A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

söndag, oktober 07, 2007
Emerging Church - en andlighet för vår tid?
Jag skrev för ett tag sen kort om detta fenomen.

Jag tar upp det nu igen eftersom det anknyter till det jag skrev igår om den radikala inriktningen. Och det känns som att det lilla jag vet om det anknyter till den förnyelse som även jag eftersträvar.

Efterlyser inte minst kommentarer från er som är aktiva inom detta och har kännedom om det.

Hittade t.ex. just ett inlägg om det hos Jonas (som kommenterade mitt inlägg här igår). Även mina bloggrannar Monica och Dag antyder sin koppling till denna rörelse.

Spännande!

Skulle ni (och andra som vet mer) alltså vilja ge en utförlig beskrivning om vad detta är?

Hur tar det sig uttryck rent praktiskt i era liv - som kristna?

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 14:56  
19 Kommentar/-er:
  • 07 oktober, 2007 15:39 sa Anonymous Anonym

    Jag är ingen expert i ämnet, men EC brukar beskrivas som ett pågående samtal om hur kristen tro och församling ska uttryckas i en senmodern eller postmodern tid. EC verkar framför allt vara ett anglosaxiskt fenomen. I "rörelsen" (som inte är institutionellt sammanhållen) så finns en vilja att ompröva livsstil, dogmer och strukturer i dagens kristenhet på jakt efter något mer ursprungligt och/eller relevant. Fenomenet är väldigt spretigt och tycks inkludera husförsamlingensrörelsen, ny-anabaptister, ny-monastiker, postliberaler mfl. Ledande namn är bla Brian McLaren och Rob Bell. Min uppfattning är att en majoritet av dom som relaterat till begreppet EC kommer ur en konservativ, fundamentalistisk eller evangelikal mylla och är på jakt efter en andlighet som är mer "öppen", mer engagerad i här och nu, och som tar kroppen och jorden på större allvar. I denna rörelse går man i olika riktning, en del söker inspiration hos ökenfäder och nunnor/munkar, en del fokuserar på alternativa grupper såsom anabaptister och waldensare, en del är väldigt inriktad på "post-modernism". Många är (gräsrots-)ekumeniskt sinnade och öppna för att lyssna på många röster. För en del blir förändringarna mycket små, man fortsätter som förut men med en större vilja till dialog med andra kristna eller en mer "missionell" inställning, medan andra är beredda att ifrågasätta det mesta. Typ så. Rätta mig gärna, ni som kan detta bättre!/Jonas Lundström

     
  • 07 oktober, 2007 16:02 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jonas,

    Tack för din kommentar!

    Jag ser fram emot att höra MYCKET mer om detta från er som vet mer.

    Se också mitt senaste svar i inlägget från igår.

    Det här är lite som en aha-upplevelse för min del...

    Och jag tror det finns mycket mer att upptäcka i det.

    Så fyll gärna på, alla!

    Charlotte

     
  • 07 oktober, 2007 17:59 sa Anonymous Anonym

    När jag läser Jonas kommentar kommer jag att tänka på Magnus Malm. Kolla hans böcker!

    Han hör definitivt till dessa radikala. Hans ger en helt nya perspektiv på saker i kristenheten och kristenlivet. En svensk profetröst, retreatledare och ekumen.

    En av mina favoritförfattare... :)

     
  • 07 oktober, 2007 19:41 sa Blogger Lapa

    TOP PORTUGUESE UNIVERSAL WRITER: CRISTOVAO DE AGUIAR

    (PASSANGER IN TRANSIT)

    BOOKS:

    “PASSAGEIRO EM TRÂNSITO” ; “RAIZ COMOVIDA”; “RELAÇÃO DE
    BORDO”; “MARILHA”; “A TABUADA DO TEMPO”; BRAÇO TATUADO”; “MIGUEL TORGA O LAVRADOR DAS LETRAS”

    He has, also, translated into Portuguese the Wealth of Nations by Adam Smith.

    He has been awarded several prizes.

    Don't forget the name of this great author, you'll be hearing of him soon.


    Please, add blog to your favourites,


    Thanks for visiting.

     
  • 07 oktober, 2007 20:26 sa Anonymous Anonym

    Bifogar en intressant länk här till en artikel och diskussion

     
  • 07 oktober, 2007 20:29 sa Anonymous Anonym

    och här var den...

    http://www.re-tro.se/cms2/node/307

     
  • 07 oktober, 2007 21:37 sa Blogger Monica O Kolkman

    Jag kan bara instämma med flera föregående; Jonas ger en ganska bra sammanfattning och Magnus Malm är definitivt en del i det svenska "emergent samtalet", även om jag aldrig har hört honom själv säga det. Hans bok "Viskningar från katakomberna" är i min mening en svenskt "emergent" bidrag.

    Ett nyckelord är "postmodernitet" och jag håller fortfarande på och lär mig vad det egentligen innebär.
    Likaså "missionell".

    Jag är nybörjare, visste inte emergent var för ett par månader sedan.
    Läste "Generös Radikalitet" av Brian McLaren, rekommenderas, med det finns mycket mer att läsa, det mesta amerikanskt men också en del engelskt. Rekommenderar Andrew Perrimans Open Source Theology
    http://www.opensourcetheology.net/
    Andra namn som ingår i rörelsen eller som har inspirerat den: N.T Wright, engelsk biskop och teolog,Dan Kimball, Lesslie Newbegin, engelsk missionsteolog,Scot McKnight, amerikansk professor. med mera med mera

    Personligen var jag redan för femton år medlem i en "emergent" församling, fast då fanns begreppet inte.

    Att rörelsen attraherar evanglikala/konservativa/fundamentalistiska kristna tror jag är naturligt, de finns många som söker en mer "flexibel" tro, som samtidigt är grundad i Bibeln.

    Lite skämtsamt brukar det sägas att en "emergent" kristen alltid ställer frågor.
    Kritikerna brukar säga att de ställer för mycket frågor och därigenom ifrågasätter Bibelns och Guds ords auktoritet.

     
  • 07 oktober, 2007 21:46 sa Blogger Monica O Kolkman

    Vill bara tillägga att emergent egentligen inte är en konkret rörelse, utan en "konversation". Finns egentligen ingen enhetlig "ideologi" eller "teologi" som jag förstår det.
    Begreppet är alltså oerhört brett.

    Jag attraheras därför att jag upplever att emergent church ändå på många sätt sammanfattar det som jag känner, tror, funderar på...
    Jag har fått hjälp att sätta ord på det, men jag är inte alls klar med EC, undersöker fortfarande, hoppas ha ett kritisk och sund förhållningssätt.

     
  • 08 oktober, 2007 08:39 sa Anonymous Anonym

    Jag rekommenderar följande "Emerging"-bloggar: På svenska- re-tro, Kolportören, Jord (osså våra som kommenterat här nu), på engelska i favoritordning - Leaving Münster (nyanabaptism), Jesus Manifesto (ny-kloster/anarkism/anabaptism),On Journeying with those in Exile (nykloster/anarkism), Emerging Grace , A Difference that Makes a Difference, The Forgotten Ways.

    Som katolik borde du kanske kolla lite extra på www.newmonasticism.org också.
    /Jonas Lundström

     
  • 08 oktober, 2007 12:59 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Oj,

    Det var många lästips - tack, ska försöka beta av dem den närmaste tiden!

    Har faktiskt en (ännu oläst) bok av Magnus Malm tror jag. Men den är nog ganska gammal, har för mig att den handlar om andligt ledarskap/själavård.

    Dags att gå förbi lokalbiblioteket i närheten kanske, och se vad de kan tänkas ha som är nyare än så - annars får jag ta mig ner till huvudbiblioteket i stan vid tillfälle.

    Jag förhåller mig också kritisk till allt, Monica, tills jag har prövat det grundligt och sett om det håller...

    Men det lutar nog åt att jag verkligen har funnit något värt att ta vara på i det här... :-)

    Funderade i natt på om man kunde starta lokala kretsar och tala på djupet om sånt här - men det kanske inte finns tillräckligt många "EC'are" - eller vad tror ni?

    Annars fortsätter jag gärna samtalet här i bloggen!

    Har sedan länge en ännu ouppfylld dröm om små ekumeniska husgrupper/församlingar... Eller kommuniteter av folk som bor nära varann.

    Parallellt med de vanliga kyrkorna/församlingarna - inte istället för dem. De som är med där kan delta i söndagsmässor i sina respektive församlingar - men ha möten däremellan.

    Det är ett komplement som i alla fall jag längtar efter. Inte bara för spännande samtal utan också gemensam bön och liturgi, och kanske något socialt engagemang.

    Inte bara bönegrupper alltså.

    Jag längtar till något av det bästa av det jag skymtar i urkyrkan... Den andliga intensiteten och gemenskapen som strålar fram i Apostlagärningarna inte minst.

    Jag dras också till Iona och till det jag har läst om den keltiska spiritualiteten - den ursprungliga form av kristendom som fanns på de brittiska öarna innan Rom blev allenarådande inspiratör (för att inte säga kolonisatör!)- bl.a. hade kvinnor en mer framträdande roll där och då.

    Finns det fler här som längtar - i så fall efter vad?

    Charlotte

     
  • 08 oktober, 2007 13:34 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,

    Vill bara inflika att Malms bok som du nog syftar på, "Vägvisare", kanske inte är helt ny men ALLA hans böcker är enormt aktuella. Själv har jag läst nästan alla hans böcker minst tre varv för att de är så bra. Trust me!

    Om det är som Monica skriver att han är en svensk "emergent" så vet jag nu var jag har min kristna identitet :)

    Och du ställer en fråga i slutet om det är fler som längtar... jo typ...men det är ju svårt att svara på så här bara.

    Dels är åtminstone jag ovan vid frågan (vem har frågat det förut?) och dels är det för min del konstigt att svara på en sådan "djup" fråga på en blogg. Vet inte om andra upplever det likadant.

    Du har liksom nått till den punkt som handlar om vad det hela EGENTLIGEN gäller, "to the ultimate concern" och då blir man lätt lite stum.

    Kanske borde jag gå i kloster ;)

     
  • 08 oktober, 2007 13:55 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria,

    Ja, så heter boken - känner igen titeln. Då ska jag leta fram den och läsa den vid tillfälle. Den om katakomber låter också spännande.

    Ja, kanske frågan är lite ovanlig?

    Men inte direkt omöjlig att besvara.

    Och de flesta av mina frågor är nog i så fall ovanliga. Det hör kanske till EC-spiritaliteten att vilja fokusera på det väsentliga, kärnan, det innersta - som många andra går förbi?

    Det känns i alla fall som att denna fråga hör nära ihop med Emergent Church.

    Det verkar också som att det finns en skara "längtare" här, som, ifall vi talas vid på djupet, skulle kunna bidra än mer till förnyelsen.

    Om vi alltså vågar berätta om vad vi längtar efter i Kyrkan - tyckte själv inte att det kändes läskigt att säga vad jag längtar efter - så kanske vi kan nå närmare målet...?

    Om vi längtar efter liknande saker alltså.

    Tycker att det är när man börjar nå djupet som det blir verkligt intressant.

    Det finns väl ingen självskriven lag som säger att bloggar bara ska röra sig på ytan...?

    Min blogg är till också för de djuplodande skikten i människodjupen - och Gudsdjupen....

    Det känns jätteviktigt!

    Det kan vara personligt hållet utan att bli privat.

    Skulle det visa sig finnas intresse för detta, och om folk vill ta upp mer känsliga saker, så kan vi ju starta en maillista om frågan och fortsätta samtalet där.

    Men det går som sagt bra att börja fundera på detta här och nu för den som vill.

    Charlotte

    P.S. Har många gånger funderat på att starta en ny slags klosterrörelse... :-)

     
  • 08 oktober, 2007 15:52 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Detta ämne tycks vara "inne" just nu - tog en slumpvis tur till några bloggar som jag aldrig varit inne på förut.

    Snubblade över denna illustration:

    http://www.trotank.se/blog/index.php?/archives/944-Vaelfunnet.html#comments

    Charlotte

     
  • 08 oktober, 2007 16:13 sa Blogger Dag Selander

    @CHARLOTTE:
    Först min e-adress som du påstår inte går att hitta på min blogg. Ändå har jag den på varenda sida! ;-) Har du synfel, eller... dag.r.selander@gmail.com
    ~~
    Till sak:
    Här på sidan har du nu fått allt du behöver och så mycken Intro & Info du klarar dig ytterligare några timmar... Men för att vara artig och generös visavi min kommentar hos Monica, så kör jag på nåra extra varv:
    ~~
    Alltså:
    Emerging Church, Emerging Conversation, Missional Church, Missional Conversation etc är några av uttrycken för samtal och praxis om hur att vara och leva kyrka/församling i en tid som den postmoderna/postsekulära vi lever.
    ~~
    HÄR ett antal länkar:
    ~~
    (1)
    "Det post-traditionella samtalet" är webbadressen till den Kategori som samlar upp just samtal om hela detta spektrum ur det autentiska och bibliska begreppet "församling" som i Den svenska kristenheten möter oss sedan länge i Husförsamlingsrörelsen:
    http://missionxp.webblogg.se/posttraditional.html
    --
    (2)
    Om emergent emerging:
    http://missionxp.webblogg.se/1177827476_emerging_emergent_mis.html
    --
    (3)
    Vad att göra med de traditionella kyrkorna, frågar man i Australien:
    http://missionxp.webblogg.se/1176805002_what_to_do_with_estab.html
    --
    (4)
    Fredrik Hellström heter en ung förtjusande ung man och god vän som studerat emerging på utländsk botten:
    http://freddyblog.crossnet.se/?p=199
    --
    (5)
    En hyfsat bra analys av Kjell-Olof Nilsson på Crossnet:
    http://missionxp.webblogg.se/211005081646_kjellolof_nilsson_kyrka_i_frndri.html
    --
    (6)
    Fredriks egen blogg om EC:
    http://freddyblog.crossnet.se/index.php?p=141
    ~~
    Skriv gärna. Lägger in dig på kliniken, på min blogRoll så jag kan ha dig under uppsikt den närmaste tiden. "För nu är det mycke..." för syster Charlotte! Välkommen!

     
  • 08 oktober, 2007 16:22 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Dag,

    Jag ska kolla in vad du skrev hos Monica.

    Det är verkligen sant att jag inte har hittat din mailadress - och jag har verkligen letat - men det beror nog på att delar av din sida "försvinner" om man klickar på en kommentar och sen backar.

    Jag läste faktiskt allt det finstilta jag hittade här om dan - hela bloggrullen etc.

    Kul att hamna där förresten - som du ser finns du redan med i min... :-)

    Ja, nu blev det mycket länkar och böcker att titta igenom...

    Men ni får väl hjälpas åt att reda ut allt som dyker upp - alla som är intresserade av ämnet!

    Jag lär ägna bloggandet särskilt åt detta ett tag framöver. Tar då förmodligen upp enskilda saker i tur och ordning så blir det lättare att fokusera.

    Men det är som sagt välkommet att spinna vidare på allt som har dykt upp här så länge. Svara gärna mer på frågor som ställts, läs artiklar och följ länkar - och ta upp vad ni fastnar för!

    Nu ska jag snart försöka ta mig förbi bibblan och se om jag kan lägga beslag på ett par Malm innan någon annan hinner före.... :-)

    Charlotte

     
  • 08 oktober, 2007 23:08 sa Anonymous Anonym

    För mig var mötet med EC nästan som en andra omvändelse. Här fanns så mycket av det jag hela livet längtat efter, men kanske först och främst detta, att det handlar om Jesus. Så ofta har man i min frikyrkliga uppväxt enbart talat om Jesu död och uppståndelse, men glömt hans undervisning, hans liv och de utmaningar och det liv han kallar oss till. Man har med Magnus Malms ord betonat Jesu "namn" men sällan intresserat sig för hans "person". En Jesusfokuserad kristendom, det längtar jag efter.

    Den bästa presentationen på svenska som jag har läst av fenomenet Emergent Church (EC) är Lars Johanssons artikel i ”Nod” för något tag sedan. Lars refererar i artikeln bla till Eddie Gibbs och Ryan Bolger vid Fuller Theological Seminary i USA som studerat vad begreppet Emergent Church betyder för femtio ledare i olika församlingar i USA och England. I boken Emerging Churches sammanfattas nio gemensamma drag i dessa gemenskaper. De första tre beskrivs som en slags grundläggande ”kärnpraktiker”. Här kan ni läsa en genomgång av de nio gemensamma dragen: http://godjord.wordpress.com/2006/12/16/vad-ar-egentligen-emergent-church-2006-12-16/

     
  • 08 oktober, 2007 23:31 sa Blogger LeoH

    Till för någon månad sedan visste jag överhuvudtaget inte att det fanns något som hette "Emergin Church." Har en känsla av att jag på något sätt tillhör en rörelse, men vet inte riktigt varför. I mitt "bagage" finns en lång period av en fullständig sekulär praktik. Eferhand påverkad av befrielseteologi och feministteologi. Bonhoeffer har varit en mångårig följeslagare. Både Efterföljelse och fängelsebreven. Lars Lindbergs "Ny skapelse" har också betytt mycket. Kan inte heller helt förneka att jag nog också är påverkad av liberalteologin, Alltför många beskyller mig för det, så det måste nog äga sin riktighet.
    Vad jag än tillhör så trivs jag hyfsat med det jag hittills hittat och den nivå jag för ögonblicket befinner mig på.

     
  • 09 oktober, 2007 10:03 sa Anonymous Anonym

    Vill bara bekräfta att NOD är en fantastiskt intressant tidsskrift i sammanhanget (som Emil nämner ovan) Har haft lite kontakt med Lars Johansson. Han svarar gärna på frågor via mejl om man undrar över något. Beställde alla deras utkomna nummer och drunknade i dem under sommaren. Rekommenderas! (Charlotte, du har mycket att kolla upp nu!)

    Måste erkänna att jag blir lite varm om hjärtat att läsa alla kommentarer här. Är så ovan att möta personer med liknande intressen. Trodde att man fick läsa om allt bara lite i smyg på sin kammare. Kristna vänner ser en knappt som kristen längre pga av ens längtan efter mer :(

    Tänkte också på det Emil skrev om fokuset på Jesu namn...

    "I have known many people who use the name of Jesus but they are not free. In fact, they are the most bound people that I know here. Why?

    "That is a good question, I think that every case is differnet, but there are many who know his namne, bur do not know HIM. Instead of drawing closer to him and being changed by seeing him as he is, they try to make him into their image. Knowing the name of Jesus is much more than just knowing how to spell it or say it. It is knowing who he really is. That is where true faith comes from."

    Rick Joyner "The call"

     
  • 09 oktober, 2007 13:30 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Emil, Leo, Eva-Maria,

    Tack för era kommentarer!

    Ja, här kan man då drunkna i läsning... Får nog göra ett urval till att börja med.

    På biblioteket igår gjorde jag bara två "Malm-fyndigheter" - det var allt de hade - tyvärr fanns inte den bok som Monica rekommenderade - men jag hittade Under mandelträdet och Fotspår i glastrappan.

    Sen slank det med en hel del annat som stod i samma hylla och i närheten - av bara farten. (Det är faran med biblioteksbesök!)

    Tror för övrigt inte att jag lider brist på läsning. Snarare är det definitioner jag saknar - av vad jag redan känner till och lever i sedan länge.

    Det jag tidigare har läst, och de erfarenheter jag gjort, har lagt grunden för den inre väg jag har gått som kristen - men jag har bara inte vetat vad jag ska kalla den för - förrän nu, kanske!?

    Det jag har läst här i bloggen de senaste dagarna klingar i alla fall mycket välbekant! Och jag gläder mig över detta samtal och över att ni alla har hittat hit! Låt oss fortsätta färden i de vindlingar den vill ta...! I bloggen eller via mail är valfritt. Både och är också ett alternativ.

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker