A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

torsdag, november 01, 2007
Insamling pågår...

Tänkte ta upp detta igen, eftersom det drunknade bland många andra blogginlägg som lades in samtidigt förut.

Som jag alltså skrev tidigare så har jag startat en insamling till en ortodox vän (präst) i Sydafrika, som nyligen blev av med sin (förtids-) pension från England, han arbetade som lärare där innan han blev präst. Han får sin vanliga pension om drygt två år, då kommer han att klara sig på den, tills dess har han ingen inkomst och är i princip beroende av människors välvilja.

Hans kyrka har inga resurser - han har inte fått någon inkomst genom den, utan levt på sin lilla förtidspension och på de pengar novisen lyckats dra in genom extrajobb - som ibland har kostat mer än de inbringat! Sydafrika är inte precis Sverige, och de som desperat behöver ett arbete utnyttjas lätt av sina överordnade. Novisen körde t.ex. långtradare på nätterna (alltför långa sträckor), ett bra tag. Och arbetsgivaren som följde med på resorna begärde att han skulle betala såväl dennes cigaretter som mat. Eftersom novisens lilla inkomst inte räckte till det blev det prästen som fick betala det! Bara ett exempel av många.

Det är uppenbart att de engelska myndigheterna har fattat ett felaktigt beslut om pensionen. Men min vän hade varken råd eller möjlighet att resa dit och träffa dem, och orkade inte kämpa vidare mot dem via brev och telefon när de avbröt det hela.

Han har nu alltså en novis att ta hand om (denne råkade dessutom ut för ett otäckt överfall för ett tag sen och var nära att dö av blodförlust), och ett par hundar. De har en rishög till bil, som har varit inne på reparationer massor av gånger. Mycket mer skulle finnas att säga, men jag tror det här ger en tydlig bild av situationen....

Numera har han inte internet hemma, men går till ett internetcafé ibland, så jag hör mig regelbundet för hur de har det.

Han vet ännu inte om att jag har startat denna insamling, det ska bli en överraskning, tänkte jag - för han skulle aldrig drömma om att be om hjälp. Men jag tror att han verkligen kommer att bli glad! Det skulle också glädja mig att kunna göra detta för honom. Förhoppningsvis kan han få en gåva lagom till jul.


Hoppas att han inte hittar detta inlägg om han nån gång tittar in i min blogg - han förstår lite svenska genom att han kan såväl afrikaans som tyska...

Om ni som läser detta skulle vilja vara med och bidra till gåvan till honom, så hör i så fall av er via mail (adress finns i bloggspalten under "mail"). Banken rekommenderade inte att jag lägger ut numret på nätet - men det konto jag har öppnat kommer att användas enbart för detta ändamål.

Också små bidrag blir till slut en hel del om många hjälper till...!!!

Slut på "kollekttalet"... :-)

(Bilder från wikipedia om Sydafrika.)

***

Uppdatering:

Det går från och med nu att följa hur det går med insamlingen under "Aktuellt" överst i bloggspalten till höger - jag lade in en notis där som kommer att uppdateras när pengar kommer in. Om det kommer in några...

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 12:07  
5 Kommentar/-er:
  • 02 november, 2007 11:42 sa Anonymous Anonym

    Funkar inte din mail? Skickade ett igår till dig om insamlingen och du har inte svarat än... Maila i så fall till mig! evamaria.k@hotmail.com

     
  • 02 november, 2007 11:52 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria,

    Jag har inte fått något mail från dig!

    Hoppas att inte fler har råkat ut för detsamma! Skriv i så fall en kommentar här så vi kan nå varandra.

    Jag mailar dig på en gång - hoppas det kommer fram - säg till annars så skickar jag från en annan adress ifall den funkar bättre.

    Charlotte

     
  • 02 november, 2007 15:09 sa Blogger Z

    Hejsan
    jag såg just en mailadress evamaria.k@hotmail.com

    Ska verkligen punkten vara med? Hotmail brukar inte tillåta punkter i sina mailadresser.

     
  • 03 november, 2007 11:23 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,
    Det verkar som om vår mailkontakt rent tekniskt inte fungerar. Vill gärna bidra till insamlingen annars. Fick ju dina mail men har inte fått svar då jag skickat tillbaka. :(

    Z,
    Mailadressen med punkt är korrekt! Har aldrig haft bekymmer med den tidigare.

     
  • 03 november, 2007 11:56 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria,

    Jag stängde av datorn på en gång efter att jag skickade mailet till dig igår - hade bråttom till banken, räknade med att hinna dit innan de stängde. Men de stängde inte kl. 15, utan kl. 14 igår, så det var redan stängt när jag kom dit.

    Har sedan inte varit online förrän nu - så ett mail är på väg med alla uppgifter du behöver, jag skickar det nu på en gång - tala om ifall det inte kommer fram - eller för den delen, svara gärna även om det kommer fram, så jag vet!

    Uppdatering om insamlingen:

    Tre personer har hittills meddelat att de betalat in varsitt bidrag - men jag kan inte se några insättningar förrän på måndag (det tar två veckor innan det går att få tillgång till internetbanken). Men allt bör ju ha funkat bra.

    På måndag ska jag i alla fall gå till banken igen, så jag kan ge er de första insamlingssiffrorna i bloggen - de kommer senast på tisdag!

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker