A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

lördag, mars 01, 2008
Uppmuntran och filmtips

Blir riktigt rörd av de fina hälsningar som flera bloggläsare spontant har mailat på sistone - vad go'a ni är...!

Bad att få publicera en text och en bild från olika avsändare. De var fina var för sig - men tillsammans får de ytterligare en dimension tycker jag....

Tänkte att det kanske finns någon annan som tittar in här nån gång som också kan få uppmuntran/glädje av det.

Bilden kommer ursprungligen härifrån.

Texten är skriven av någon som får välja mellan att vara anonym eller ge sig till känna i kommentarerna - det går bra vilket som.

"Framgång = gång framåt

Hurra för alla människor som har en dröm; Hurra för alla människor som har modet att försöka förverkliga den; Hurra för alla människor som vågar följa sitt hjärta utan att ha massan med sig. Hurra för alla människor som vågar och orkar fortsätta att försöka när drömmen och drömmaren har fått sina törnar..

Tänk att en liten människa kan påverka en annan människas hela värld
Tänk att en liten människa kan påverka en hel värld

-Det spelar roll, det spelar roll för den här…

Framgång = gång framåt

Kram"

***

Till sist kan jag inte låta bli att nämna ett lustigt sammanträffande apropå det pågående fastehumortemat... Jag fick ett presentkort till en DVD-klubb häromdagen, vilket innebär att jag får se så många filmer jag hinner under tre månader. Fick redan besked om vilka de två första filmerna som anländer blir (de kommer till låns lite slumpvis - man kan inte välja vilken film man vill se när). Mr Beans semester och Pingvinresan råkade bli de första.... Jag säger då det... De blir nog roliga på olika sätt... Ännu roligare skulle det kanske vara om Mr. Bean semestrade bland pingvinerna..... ;-)

Fråga till alla: kan ni rekommendera några riktigt bra filmer som ni har sett?

Ska i så fall försöka passa på att se dem - om de finns med i urvalet och om jag har turen att få låna dem innan tiden går ut. Recenserar sedan de mest tänkvärda av dem i bloggen allt eftersom så kan vi tala om dem i samband med det...

Off-topic: Jag har placerat min blogg i Uppsala på bloggkartan.se

Etiketter: , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 13:40  
10 Kommentar/-er:
  • 01 mars, 2008 19:41 sa Anonymous Anonym

    Menar du filmer i allmänhet? En rätt stor fråga... Anyway, Magnolia, av bioaktuella Paul Thomas Anderson, är världens bästa film. En lång rackare, men alltigenom fulländad.
    /Jonas Lundström
    www.alternativ.info.se

     
  • 02 mars, 2008 14:41 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jonas,

    Ja, jag menade filmer i allmänhet...

    (Såg att allt av Monty Python tyvärr var utgånget eller utlånat....)

    Ska försöka få tag på Magnolia!

    Lustigt nog känner jag igen titeln från de filmer jag tittade igenom på listan - men jag tror inte att jag markerade den eftersom jag inte kände till den.

    Tack för tips!

    Charlotte

     
  • 02 mars, 2008 17:32 sa Anonymous Anonym

    Har du sett "A beautiful mind"?

    En fantastisk film, baserad på den fantastiska historien om Nobelpristagaren i ekonomi, John Nash och hur han övervann sin psykiska sjukdom.

     
  • 02 mars, 2008 19:34 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mackan,

    Nej, den har jag inte sett - än -men den hör till en av dem jag kryssade för...!

    Ser fram emot titten - om filmen nu kommer min väg.

    Lite som ett lotteri...

    Charlotte

     
  • 03 mars, 2008 14:32 sa Blogger Z

    Jonas

    Ett tips. När du kommenterar här på blogspot. så finns ett enklare sätt för att få med din länk:

    Istället för "Anonym", välj "Namn/URL"
    Fyll i din signatur (vid "Namn") och skicka kommentaren. (eller skriv även in url-adressen om du vill det först)

     
  • 03 mars, 2008 16:45 sa Anonymous Anonym

    Får man tipsa om lite bra och roliga dokumentärer också?

    Michael Moore? Exempelvis "Sicko" eller (roligare och lika tragisk) "Bowling for Columbine". Den förstnämnda handlar om USAs sjukförsäkringssystem och den människosyn det leder till. Den andra om USAs förhållande till vapen. Båda låter hur tråkigt som helst, jag vet, men det är innan Moore tagit tag i ämnena.

    Annars tycker jag att man kan se vad som helst med Eddie Izzard (ståuppkomiker), men "Unrepeatable" och "Dressed to kill" är mina egna favoriter.

    Lasse Hallström? Chocolat är bäst! (Kul film som dessutom utspelar sig under fastan!) Med Ciderhusreglerna är bra, den med.

     
  • 04 mars, 2008 13:25 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Tack för användbar teknikinfo...!

    Det kan vara knepigt att få in länkar i kommentarer i blogger också - de borde införa en sån funktion tycker jag.

    Själv brukar jag för att få in en smidig direktlänk skriva ett inlägg i skriv-versionen av blogger, sen "switcha" över till html-versionen och kopiera - då har man koden där automatiskt, och kan bara klistra in den i en kommentar.

    Mackan,

    Visst - alla genrer är välkomna!

    Gillar Moore - men den första du nämner har jag aldrig hört talas om - den andra har jag sett - skrämmande aktuell...

    Eddie Izzard har jag inte sett nånting av - utom det där hackiga YouTube-klippet.

    Chocolat är bra! Mest för att den handlar om choklad - ett av mina favvofasteföremål...he he... :-)

    Räknas mörk 70-80%-ig choklad verkligen till sånt man bör avstå från? Den lär innehålla mycket nyttiga saker. Ljus choklad utan nästan någon kakao i (bara fett och socker) avstår jag dock gärna från året om...

    Ciderhusreglerna har jag också sett - otäck - men bra.

    Såg igår Pingvinresan två gånger (ena gången med fransk kommentator), samt bakgrundsmaterialet - ska se den en gång till innan den går i retur.

    Mycket poetisk. Och den blir faktiskt ännu bättre efter att man har sett bakgrundsmaterialet..

    Mr. Bean väntar också...

    Charlotte

     
  • 07 mars, 2008 09:48 sa Blogger minutz3

    CT: Som katolik kan jag inte nog rekommendera filmen "Lost Souls" (2000) som handlar om att Djävulen ska bli en människoson :-P

    Som vanlig svenne så är mina två favoritfilmer "Shaun of the Dead" och "Hot Fuzz".

     
  • 07 mars, 2008 13:27 sa Anonymous Anonym

    På en annan av mina favoritbloggar talas det idag om att välja filmer som kristen.

    Bara som tips till alla här.

    CT: Längtar efter att se en riktig långfilm. Här är det Byggare Bob, mest, för hela slanten.

    (Isac har i veckan lärt sig säga "Bob! Bob!" och peka frenetiskt mot filmduken.)

     
  • 07 mars, 2008 13:32 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Minutz3, Mackan,

    Tack för tips!

    *antecknar*

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker