A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

torsdag, oktober 04, 2007
En liten önskan...

Idag firar jag (allt i efterskott) tre saker i en:

* inflyttning (det blir husvälsignelse!)

* jämn födelsedag

* 14 år som katolik (Franciskus som firas idag har stor del i mitt katolikblivande, särskilt för de första stegen på vägen, så det passar trots allt bra att det blir just idag.)

Skulle önska att alla ni som är trogna bloggläsare kunde vara med - vore kul att träffa er IRL - men de flesta av er finns ju på ganska långt avstånd... Så jag hoppas det blir tillfälle att ses nån annan gång.

Vill ni ändå delta på något sätt i firandet så har jag en önskan...

Berättade förut att det finns ett par behjärtansvärda saker som jag skulle vilja ha en insamling för.

Mest akut är att en vän, som är ortodox eremit i Sydafrika, just har blivit av med sin sjukpension från England (han arbetade där som lärare innan han sändes till Sydafrika). Han har nu ingen inkomst alls under två år innan han får sin vanliga pension.

Han har under flera år haft hand om en mycket informativ maillista om olika religiösa saker - den listan har över 200 medlemmar. Nu kan han inte fortsätta med det eftersom han inte längre har råd med internetuppkopplingen, som är mycket dyr där han bor. Han har två hundar och en novis - alla riskerar de nu att hamna på gatan. Han har levt på nästan ingenting i många år, och äger inget av värde - hans uråldriga bil har kostat stora summor i reparationskostnader, för den klappar ihop hela tiden.

Några andra av hans vänner världen över har lyckats skrapa ihop lite pengar - men det räcker ännu inte... Och jag kan inte bara sitta här och på håll se hur det går utför för honom.

Därför startar jag nu en ekumenisk blogginsamling, i hopp om att vi ska kunna samla ihop till det som ännu fattas. Varje litet bidrag är värdefullt!

Jag önskar alltså inget för egen del - utan önskar hjälpa honom att få en dräglig tillvaro tills han får sin pension, som han därefter kommer att kunna klara sig på.

Kommer omgående att öppna ett insamlingskonto - allt som kommer in där går oavkortat till honom. Den som vill bidra till detta kan höra av sig till mig via mail!


P.S. En liten talgoxe har flugit in på balkongen tre gånger medan jag har skrivit detta inlägg - den satte sig också en stund på balkongräcket och tittade in. Jättesöt! Som ni väl vet så predikade Franciskus för fåglarna... Och jag håller på med en tavla med ett motiv inspirerat av det...

Hmmm.. Hoppas att fågeln sitter i säkert förvar från katten i inlägget nedan... :-)

Etiketter: , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 14:49  
0 Kommentar/-er:
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker