A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

lördag, oktober 13, 2007
Kyrkan - ett "preventivmedel" mot världen?
En tanke flög förbi...

Apropå kyrkans instängdhet, ghettoisering, introspektion.

Den skottsäkra och vattentäta bastion som byggts upp som skydd mot den "farliga" omvärlden är mest lik en hermetiskt tillsluten månbas....

Funkar (inte minst katolska) kyrkan som ett "preventivmedel" mot världen?

Hur ska i så fall världen kunna "bära frukt"?

Och hur ska kyrkan kunna "bära frukt"?

Jag vet - det heter: "i världen men inte av den".

Men innebär det att ständigt gå klädd i astronautdräkt med kontinuerlig syretillförsel, och inte längre in i världen än ett par meter - så långt syreslangen räcker?

Etiketter: , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 13:11  
5 Kommentar/-er:
  • 13 oktober, 2007 22:40 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,

    Den kan fungera som ett preventivmedel mot världen - fast jag tycker uttrycket "metalt getto" är mer adekvat.
    Men jag tror detta gäller alla kyrkor och ytterst alla rörelser som bygger på trosidentitet - exempelvis vissa politiska partier.

    Jag tror det har med vårt behov av avgränsning som identitetsskapande faktor att göra.
    Men också en längtan efter trygghet och säkerhet.

    Gettot erbjuder en sluten och trygg värld. Innanför murarna gäller den världsbild och de svar vi kommit överens om eller valt att underkasta oss.
    Men för att gettot skall fungera krävs att alla följer samma spelregler. Den som inte gör det påminner de andra om att det finns en värld utanför murarna. Och det är det mest förbjudna.

    Gert

     
  • 14 oktober, 2007 17:53 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Gert,

    Jag är lite undrande inför det.

    Är det verkligen så för de flesta?

    Själv finner jag inte min identitet i avgränsning - utan i frihet, där det finns öppenhet, där det är högt i tak, där alla inte måste tycka lika.

    Tycker det är spännande med tankeutbyte mellan olika inriktningar - och det är intressant att söka likheter i det som till synes är mycket olika.

    Och jag är inte hemma i någon riktning helt och fullt - utan behöver både det som finns innanför och utanför olika "ghetto-murar".

    Men det kanske är en bra definition av det "radikala"?

    Fast det är ju allt annat än avgränsat.

    Charlotte

     
  • 14 oktober, 2007 18:07 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,

    "det kan fungera" ... Om det är så för de flesta har jag ingen aning om.
    Jag känner mig inte heller i behov av avgränsning för att finna min identitet. Men när jag var yngre gjorde jag det.
    Fast det kanske bara innebär att mitt livs gärde blivit större med åren. Någonstans finns det nog en gärdesgård.
    Om jag är radikal vet jag inte. Kanske är jag liberal-radikal,i varje fall inte radikal-liberal vad det nu är?
    Men jag finner nöje i att tillsammans med oliktänkande stå inför det vi inte an vare sig veta eller förklara.
    Problem uppstår när människor nödvändigtvis måste vara säkra på sådan vi inte kan vara säkra på.

    Gert

     
  • 14 oktober, 2007 18:31 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Gert,

    Du skrev:

    >Kanske är jag liberal-radikal,i varje fall inte radikal-liberal vad det nu är?

    Vad gör du för skillnad mellan dessa?

    Hur definierar du den inriktning du känner dig hemma i - med egna ord?

    Charlotte

     
  • 14 oktober, 2007 21:03 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,

    det var ingen enkel fråga. Delvis lekte jag med orden.
    Att vara liberal radikal blir då en modifiering att det du menar med radikal.
    Att vara radikal liberal däremot är att befinna sig längst ut på den liberala kanten.
    Men allvarligt:
    Jag känner en stark sympati för det du beskriver som radikalism. Men samtidigt är jag liberal(are), i den meningen att jag inte har några problem med att hålla obevisade/obevisbara trosutsagor öppna.
    För att ta ett exempel, så är det bara Lukas som berättar om Jesu födelse. Gick det till så?
    Kanske. Men det kan ju också vara så att Lukas använde sig av ett bildspråk för att beskriva hur märklig Jesus var - att han var Guds son. Hur gick en sådan jungfrufödelse till?
    Det innebär inte att Lukas ljög ihop något. Han använde bara en berättar teknik som även Jesus använde.
    När Jesus undervisade lärjungarna om alla människors lika värde, så analyserade han inte människovärdet ur filosofisk synvinkel, han berättade historien om den barmhärige samariern. Den har aldrig inträffat, ändå är den sann.

    Jag vet inte vilket av dessa alternativ, som är det riktiga, om något. Jag håller frågan öppen eftersom jag inte vet.

    Är detta en någorlunda beskrivning av vad jag menar med liberal radikalism?

    Gert

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker