A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, september 24, 2007
Mässan - himlen på jorden...?

Den som vill se ett exempel på hur den traditionella katolska mässan (som jag skrev om för ett par dagar sedan), firades kan göra det här.

En sak jag undrar i samband med det - förespråkare för återinförandet av den traditionella mässan brukar säga att bibelläsningarna alltid lästes på folkspråket även om resten var på latin. Men enligt filmen så verkar "folkspråket" i Chicago på 40-talet i så fall ha varit - latin...

Det intryck jag fick var annars ganska så sövande - det kändes som att se en mycket gammal långfilm i slowmotion - inte minst med det svartvita formatet och de långa meditativa melodislingorna. Det påminde lite om midnattsmässan som brukar sändas från S:t Peterskyrkan varje jul. Massor av gregorianik alltså, och enbart gosskörer, och där männen är helt i fokus omkring altaret.

Särskilt långsamt gick det i min dator som pausar var tredje sekund om man försöker se en video. Det tog alltså betydligt längre tid än den hopklippta och kommenterade knappa timmen att ta sig igenom den för min del.

När jag såg den kom jag också att tänka på en påsk i Sörforsa för ett antal år sedan. Mässorna firades enligt den nya liturgin förstås, men med mycket rökelse och spetsskrudar (det var helt enkelt det enda som fanns på plats där). Själva ljuset i kapellet på påskmorgonen var himmelskt - som om alla änglar hade stigit ner och in i kapellet och deltog i vår bön - det var en oerhörd närvaro - luften var förtätad. Jag tror faktiskt att det var så (och att det alltid är så - även om vi inte ser det eller erfar det). Det var min första katolska påsk, innan jag ännu hade blivit katolik (det var den påsken som det hela avgjordes), och jag var en av dem som ministrerade. För även flickor får ju ministrera enligt den nya liturgin...

Närmare himlen på jorden än under den påsken har jag fortfarande aldrig varit (jo, förresten, även på upptagningsdagen - som var något alldeles extra - en katolsk nunna beskrev det efteråt som att det hade liknat ett bröllop - och jag håller med henne, ändå var det en enkel vardagsmässa en vanlig höstkväll - det var något i själva atmosfären som gjorde det). Så om det är något av detta som de som saknar den gamla ordningen har upplevt, så kan jag förstå dem. Men jag tror inte att det har med själva liturgin att göra - utan att det handlar mer om hur man deltar och öppnar sig och tar in mysteriet - och förstås hur Guds nåd verkar i en människa vid ett särskilt tillfälle. Första gången man får vara med om en katolsk påsk är nog hur som helst överväldigande för de allra flesta - särskilt för dem som funderar på att konvertera...

Imorgon kommer ett referat från en gudstjänst som nog är så annorlunda den bara kan bli jämfört med den traditionella mässan....

Etiketter: , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 13:52  
2 Kommentar/-er:
  • 19 februari, 2008 11:51 sa Blogger Simon

    Den gamla formen av mässan har aldrig haft läsningar på folkspråket, då har du nog missuppfattat saken. Däremot har förstås predikan alltid varit på folkspråket!

     
  • 19 februari, 2008 13:21 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Simon,

    Tack för rättelsen!

    Då får man hoppas att predikanten refererade åtminstone evangeliet - så folk fick höra det - om de inte förstod latin...

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker