A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

fredag, november 02, 2007
Firefox
Testar nu Firefox. Det var verkligen en besvikelse. Allt går mycket långsammare på nätet, och de rörliga bilderna i bloggen envisas med att komma upp till vänster (de är placerade i mitten), och min hemsida klingar inte längre av musik.

Firefox är alltså ljudlöst och segt (texten här skrivs in i extrem slowmotion), och den visar inte bilder som den ska.

Trist! Och lite förvånande eftersom den fått så god kritik.

Vad har ni för erfarenhet av det?

P.S. Samtalet om katoliceringen av frikyrkorna fortsätter - se senaste kommentarer!

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 11:45  
10 Kommentar/-er:
  • 02 november, 2007 15:14 sa Anonymous Anonym

    Synd att du fick en så negativ upplevelse av det. Om du har en extremt slö och överbelastad dator så kanske Firefox kan upplevas som långsamt. Men du är faktiskt den första av mina bekanta som tycker att det är sämre än IE.

    Uppenbarligen så är din hemsida optimerad för IE. Själv har jag aldrig saknat musiken på din sida eftersom jag inte visste att där fanns någon. Men du kan ju alltid rapportera problemet till Mozilla så kanske de fixar det till nästa version.

     
  • 02 november, 2007 16:28 sa Blogger Stefan Green

    Det är nog riktigt, din sida verkar inte vara optimerad för Firefox.

     
  • 03 november, 2007 12:27 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Stefan, Johan,

    Kan man greja det på något sätt?

    D.v.s. så att man kan höra musiken både via IE och Firefox - i nuvarande webbläsare?

    En hel dimension försvinner ju!

    Och hur är det med bloggen - ser ni också de rörliga bilderna till vänster i Firefox istället för i mitten (som det är i IE)?

    I html-koden är bilderna redan centrerade, så jag vet inte hur jag skulle kunna få även Firefox att visa det så.

    Vet ni?

    Trist att upptäcka att många som tittat in på hemsida och blogg förmodligen har sett något helt annat än vad jag avsett....! :-(

    Fortfarande märkligt att gå in på den knäpptysta hemsidan!

    I Firefox blinkar dock min rubrik, som avsett, vilket den inte gör i IE!

    Skumt det där!

    IE är väsentligt snabbare än Firefox i min dator, så det var verkligen också en besvikelse.

    En annan konstig sak var att jag var tvungen att ladda ner Adobe Flashplayer ytterligare en gång efter installationen av Firefox - innan dess visades inga bilder! Kan det vara detsamma med musiken - att man behöver ladda ner nån komponent som inte naturligt finns i Firefox, men som finns i IE?

    Charlotte

     
  • 03 november, 2007 14:28 sa Anonymous Anonym

    Jo, ditt bildspel är till vänster.
    Det är väl iofs inte så tokigt; fast jag är ju van vid det.

    Tyvärr kan jag ingenting om data så jag kan inte hjälpa dig. Kanske Tuve vet.

    Personligen är jag dock tacksam att det är tyst. Jag brukar bli galen av hemsidor som automatiskt spelar upp musik. ;-)

     
  • 03 november, 2007 15:03 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Jag tycker det ser snett ut med bildspel till vänster.

    Ta en titt i IE så har du åtminstone sett en gång hur det var tänkt!

    Tur för dig då att du hittade min hemsida i den tysta "eldrävs"-versionen... :-)

    Det går ju också att skruva ner volymen så det inte hörs.

    Det finns även annan musik som man kan välja att lyssna till - i Artistic Oasis. Den spelas inte upp automatiskt. Men det går som sagt bara att lyssna till den i Internet Explorer.

    Charlotte

     
  • 03 november, 2007 22:47 sa Blogger Stefan Green

    I min Firefox ser det ut som du Charlotte beskriver det. Tyvärr har jag ingen aning vad man gör åt det. Men eftersom du bloggar på Blogger så kontakta deras tekniska support och fråga varför Blogger inte stödjer Firefox lika bra som IE.

     
  • 04 november, 2007 13:11 sa Blogger Z

    Hej Charlotte

    Sitter nu med Firefox och ser bildspelet till vänster. Eftersom bakgrunden är rödvit-randig, så förstår jag vad du menar: Det blir lite konstigt med spelet till vänster, för det blir många olika färger.
    Snyggare när bildspelet är centrerat.

    Kan du på något sätt möjligen få till en annan bakgrundsfärg än rödvitrandig däruppe? Svart?
    marinblå?

    Som gör de finfina bilderna rättvisa

     
  • 04 november, 2007 15:54 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Stefan,

    Ja, det verkar ju tyvärr så.

    Men andra centrerade bilder visas centrerat - t.ex. på min hemsida, så jag fattar inte vad det är med just bloggen som inte funkar!

    Charlotte

     
  • 04 november, 2007 16:00 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Ja, visst ser det konstigt ut när man är van att se det i mitten!

    Jag hade tidigare en citrongul, och därefter en koboltblå bakgrund - men bytte nyligen till den röda.

    Det var jätteknepigt att få in den, och det blev heller inte som planerat, men åtminstone i närheten.

    Det var också i samband med det som bloggen - mig ovetande - fylldes av massor av gula grodor där de röda linjerna nu är.... :-)

    Det måste ha sett ännu lustigare ut! Lite avis på er att jag aldrig fick se dem innan jag hittade orsaken i koden och fick bort dem...!

    Jag kommer nog att byta ut bakgrunden lite då och då när jag tröttnar på den. Kanske grönt till våren?

    Men det ändrar ju inte centreringsproblematiken.

    Nån annan som vet hur man överlistar Firefox så man ser bildspelet i mitten även där?

    Charlotte

     
  • 04 november, 2007 19:08 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Alla,

    Jag har nu felrapporterat ljud- och bildbuggarna i Firefox.

    Hoppas de hittar orsaken och kan lösa det! För problemet ligger ju inte nånstans där jag kan göra något - utan i själva programmet.

    Återkommer när de svarar - det kan ju vara intressant för andra som eventuellt har upplevt samma problem.

    En fördel med Firefox är att den har visat sig vara snabbare när det gäller att ladda upp nya webbsidor. (Annars är den bedrövligt långsam - go figure!)

    Och en annan fördel är att den låter mig kommentera i bloggar jag hittills inte har kunnat skriva ett jota i. Ser plötsligt koden som ska fyllas i!

    Dock blir det problem EFTER att man gjort detta, så man får starta om Windows för att kunna använda Firefox igen. Men den "biverkningen" kanske man kan leva med...

    En kombination av IE och Firefox verkar alltså vara det idealiska. Man får bara först ta reda på vad som funkar bäst med vilken.

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker