A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, februari 25, 2008
Tio bloggutnämningar
För några dar sen kom kyrksyster med en hedrande utnämning som jag nu förväntas glädja tio andra bloggare med.... Jag gör som du och väljer tio bloggar förutom din som jag fick utnämningen från - för att sprida glädjen mer - men självfallet får du en hedersbloggpuff tillbaka. :-)

Jag kan inte låta bli att utnämna ett par bloggar som redan utnämnts - för de hör helt enkelt till mina favvo-bloggar.... Och flera utnämningar skadar väl inte...?

Tio intressanta bloggar - utan någon som helst inbördes rangordning:

Shuno Bling - en nykomling i bloggosfären som förtjänar uppmuntran för den goda tanken att lägga ut bra idéer i sin blogg som andra kan nappa på!

Bagiskommuniteten - ett intressant initiativ - kommunitetslivet poppar upp i liten skala här och där - ska bli spännande att följa utvecklingen - ser fram emot gästblogginlägg så småningom! (Uppdatering: efter att jag utnämnt den utifrån min minnesbild av den såg jag att alla inlägg utom ett är raderade.... Hoppas att den fortfarande är igång - eller att åtminstone kommuniteten är det!)

My - språkglad blogg för alla som gillar att peta i ord - med viss finlandssvensk prägel, vilket förstås gör den än trevligare för oss som har rötter där! Inget går upp mot dialekterna som talas i svenskbygderna - inte alls finlandssvenska i vanlig mening...

Mackan Andersson - för den kristet omistliga humorns skull!

Johan Stenberg - De heligas samfund - för att bloggen är som den är helt enkelt - en trevlig ekumenisk mötesplats inte minst!

Z - Enkla bloggen - kluriga teologiska frågor som leder till spännande samtal, och än klurigare vetenskapliga inlägg, varvat med allt mellan himmel och jord - och fina bilder dessutom...!

Joachim Elsander - Kolportören - där hittar man ofta något klokord - en träffande formulering - huvvet på spiken!

Inga-Lina Lindqvist - en blogg i litteraturens tecken - med oväntade krumsprång emellanåt! Du får dela utnämningen med din mer teologiskt inriktade bloggmake Per-Ole Lindqvist! Delad glädje - dubbel glädje!

Leo Holtter - Tankar i natten - tänkvärt även på dagtid!

Dag Selander - MXp - håller koll på saker som är uppåt väggarna i samhälle och kyrka - intressanta gästbloggare bjuds in emellanåt också!

Eva-Marias blogg - får ett hedersomnämnande eftersom bloggen inte är aktiv - men det som står där är läsvärt - och kanske den får nytt liv en dag?!

När jag gick igenom, och samtidigt uppdaterade, min länklista för att göra det svåra valet upptäckte jag att några bloggare har flyttat till ny blogg eller stängt ner helt - Sara Gilliard och Per Erik Lund - finns ni kvar nånstans i bloggosfären på ny adress? Meddela mig i så fall så jag kan ändra länkarna!

Jag skulle vilja fortsätta listan med minst tio favvobloggare till... Men nu var ju reglerna så här.... Och jag har redan tänjt på dem till bristningsgränsen, som synes... ;-)

Etiketter: ,

postat av Charlotte Thérèse @ 11:04  
15 Kommentar/-er:
  • 25 februari, 2008 14:55 sa Blogger Z

    Är du också finladssvensk?
    (inte jag, men de flesta kristna jag stött på på nätet!) Kul.
    Vi har ett par i församlingen, från Jakobstad. De är roliga.

    Kämpar för att Gilliard ska börja blogga igen....suck...hoppas hon gör det....vi talade i telefon igår, och ses förhoppningsvis imorgon till lunch. Då, du

    Tack för alla starka och känslofyllda, målande, argument jag hittar i din blogg.

     
  • 25 februari, 2008 15:10 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Jag är född i Sverige - men mina föräldrar är från de finska svenskbygderna - d.v.s. Österbotten - jag har släkt bl.a. i Jakobstad - fast de flesta finns i en annan stad där i närheten!

    Och, ja, visst är det lite märkligt - de flesta kristna bloggare jag har stött på (och det är väl samma som du) har rötter i Finland...

    Förnyelsen och djupkyrkotänkandet kommer från öst på något vänster... Så att säga... ;-)

    Och då har alla vi också finsk-ugriska rötter gemensamt - för ungerskan är ju släkt med finskan - åtminstone så finns de i samma språkfamilj...

    Hälsa Sara från mig att hon absolut ska börja blogga igen...!

    Hon har väl inte raderat sin blogg helt hoppas jag...?!? Går den att återställa? Annars kan hon ju börja på ny kula...

    Hon skulle ha varit med bland mina tio utnämningar om jag bara hade hittat bloggen (letade faktiskt efter den förut också, men trodde att den var tillfälligt nere) - hälsa henne det också!

    Jo, här i bloggen flödar allt språket åt alla håll och kanter... Alltid gläder det någon - och retar någon annan. Men det är väl så det måste vara om man rör om i grytan...?

    Charlotte

     
  • 25 februari, 2008 15:13 sa Blogger Dag Selander

    Den header/huvud som din blogg har är - enligt min mening - det snyggaste i norra Europa. Byter du bilder varje år, eller? Snöbilden och ikonerna är bilder jag särskilt gillar.

    Du, sr Charlotte, tack för hälsningen idag! Rich blessings//Dag Sr

     
  • 25 februari, 2008 15:13 sa Anonymous Anonym

    Här sitter jag något generad, men lite stolt, det måste jag erkänna!

    Under några år spelade jag golf och då fick jag lära mig att om någon säger: "Bra slag, Leo!" Då ska man inte krumbukta sig, utan bara säga "Tack" Så jag gör väl det då. Tack!!

     
  • 25 februari, 2008 15:24 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Dag, Leo - ni svarade visst samma minut - så här får ni svar samtidigt också...

    Dag - oj då... Har du kollat in alla norra Europas bloggar...!?

    Vem är det som har fått till en snyggare header nånstans i övriga världen...? ;-)

    Skämt åsido...

    Får helt enkelt säga som Leo: tack!

    Och ja - jag byter bilder lite då och då... Just nu får de rulla på ett tag - p.g.a. att alla mina bilder ligger i den kraschade datorn - eller i en fotohimmel nånstans.

    Leo,

    Den utnämningen är din blogg absolut värd! Så lite stolthet skadar inte.... :-)

    Och det gläder mig att få ett tillfälle att sprida lite glädje!

    Charlotte

     
  • 25 februari, 2008 15:41 sa Blogger Joachim Elsander

    Tack för det! Din blogg är med på min favvolista också! Jag får göra en bloggpost av det hela så småningom.

    Keep up the good work!

     
  • 25 februari, 2008 16:09 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Joachim,

    You're welcome!

    Lyckades se ekorrevideon till sist - hur söt som helst ju - du borde skicka in den till något naturprogram!

    Eller till något program som visar roliga videos - typ America's Funniest homevideos - fast möjligen på svenska då...

    Jag har likadana talgbollar på min balkong - tre stycken, numera påbörjade allihop - som blåmesarna hoppar omkring mellan.

    Det finns ekorrar bakom huset här också - men de har inte hittat till balkong-godiset och lär inte göra det heller, eftersom det finns hundratals balkonger att välja mellan i området - de hoppar mest omkring bland träden på avstånd - brukar se dem ibland när jag äter frukost.

    Charlotte

     
  • 26 februari, 2008 07:54 sa Anonymous Anonym

    Wow! Tack!

    Trots att man inte är finlandssvensk, alltså...

     
  • 26 februari, 2008 11:29 sa Blogger bagiskommuniteten

    yes, bagiskommuniteten är igång. men vi kommer inte göra så mycket väsen av oss- vi är satta att verka i ett område och så länge man inte befinner sig där kommer man inte märka av oss:) hemsidan är lite tunn för tillfället men jag lovar att uppdatera när det blir dags för offentliga samlingar!

    Guds fred
    d

     
  • 26 februari, 2008 12:57 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mackan,

    Finlandssvenskheten är en bonus - inte ett absolut krav för nominering... :-)

    Charlotte

     
  • 26 februari, 2008 12:58 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Bagiskommuniteten,

    Fint att ni finns kvar!

    Ser fram emot att läsa mer så småningom!

    Charlotte

     
  • 27 februari, 2008 20:03 sa Anonymous Anonym

    Thanx Ch! :-)

    Dålig tajming att jag ställer mig i stand-by position nu då.

    Hur som helst blev jag mycket glad! Tack!

     
  • 27 februari, 2008 23:12 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Ja, superdålig tajming... :-(

    Hoppas det bara är bloggpausknappen som är nedtryckt ett tag...

    Svarade lite längre i din blogg.

    Den förblir bland mina favvo-nominerigar hur som helst!

    Det är den värd.

    Charlotte

     
  • 28 februari, 2008 09:50 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,

    Tack för hedersomnämnandet! Kände mig bekräftad. :) Men Martin Buber får å andra sidan äran...Hoppas fler upptäcker det han skrivit.

    Eva-Maria

     
  • 28 februari, 2008 18:47 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria,

    Du och Buber får dela på äran... ;-)

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker