A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

fredag, oktober 12, 2007
Teknisk parentes
Som ni - förhoppningsvis (!) - ser så har jag idag gjort bloggnamnet - A Catholic Renewal - ovan till en länk, så att det ska bli lättare att ta sig tillbaka till första sidan från arkiv och annat.

Jag undrar om det fungerar som en länk även för er från olika sidor i bloggen?

Efter den osynliga "grodinvasionen" förut så känns det som att det är bäst att fråga hur det ser ut i andra datorer, med olika webbläsare, för säkerhets skull ( i min dator är allt som det ska)!


P.S. I skrivande stund övergick ösregnet till det första snöfallet....

Igår och imorse blåste björklöven av träden och for upp som gula citronfjärilar utanför mitt fönster. Hoppade till flera gånger för att det verkligen såg ut som gula fjärilssvärmar. "Vårtecken" i oktober...

Men är inte snön alltför tidigt ute i år?

Etiketter: , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 12:54  
10 Kommentar/-er:
  • 12 oktober, 2007 14:05 sa Blogger Johan A. Stenberg

    Vintern är ALLTID för tidig, när den än kommer, tycker jag. :-)

    Länken fungerar. Att det är en textlänk innebär med nuvarande inställningar att den ändrar färg från blå till lila när man klickat på den, + att den är understruken.
    Men jag håller med om att det är mycket praktiskt. Jag har länge saknat det här på Catholic Renewal!

     
  • 12 oktober, 2007 14:21 sa Blogger Z

    ja, det är ju för synd, du som hade en så konstnärlig bloggrubrik :(

    Men det är klart, det var ingen startsidelänk förut, men nu är det! :)

    Synd att blogspot inte tillåter mer än ett par typsnitt

     
  • 12 oktober, 2007 14:33 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan, Z,

    Försökte förgäves få bort strecket.

    Försöker nu vänja mig vid det.

    Men visst vore det kul att få bort det.

    Vet ni (eller någon annan datakunnig) hur man gör?

    Det borde ju gå att överlista tekniken eftersom ni inte har streck i den automatiska bloggrubriklänken i era bloggar.

    Den blir ljusblå medan man klickar på den - det gillar jag i alla fall (som alla andra länkar här).

    Jag har själv saknat ett bra sätt att snabbt ta mig tillbaka till huvudsidan - det är ju lite bökigt att scrolla ner till den lilla länken i hörnet till vänster om man är överst på sidan....

    Jag håller med om att vintern alltid är för tidig. Och för lång. Men snart ändras väl detta med hjälp av växthuseffekten...

    Inget ont som inte har något gott med sig...?

    Fast då föredrar jag nog dessa långa kalla vargavintrar - för att rädda den snurrande planeten än ett tag.

    Charlotte

     
  • 12 oktober, 2007 14:47 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Uppdatering...

    Så där ja! Så fick jag bort strecket till slut.

    Samtidigt försvann alla länkstreck på hela sidan...

    Men man fattar väl att det är länkar ändå?

    Och färgen för "visited" kan jag inte ändra till svart för då ser det bara ut som vanlig text - och då försvinner ju poängen med att ha en huvudsidelänk.

    (Typsnittet på rubriken är densamma som tidigare - så det är bara färgen som automatiskt ändrades när jag gjorde det till en länk.)

    Charlotte

     
  • 12 oktober, 2007 14:57 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Hmmm....

    Betyder det du skrev att du ser ett annat typsnitt nu, Z?

    Det ska vara kursivt och lite snirkligt. Ser det ut så??

    Charlotte

     
  • 12 oktober, 2007 16:29 sa Blogger Z

    Nu är det lika snyggt som förut! Snirkligt OCH samtidigt en länk :)

     
  • 12 oktober, 2007 17:13 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Finemang!

    Charlotte

     
  • 12 oktober, 2007 19:05 sa Anonymous Anonym

    Charlotte, vänner,

    Vintern är alltid för tidig och nu har det varit kallt flera dagar - även i Göteborgsområdet.
    Men utanför mitt fönster har jag ett olivträd stående i en kruka. Förra året behövde jag inte ta in det lilla trädet förrän i februari.
    Oliven tål mer än man tror. Gränsen påstås gå vid minus fem grader under längre tid. Fast det är nog för mycket för en "krukväxt".
    Men i år skall jag försöka att i det längsta undvika att ta in oliven. Den gillar inte inomhusklimat.Den kan visserligen inte säga det till mig i ord, men är ändå mycket uppriktig och börjar omedelbart fälla blad. Så jag fattar budskapet ändå. Och ett grönt litet olivträd utanför fönstret besvärjer både mörker och kyla.

    Gert

     
  • 13 oktober, 2007 14:48 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Gert,

    Det låter riskabelt för olivträdet med så pass mycket kyla.

    Deras naturliga klimat är ju varmt.

    Medelhavsklimat.

    Kan du åstadkomma det inomhus lär den stortrivas.

    Kanske inomhusluften just nu är för torr - snarare än för varm för den?

    Charlotte

     
  • 13 oktober, 2007 15:44 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,

    Lite vågspel är det. Men det kan ju bli minusgrader och snö även runt medelhavet.
    Problemet med att ta in olivträd, om jag har förstått rätt, är att oliven behöver ljus, lagom kyla, fuktig luft men lite vatten för att må bra över vintern.
    Detta finns faktiskt utomhus under större delen av vintern. Men inomhus är det svårt att åstadkomma. Jag försökte med ett förråd. Då tappade oliven nästan alla blad.
    Så jag tänkte hålla koll på temperaturen ute. Ser det riskabelt ut tar jag in oliven över natten och sätter ut den på morgonen.
    Blir det långa köldknäppar får den stanna inomhus och stå ut med torr luft.
    Men kanske någon som läser detta vet mer och har några goda råd?

    Gert

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker