A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

tisdag, oktober 23, 2007
Gissningsbilden 1.1

















Ja, så var det dags igen att klura på en närbild. Den här gången har jag försökt göra det lite svårare...

Vi får väl se hur många timmar - eller dagar - det tar innan ni knäcker den... :-)

Vem blir först med rätt svar denna gång?

Etiketter: ,

postat av Charlotte Thérèse @ 11:11  
9 Kommentar/-er:
  • 23 oktober, 2007 11:35 sa Anonymous Anonym

    Enkelt! Det är en valnöt! :-)

     
  • 23 oktober, 2007 11:48 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Du är verkligen på hugget!

    Grattis än en gång! Det var alldeles rätt.

    En liten ledtråd fick ni ju i ordet "knäcka".

    Hur många sekunder tog det alltså att gissa....?

    Nästa gång blir det inga ledtrådar, och då ska jag hitta något riktigt svårt.

    Du höjer ribban till elitnivå... Hoppas att många antar utmaningen...! :-)

    Charlotte

     
  • 23 oktober, 2007 12:28 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,
    I love gissningsbilder! Fortsätt med det!

    Nej, jag var långt ifrån säker på att det var en valnöt - det var en ren gissning.

    Det verkar som du har en väldigt spännande matlagning. Du gillar att bjuda på middagar eller?

     
  • 23 oktober, 2007 14:57 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Jag fortsätter absolut, tycker själv att det är kul - både att gissa och att se andra försöka komma på vad det är.

    Nu gäller det bara att hitta något riktigt knivigt.

    (Nej, det blir ingen närbild på varken förskärare eller fruktkniv nästa gång!)

    Farfars gamla sockor kanske...

    Det är för övrigt benämningen på ett av mina minst lyckade efterrättsförsök under studenttiden.

    Hade några vänner över på middag - och måltiden skulle avslutas med gammaldags chokladpudding - den såg riktigt mumsig ut på förpackningen (det var pulvervarianten).

    Grejen var bara att mjölken brändes, med pulvret i - det skulle koka, inte blandas och stå kallt som vanlig chokladpudding.

    Efter att det bränts smakade det ungefär som ett par riktigt gamla och välanvända raggsockor kan tänkas lukta.

    Vi, som var mycket asketiska på den tiden (en franciskan, en dominikan och en karmelit), pinade i oss det mesta om inte allt.

    Har bara ätit en sak som var värre. "Soppa" som senare visade sig vara diskvatten i en kastrull (inte mitt fel - och det frätte ända ner i magsäcken av maskindiskmedlet).

    Mycket ska man vara med om i köket.

    En annan gång (i studentkorridoren) hade vi ett fasligt sjå med att vispa grädde till en kladdkaka. Hade ingen elvisp på den tiden, så vi vispade i skift, och mycket hamnade på fönstret. Det satt ännu kvar små gräddstänk på rutan något år senare. (Det skulle inte förvåna mig om det är kvar ännu - studenter städar inte gemensamma utrymmen så ofta!)

    Som du kanske redan anar så är matlagning inte riktigt min grej - men jag gör mitt bästa, särskilt till fest.

    Valnötterna köpte jag till ost- och broccolipajer med valnötter i, som jag gjorde till inflyttningsfesten. De blev riktigt lyckade åtminstone!

    Charlotte

     
  • 23 oktober, 2007 17:53 sa Anonymous Anonym

    hehe :-)
    Pajerna verkade ivf smaskiga! ;)

     
  • 25 oktober, 2007 13:24 sa Anonymous Anonym

    Spennende konkuranse!
    Og Johan imponerer. mens jeg klarer fortsatt ikke å se at det er en valnøtt! Sukk...
    Nyfiken som jeg er, hadde det vært mulig å fått se et bilde av hele valnøtta?

     
  • 25 oktober, 2007 13:39 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Rudie,

    Bilden är en mycket nära bild av en valnöt.... :-)

    Om du går några steg från datorn så kanske det blir tydligare?

    Jag vet inte hur jag ska lägga in en bild på hela nöten utan att avslöja vad det är för nya läsare redan från början.

    Om det gick att få in en bild här i kommentarerna så skulle det gå.

    Ska klura på någon lösning...

    Jag kan maila över bilden till dig så länge om du skickar mig ett mail så jag får din adress!

    Charlotte

    P.S. Jag skulle inte heller ha klarat att gissa vad det var så snabbt - Johans insatser är imponerande. Nu har jag fotat lite mer så inom kort kommer en bild som förhoppningsvis blir en större utmaning!

     
  • 29 oktober, 2007 15:07 sa Anonymous Anonym

    Du är snäll som vill sända bilden til mig. Men så farligt är det då inte! :) Själv om jag fortfarande inte ser...
    Jag vet du har trassel med din dator, det är kjempejobbigt. Jag har lite trassel med min dator själv.
    Men jag klarade gissa din siste bild! Jätteroligt att gissa!

     
  • 29 oktober, 2007 17:05 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Rudie,

    Oj, jag som tyckte den senaste var så svår!

    Men den var tydligen lättast för de flesta?

    Fler bilder kommer senare.

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker