A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

fredag, november 09, 2007
Katolsk och pingstkyrklig karismatik

En ortodox vän (nybliven prästseminarist i USA) skriver för tillfället en uppsats om karismatiska saker - så han vill nu veta "allt" om en katolsk och en pingstkyrklig syn på detta...

Själv hade jag en intressant brevväxling med en ortodox präst för några år sedan om den helige Ande i ortodoxa kyrkan, inklusive karismatik. Så detta är i högsta grad ett ekumeniskt ämne...

Istället för att till svar skriva en bautauppsats om min syn på saken, tänkte jag göra det hela intressantare både för min vän och för andra - och lägga ut hans frågor till "expertpanelen" här.

Jag bad honom skriva på engelska för att förmedla hans frågor även internationellt till en katolsk karismatisk lista - men han är svensk, så ni kan svara på svenska här. Då kan han också komma in i samtalet och kommentera och ställa följdfrågor.

Ser fram emot en intressant diskussion om skillnader mellan en katolsk och pingstkyrklig syn - samt glädjer mig åt ett samtal om ämnet i sig - det talas ju inte precis mycket om det i katolska sammanhang - p.g.a. fördomar...?

Min teori vad gäller olikheter, så här i starten, är att skillnaden nog inte är så stor - det enda jag kan komma på just nu är att katoliker brukar betona sakramenten i anslutning till karismatiken, vilket jag inte tror pingstvänner gör (utom sannolikt i Bjärka Säby...!). Men i övrigt - vad finns det för skillnader?

Nedan följer hans brev med alla de många frågorna.

***

Dear Sister,

+Thank God+ for generous faithful Christians.

I am interested in learning more about the Charismatic Catholic understanding of 1 Corinthians chapter 12 and 14. Especially chapter 14. I am looking at the gifts of The Holy Spirit, and how they are understood and presented in the Roman Catholic experience.

What exactly is speaking in tongues? How is it manifested in the worship environment, historically, and contemporary?

What is the prophetic gift? How is it manifested? How are these related to a liturgical life.

What is, if at all, a baptism in the Holy Spirit? Aren't Roman Catholics Chrismated with the seal of the gifts of The Holy Spirit?

Doesn't the gifts manifest themselves within the worshiping community? If not what does one have to do to experience them, or develop them?

How, if at all, is prayer different? The liturgy?

These are some more specific questions regarding these chapters. I hope and pray that they might serve as start and opening in the discussion regarding these two chapters.

I am an Eastern Orthodox seminarian writing a small paper in Church History looking at the traditional, or historical understanding of these chapters, and a contemporary take in the Charismatic movements in Christianity. Especially within the Pentacostal and the Catholic traditions. So I would appreciate a response sooner rather than later.

God bless you!
In Christ Jesus,
Ephraim

Etiketter: , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 11:01  
5 Kommentar/-er:
  • 09 november, 2007 14:42 sa Blogger Dag Selander

    Bengt Malmgren skriver riktigt bra under veckan.

    Kan inte låta bli att nämna svaret jag kom på när Joachim ställde en fråga om vad karismatik i emergent-sammanhang kunde vara? Och mitt svar kom utan att jag hann tänka:
    ~~ Nådesflöde i baland ~~

    Rich Blessings, Charlotte //DSr

     
  • 09 november, 2007 14:59 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Dag,

    Menar du det senaste inlägget?

    Jag skrev till Bengt tidigare idag i det inlägget (som jag tyckte var bra), och tipsade om denna diskussion som borde intressera honom.

    Men kommentaren har inte blivit insläppt än så jag vet inte om han har hittat den.

    Nådesflöde i balans - låter bra. Men det gäller väl inte bara i emergent-kretsar?

    En sant katolsk syn, skulle jag säga! :-)

    Charlotte

     
  • 09 november, 2007 16:20 sa Blogger Dag Selander

    C: Nä givetvis - bör gälla allt levande sunt sammanhang

     
  • 09 november, 2007 16:21 sa Blogger Dag Selander

    Nådeflöde i balans

    (Sorry, preseniliteten)

     
  • 09 november, 2007 16:27 sa Blogger Dag Selander

    När jag nämnde Bengt Malmgren tänkte jag ju förstås på hans ledarroll i AKKS där han tillhör den skrivande staben med Lillemor om karismatiskt skeende:
    http://www.isidor.se/akks/DesktopDefault.aspx?tabindex=0&tabid=1

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker