A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

tisdag, mars 04, 2008
Jesus dök upp i möglet i mitt kylskåp
Z tyckte (smått teaterviskad av Mackan) att det skulle vara kul om jag själv fick stafettpinnen i handen och tog mig an översta ämnet i godiskorgen - i humorstafetten...

Är det detta som kallas "att få igen för gammal ost" - eller snarare för en gammal bloggp-ost - om vad man kan hitta längst bak i kylskåpet....? :-)

Jag vet inte ens om den följande humorgenren existerar sen tidigare - Mackan kanske kan upplysa mig? Evangeliserande skräckelhumor skulle jag nog kalla resultatet. (Känsliga läsare varnas härmed - och kan inte komma med krav på ersättning för akut illamående, fnisskramp, "fariseisk" förnärmelse, eller för oplanerad omvändelse till kristen tro, eller lidanden av liknande slag som läsningen av följande nyhetskåseri kan tänkas orsaka.)

Nåväl, det är väl bäst att ta hela storyn från början.... Ocensurerad. Håll i er.

Så här var det: jag gjorde alldeles som vanligt den årliga rensningen av kylskåpet förra veckan.

Inget märkvärdigt med det.

Ibland måste man städa helt enkelt - nöden har ingen lag. Tidigare misstag på den fronten har gjort att jag hade skrivit in en särskild kylskåpsstädardag i almanackan relativt tidigt i år så att jag inte skulle missa det.

Städar man inte minst en gång per år så vandrar kylskåpsinnehållet nämligen ut av sig självt i protest - med krav på bättre villkor.

Grönmögelost och sill från i fjol bildar fackförening och kräver temperatursänkning om man inte ser upp... Lurviga tomater gör sällskap ut tillsammans med en halväten sladdrig gurka och ett geléaktigt salladshuvud - och kastar sig unisont och argsint över en. Ett stinkande baconpaket med grågrönt innehåll faller sönder av förmultning i ett sista hest avgrundsdjupt väsande.

Det växer vid det laget svamp på allt. (Oätlig svamp, dessvärre - annars hade man kunnat inrätta ett kylskåpligt kretslopp där olika matvaror äter upp varann och bildar något som åter är ätligt för människor i slutändan - vegetariskt dessutom, så det hade varit utmärkt fastemat...)

Ja, som ni nog märker - trevligare än så kan man förvisso ha det. Kylskåpsstädning rekommenderas i de flesta fall alltså varmt (!), även om det kan finnas skäl att göra undantag från regeln, åtminstone i synnerligen fromma katolska hem, vilket jag återkommer till...

En sådan städning ägde som sagt rum nyligen i mitt kyliga matförvaringsutrymme. Men den rensningen liknade ingen rensning hittills.

För i takt med att jag plockade ut sak efter sak så att kylskåpet tömdes allt mer, så kunde man skönja något ytterst märkligt längst bak. Det fanns inte bara vanliga små gulgröna giftsvampar på allt - inklusive kylskåpsväggarna. Och det här var inte bara högst ordinära mögelsporer, i än mer skiftande kulörer, som hade brett ut sig ohämmat. Det var något mer.

Ett oförklarligt mirakel...

Som målad av en skicklig konstnärshand framträdde en makalöst vacker tingest bakom bråtet i kylskåpet. Den var blågrönaktig och skimrade av silverludd. Det var ett ansikte. Och inte vilket ansikte som helst. Och det såg så oerhört levande ut. De kryllande mikroorganismerna gjorde förmodligen sitt till...

Hans klara och intensiva blick såg rakt genom själen - ögonen utstrålade outsäglig godhet, och den leende munnen gjorde att man ville le tillbaka.

Jag föll, som vilken annan god katolik som helst, snabbt ner på knä, gjorde korstecknet, och tillbad leende Jesus som haft den utsökta smaken att uppenbara sig i möglet i mitt kylskåp...

Mitt under fastetiden...

Han som kunde ha valt vilket kylskåp som helst i världen... Under julen eller påsken. Hos en protestant eller ortodox, eller varför inte en jude. Det hade varit en intressant Messiansk "återkomst". Men han valde ingen av dem, inte heller en muslim eller buddist - han valde inte ens ett kylskåp hemma hos en man.... Tänka sig - han valde än en gång en ringa tjä-narr-inna - eller rättare sagt, hennes anspråkslösa kylskåp... :-)

Tänk att också jag fick "föda" Jesus (bokstavligen!) om än det var kylskåpet som utgjorde själva "livmodern". För att inte även fortsättningsvis diskriminera kylskåp borde man byta ut ordet "frigid" mot något mer passande... Fast detta rörde sig förstås om en "jungfrufödsel" - jag kan garantera att innehållet längst bak i kylskåpet var absolut orört!

Om jag tvättade bort bilden sen?

Nej, det vore, som ni förstår, helt omöjligt. Städningen kom alldeles av sig - för att ta till en rejäl underdrift.

Sen en vecka tillbaka fungerar kylskåpet som en het pilgrimsattraktion i den lokala katolska församlingen - antalet medlemmar har fördubblats på nolltid, och även inbitna ateister stövlar in direkt från gatan, lockade av den mystiska "Kristusdoft" som strömmar ut, och de omvänder sig på fläcken.... Ett sant mirakel...större än bilden i kylskåpet.

Tilläggas bör att en del också har lämnat kyrkan p.g.a. detta - de kan helt enkelt inte tro på ett så jordnära mirakel... Så anstötligt... Hur skulle himmelens konung kunna uppenbara sig i ett simpelt kylskåp? Nej, det blev för mycket för dem. Fast då glömmer de att han har talat om sig själv i födoämnestermer redan på biblisk tid.... Och redan då lämnade en del lärjungar honom. Hade någon enda varit kvar om han istället hade sagt: "Jag är livets mögel"? Fast hur ser väl bröd ut efter 2000 år...? I det perspektivet är händelserna i mitt kylskåp bara småpotatis. Med vita rötter.

Jag har nu fått ett nytt kylskåp av församlingen i utbyte mot det gamla och väntar med spänning på att se om Jungfru Maria kanske dyker upp där om ett och ett halvt år eller så.... I så fall ska jag försöka sälja det på eBay till någon katolsk mångmiljardär i USA så det kan finansiera ett eller flera kyrkbyggen här i stan. Vi behöver verkligen större lokaler efter den enorma anstormingen på sistone...

Katolsk mögelevangelisation, kan man kanske kalla detta...?

***

Ovanstående stafettbidrag har inget vare sig med verkliga händelser eller med mitt personliga kylskåp att göra, kanske bör förtydligas... :-)

Men, tänk om det ändå vore så....!?!

***

Jag skickar, för att inte förspilla en enda sekund av fastetiden, raskt vidare humorstafettpinnen - inte bara till en person utan tre - Aletheiagänget - och mitt önskeämne från er sida är: "Om allt det goda i katolicismen"...skriv så att katoliker kan skratta åt det!

Hoppas att ni antar utmaningen....!

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 21:26  
4 Kommentar/-er:
  • 05 mars, 2008 11:08 sa Anonymous Anonym

    " jag kan garantera att innehållet längst bak i kylskåpet var absolut orört!"

    Guld, säger jag bara

     
  • 05 mars, 2008 11:20 sa Anonymous Anonym

    Även jag skrattade så jag tjöt, framför datorn. Applåder och busvisslingar.

     
  • 05 mars, 2008 19:00 sa Blogger minutz3

    Jag fick mig också ett gott skratt minst sagt ;-)
    (..vilket dock nu har vänts till ångest över hur mitt blogginlägg, när jag nu har förärats bloggstafettpinnen, skall te sig :-/)

     
  • 05 mars, 2008 20:30 sa Blogger minutz3

    ...jag lyckades missa det där sista...

    http://godkatolik.blogspot.com/2008/03/om-allt-det-goda-i-katolicismen.html

    Vad göra? :-/

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker