A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, mars 03, 2008
Humorstafetten - regler och godiskorg
Så har blogghistoriens första humorkoncilium, med anledning av humorstafetten, som vi hoppas ska bli en återkommande bloggtradition under fastetiden, ägt rum bakom lyckta dörrar.

Det blev svettigt värre - Mackan och jag fick övergå från den ursprungliga tanken att bära religiösa huvudbonader, som förstås skulle markera stundens högtidliga allvar, till att raka varsin tonsur. Vad gör man inte för humorbloggekumeniken...?

Skämt åsido - det blev ett mycket smidigt och lättsamt kaffekoncilium - som kanske kan inspirera Vatikanherrar och andra som eventuellt inte gillar träiga långsittningar iklädda mycket varma mössor...

****

Vi kom fram till följande regler för framtida stafettpinneinnehavare:

Du som får äran att inneha den ekumeniska fastehumor-stafettpinnen någon gång i ditt liv förväntas plocka en godbit ur nedanstående 'godiskorg' och skriva något kul om ämnet i din blogg - länka därifrån till detta inlägg!

Försök skriva på ett sätt så att de som ämnet berör (det gäller de mer känsliga ämnena) - kanske på ett smärtsamt sätt - ändå kan skratta åt det....

'Humor med glimten i ögat' samt 'självdistans' gentemot 'de egna' uppmuntras särskilt. Och välj gärna ett "svårt" ämne som anknyter till sånt som diskuterats i bloggarna under året. (Blogg-guldstjärna utdelas då!)

Uppdraget är slutfört när stafettpinnen har levererats vidare till en annan humorklurig mottagare.

P.S. Skulle du vilja skriva om ett aktuellt ämne som inte finns med bland de nedanstånde så är du välkommen att göra det istället. Det är humorn, skrivandet och ekumeniken som är grejen - inte regelverket. Den som skriver om något av nedanstående ämnen länkas härifrån - det ämnet är då "taget".

Som den uppmärksamme läsaren som följer stafetten från blogg till blogg kommer att märka så dyker det upp lite nya ämnen i godiskorgen emellanåt. Ni är alla välkomna att föreslå fler saker ni skulle vilja läsa om!

****

Godiskorg:

Jesus dök upp i möglet i mitt kylskåp
Om frånvaron av prästvigda kvinnor i katolska kyrkan (än mer specificerat)
Min gulprickiga kanariefågels liv och leverne
Varför jag vanligen brukar ha handskar på fötterna
Om liberalt katolskt tänkandes bidrag till kristenheten
Rekommendationer från Påskstyrelsen (om äggintag)
Djävulens musik (om rock)
Om katolsk pajkastning
Om mina fariseiska idoler
Min fasters handfasta fastetips
Min semester i himlen (alternativt helvetet)
En bloggares saftiga bekännelser
Skäggröra - rakprodukter för patriarker
Om påvens skägg - snillrika hårklyverier
Om mitt liv som dåre för Kristus
Om allt det goda i katolicismen (tillägnat Aletheia)
Om allt det goda i katolicismen 2.0
Min hemliga romans med Christer Sturmark
Om att konvertera. Till Aletheia-kristendomen (tillägnat Johan)
Hollywoods heresi
Om den katolska konservatismens fallgropar
Frikyrklighetens fantastiska fördelar
När jag var helgon för en dag
Om varför det inte går att ha nattvardsgemenskap de närmaste 2000 åren

Om ateismens fördelar
Min syn på de senaste tjugofem nya Mariadogmerna
Nya Mariadogmer
Bannbullor, lite nya recept

Viktiga frågor omkring kvinnliga präster - vilka läppstift gäller till biskopscerise?
Dopet, vad gäller? Dusch eller bad?

****

Lycka till!

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 12:31  
18 Kommentar/-er:
  • 03 mars, 2008 17:26 sa Anonymous Anonym

    "Om varför det inte går att ha nattvardsgemenskap de närmaste 2000 åren"

    skrattade till där,
    men jag kommer inte på något originellt att tillföra, så jag får välja ett "torrare" ämne, tror jag:
    Om ateismens fördelar

    "Min syn på de senaste tjugofem nya Mariadogmerna"
    Här skrattade jag mer åt mig själv: jag är ju en av dem som envist hävdar Mariadogmerna förträfflighet.

     
  • 04 mars, 2008 11:48 sa Anonymous Anonym

    Fasta innebär att man avstår mat till förmån för bloggande!

    Därför kommer mitt inlägg om Bannbullor att publiceras 12.00 denna soliga dag.

    Hinner kanske bara äta några bannbullar till kaffet idag...

     
  • 04 mars, 2008 12:07 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Ser fram emot det! Det ämnet passar dig som hand i handske kan jag tro.... :-)

    Zoltan,

    Jag ser att klockan nu har passerat 12 - så jag kastar mig över till din blogg för "bullkalas"!

    Ni vet väl att ett fint pris väntar för alla som genomför stafetten? (Ni får höra av er till Mackan för detaljerna!)

    Charlotte

     
  • 04 mars, 2008 16:48 sa Blogger Z

    Charlotte, det skulle vara kul om du själv avhandlade det första ämnet:
    "Jesus dök upp i möglet i mitt kylskåp"

     
  • 06 mars, 2008 15:54 sa Anonymous Anonym

    Min fasters handfasta fastetips

    Såhär i fastetiden kan det vara lätt att fastna i traditionen. Som en hjälp för att undvika detta erbjuder jag här ett alternativ till den traditionella fastan. Om du vill kan du se alternativet som en fasta från traditionen. Tänk dock på att om du gör denna text till en tradition så fastar du inte längre från traditionen, däremot fastar du från att fasta från traditionen.

    Min faster, som i enlighet med rubriken är en handfast faster, har tagit fasta på att fastan åtminstone till en del sammanfaller med vintern. För många innebär vintern snö, is och halka - saker som kan medföra att man faller när man är ute. Resultatet, fast man tyckte att man tog det försiktigt, kan bli att man - särskilt om man är gammal - bryter ett eller flera ben i kroppen.

    Min faster, som gärna är ute och går på vintern, har själv klarat sig från att falla omkull och slå sig. Hennes närmaste väninna ramlade dock förra vintern och bröt lårbenshalsen. Fast besluten att hjälpa både väninnan och andra från att falla på nytt pga halkan bestämde sig min faster för att komma på något bra tips. Hon funderade och funderade ... och så kom hon på sitt handfasta fastetips: Använd alltid halkskydd på skorna om det är halt ute så kan du stå fast även under fastans kalla dagar.

    (Jag kunde inte motstå frestelsen att dikta ihop något ...)

     
  • 06 mars, 2008 21:22 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Allan,

    Stort tack för ditt spontana bidrag!

    Synd att du inte har en blogg dit jag kan länka från den godiskorgsrubriken - men jag kan prova att länka till det här inläggets kommentarer...

    Jag hittade just din hemsida via länken från ditt namn - och ser att du håller på med trolleri - och kopplingen till tro - det låter kul!

    Det är inte bara nattvarden som är "hokus pokus" (hoc est corpus meum).... :-)

    Tack än en gång - tror du skrev det mer lägligt än nånsin - det blåser verkligen snålt från traditionellt håll idag...

    Du får en guldstjärna för fyndigheterna...!

    Med broddar på apostlahästarna,
    Charlotte

     
  • 06 mars, 2008 21:52 sa Anonymous Anonym

    Hej Charlotte!

    Nu har jag lagt in texten på min blogg (som jag inte haft tid att skriva i särskilt ofta). Adressen till bloggen är systematiker.wordpress.com.

    Hälsningar
    Allan

     
  • 06 mars, 2008 22:08 sa Anonymous Anonym

    Allan - kul att se dig här! Och kul att du tog dig an utmaningen när nu den ena stafettpinnen var tappad.

    Vem tänker du skicka vidare humorstafettpinnen till?

     
  • 06 mars, 2008 22:44 sa Anonymous Anonym

    Hej Mackan!

    Hur lämnar jag, rent praktiskt, över stafettpinnen?

     
  • 06 mars, 2008 22:49 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Allan,

    Du lämnar den till någon bloggare...och hänvisar till det här inlägget där de kan läsa hur det går till...

    Be den personen att länka hit.

    Du kan väl skriva i ditt inlägg på din blogg vem du ger pinnen till, samt meddela det här i en kommentar, så håller vi koll...

    Jag har uppdaterat med en länk till ditt inlägg nu.

    Herrens vägar är outgrundliga - även i humorstafetten, får vi konstatera... ;-)

    Charlotte

     
  • 07 mars, 2008 15:54 sa Anonymous Anonym

    Jag har lämnat pinnen vidare till Cissi (http://litetill.blogspot.com).

    Cura, ut valeas!

    Allan

     
  • 07 mars, 2008 16:01 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Allan,

    Finemang!

    Då ser jag/vi fram emot att höra av henne snart!

    Vad betyder latinet?

    Charlotte

     
  • 07 mars, 2008 17:22 sa Anonymous Anonym

    Den latinska frasen betyder ungefär: "Vårda dig på det att du må vara välmående". Kort sagt: Sköt om dig!

    Allan

     
  • 07 mars, 2008 18:10 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Allan,

    Tack för önskan - och översättningen - och detsamma!

    (Det var en användbar fras!)

    Charlotte

     
  • 07 mars, 2008 18:27 sa Anonymous Anonym

    Charlotte, det finns mycket användbart inom latinet. :-)

    Ett tips: Gå kursen Kyrkolatin (7,5hp) vid Umeå universitet (www.umu.se). Det är en helt nätbaserad kurs - all undervisning och examination sker via Internet.

    "Kursens mål är att ge de nödvändiga baskunskaper i det kyrkolatinets formlära, syntax och ordförråd, som behövs för att kunna tolka enklare autentiska texter (som bl.a. kyrkofädernas skrifter, Hieronymus Versio Vulgata, Novum Testamentum, skolastiska texter, teologiska texter, mässa)."

    Pax Dei tibicum! (Guds frid vare med dig!)

    Allan

     
  • 10 mars, 2008 16:53 sa Blogger Tuve

    Katholou har nu skrivit ett mycket roligt inlägg: http://katholou.wordpress.com/2008/03/10/hollywoods-heresi-humorstafetten/

     
  • 10 mars, 2008 17:05 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Tuve,

    Vad bra! Jag länkar - och skyndar dit för att läsa.

    Charlotte

     
  • 11 mars, 2008 19:52 sa Blogger Dag Selander

    ***
    HUMOR I FASTAN: När jag var helgon för en dag
    >> http://missionxp.webblogg.se/1205259946_humor_i_fastan_nr_jag.html

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker