara en sådan sak! Nästan hela den här föreställningen är om historia. I USA, dessutom!) plötsligt bränner till.

     
  • 16 februari, 2008 13:14 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mackan,

    Ja, Life of Brian är helkul minns jag att jag tyckte - men det var så länge sen jag såg den att jag har glömt det mesta av handlingen.

    Den borde gå i repris lite oftare!

    Tack för påminnelsen!

    Det där klippet låter intressant - ska se om min gamla dinosaurieburk till reservdator klarar att visa det....

    Charlotte

     
  • 16 februari, 2008 19:28 sa Anonymous Anonym

    Visst älskar man YouTube! Här var klippet ur "...Brian" som jag skrev om.

    (Klarar dock inte Mr. Bean...)

     
  • 19 februari, 2008 13:59 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mackan,

    Min dator avskyr You Tube.

    Den gör glatt slarvsylta av alla klipp.

    Tog mig igenom hela Eddie Izzard, men hacken kom nästan genomgående just där poängerna var - så jag missade det bästa...

    Tyckte det om musiken var roligast av det jag lyckades urskilja...

    Men skämten om Church of England är nog roligast (eller tristast) om man själv tillhör den.

    Life of Brian-klippet fick jag ge upp mitt under tittandet - för det gick knappt att höra något ens mellan hacken - både hackat och malet alltså.

    Men den ska man nog se hela filmen om man ska se... Och det gör jag gärna igen. Tipsa mig gärna om den går i repris nån gång - har ingen koll på sånt.

    Jag gillar Mr. Bean för att han kan vara rolig utan ord. (Gillar däremot inte direkt Charlie Chaplin - all humor utan ord är inte så kul.)

    Ta bara scenen när Mr. Bean ska måla om ett vardagsrum - och "för att spara tid" packar in alla små föremål i tidningspapper ett och ett - och sen sätter en raket eller liknande i målarburken, tänder den och springer ut.

    Han hinner dock inte ut innan det exploderar - så det blir ett avtryck av honom på väggen (om jag minns rätt). Eller om det är en annan som kommer in och blir förevigad. Det var något om en som glömt sin hatt där.

    Roligast tycker jag nog är videos med blunders - Americas Funniest Home Videos. Helt otroligt, allt vad som kan hända framför en kamera - och det blir ännu roligare för att det inte var menat att vara roligt utan kanske ett högtidligt ögonblick... :-)

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker