A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

onsdag, oktober 31, 2007
Giftig etymologi

Språklig avstickare...

Jag funderade för någon dag sedan på var ordet "gift" egentligen kommer ifrån.

Och inte minst hur gift hänger ihop med gift - om ni förstår...? :-)

För vad har äktenskap och (dödligt) gift med varandra att göra?

Det kan ju inte bara vara en slump att samma ord används om båda företeelserna. Det finns ju närmast oändligt många andra möjligheter att få till nya ord för att uttrycka något och skilja det från annat. Det är ingen brist på lediga bokstavskombinationer precis.

Det märks inte minst på alla konstiga kombinationer i alfapet/betapet som tydligen godkäns som ord - fast de inte används i dagligt tal - eller har ni nånsin använt ord som: ROB, BEL, KÄL, BAG, SOCK, ZEST - det är alltså "svenska" ord - men jag har då aldrig tidigare sett dem - skrev upp ett par av de konstigaste under ett par spel just bara för att de var så konstiga! Sånt går alltså an, medan helt vanliga ord som används i dagligt tal inte godkäns! Tycker att de borde införa bl.a. ZEN (det är ont om ord på Z, och risken är stor att man blir sittande med ett Z till spelets slut och får poängavdrag för det - fast det hade gått att lägga ZEN hur många gånger som helst, medan tillfället aldrig kom för ZON, ZOO, FEZ, ZEST eller ZYGOT!)

En tanke som slog mig när jag studerade franska, i anslutning till detta med gift, är hur deras ord för gift - poison - liknar poisson (fisk)...

Parentes: än märkligare blir det av att det finns en parfym som heter "Poison" - som för övrigt luktar förfärligt - kvalmigt, så man mår riktigt illa - förstår inte hur någon kan ha den på sig frivilligt! Den borde byta namn till "Poisson". Eller kanske den heter så för att den förgiftar såväl bäraren som omgivningen?

Finns det någon språkvetare (eller hobbyetymolog) som kan förklara detta med gift och gift så vore det intressant! Också om någon bara har gissningar att komma med så vore det kul att höra vad ni tror om det.

Etiketter: , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 12:08  
10 Kommentar/-er:
  • 31 oktober, 2007 12:29 sa Anonymous Anonym

    Det kan jag inte men....

    L'amour et la mort. Samma stam?
    Inte illa. det rimmar gott

    Agneta Sofiadotter

     
  • 31 oktober, 2007 12:42 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Agneta,

    Ja, det var ju också ett "lustigt" sammanträffande i sammanhanget.

    Hoppas att någon vet vad som ligger bakom detta!

    Charlotte

     
  • 31 oktober, 2007 13:59 sa Anonymous Anonym

    Det var intressanta tankar du hade! Tyvärr är jag jättedålig på etymologi och sånt, så jag har nog inget att komma med... Men det slog mig när jag läste ditt inlägg att ordet "gift" möjligen kan ha något att göra med verbet "giva" ("ge"), det kanske är helt självklart men jag hade aldrig tänkt på det förr... :)

    Men hoppas nån annan har nåt vettigare att komma med, för det här är ju en intressant fråga! :)

    Jag har förresten funderat på att ge mig in på Betapet men har inte riktigt tyckt att jag har tid med det för tillfället, men vi får se... :)

     
  • 31 oktober, 2007 14:23 sa Blogger Charlotte Thérèse

    My,

    Intressant! Ja, kanske du har rätt - gift - ge...?

    I fråga om äktenskapets "gift" förmodar jag - där man ger sig till varandra.

    Snarare än att ge någon gift...

    Ja, hoppas det kommer fler teorier - eller en bekräftelse på att du har rätt!

    Och gärna en förklaring till varför samma ord används om bådadera - för det är ju ganska så ologiskt!

    Du borde absolut registrera dig på Betapet! Man kan spela korta matcher på 10-20 minuter. Jag spelar numera sällan mer än halvtimmesmatcher. Och det blir inte så ofta. Men det är kul!

    Berätta vad du har för användarnamn om du går med, så kan vi hitta varann och spela! Själv går jag under namnet Yazzy.

    Inbjudan gäller också alla andra bloggläsare som gillar ordlekar!

    http://www.betapet.com/index.php?lang=se

    Apropå det - Maria - dags för en match snart igen...?

    Det funkar inte att nå mig på den privata betapet-chatten. Min dator kraschar av det - och jag får starta om den.

    Men det funkar att skicka meddelanden i mailfunktionen där, eller att skriva i den öppna chetten. Då kan vi vänta in varandra mellan något spel.

    Charlotte

     
  • 31 oktober, 2007 17:57 sa Anonymous Anonym

    Hobbyetymolog som jag är kan jag meddela följande enligt min bäste kamrat Elias Wesséns Våra ord :

    1. Gift kommer från fornsvenskan/isländskans Gipt= givande, gåva, bildligt till giva. Vanliga förled är hem-, av-, efter-, till-, ut-,

    2. Gift (giftigt ämne ) av lågtyskans Gift, egentligen "det som gives (in-)" samma ord som ord som 1 - gift, jmfr förgiftad

    3.Gift, förenad i äktenskap
    ( gift, gifta, gifte, giftemål) är eg. ett particip till gifta"

    Således är orden släkt men har nått betydelsen på lite olika vägar ( omvägar) som det brukar vara med ordens historia.


    Wessén och ingen annan är den jag skulle ta med mig till en öde ö.
    Man kan inte leva utan honom och andra pålitliga etymologer.

    ciao
    Maria

     
  • 31 oktober, 2007 18:32 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,

    För att komplicera frågan ytterligare kan man lägga till den gotländska företeelsen "lambgift" som är ett litet hus för utegångsfåren.

    Gert

     
  • 31 oktober, 2007 19:21 sa Anonymous Anonym

    En liten gåva given till lammen alltså... att vara i.
    Lamm/ lamb är däremot ett av de få ord som man saknar ursprung på eller som det brukar heta i dessa sammanhang - av omstridd betydelse

     
  • 31 oktober, 2007 19:26 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Maria, Gert,

    Tack för knepiga synpunkter och klara svar!

    Jag satt och började fundera över etymologin till Eau de Toilette, medan jag tittade på bilden.

    Vad kommer det ifrån?

    "Göra-sig-i-ordning-vatten"?

    (I usel och fri översättning.)

    Har din bokvän något att säga om det, Maria?

    Charlotte

     
  • 01 november, 2007 10:06 sa Anonymous Anonym

    Nja, när det gäller eau-de-toilette säger inte Elias ngt särskilt men ordet är nog ändå inte så konstigt.

    Toilette har ju flera betydelser; allt från dräkt, påklädning, spegelbyrå,tvättställ till rum där man kan tvätta sig.
    jmfr att bära stor galatoilette om högtidskläder.

    Att man tidigt har använt doftande vatten av olika slag finns belagt i kulturhistorien långt tillbaka.

    Doftvatten från Köln blev tidigt populärt och kallades Eau-de-Cologne: När man rubricerar de olika"doftvattnen"utgår man från procenten parfymolja i produkten. Eau-de-Cologne innehåller några procent parfymolja, tre till fem.
    Eau-de-toilette innehåller högre halt parfymolja än Eau-de-Cologne och allra högst förstås Eau-de-Parfym.

    Eau-de-Toilette har alltså ingen märklig etymologi utan är snarast att beteckna som ett varumärke. Man använder helt enkelt Eau-de-Toilette när man har gjort sin toilett, dvs gjort sig i ordning.

    Vi svenskar menar kanske med toalett enbart,vattenklosetten, toastolen eller dasset när vi talar om toalett- så icke annorstädes.

    Slut på föredraget!

    Maria

     
  • 01 november, 2007 12:57 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Tack för "föredraget", Maria! :-)

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker