A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, september 17, 2007
Dagens dikt
Möte mellan stavelserna

bortom människoorden;

Gudsmorden.


Du är korsfäst på raderna

i eldskrift,

uppstånden däremellan

i förtätad enkelhet.


Inget mer finns att säga.

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 12:52  
5 Kommentar/-er:
  • 17 september, 2007 15:02 sa Anonymous Anonym

    Fin dikt Charlotte!

    Funderade dock ett tag på vilka "gudsmord" du menade...(på allvar faktiskt!) eller var det Gudsmodern, Guds smorde.. nej gudsorden förstås. ;)

     
  • 17 september, 2007 15:34 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria,

    Tack för din kommentar!

    Ett tag läste jag det själv som ett felstavat "Gudsmodern" - med tanke på tidigare samtal här...

    Guds smorde var en intressant utveckling som man möjligen kunde lägga till i en rad längre ner. Hm...

    Men - jag menar det som det står.

    Gud "korsfästs" ganska så ofta av ord, kan jag tycka. Vet inte hur jag ska förklara det bättre - om det nu behöver förklaras...

    Charlotte

     
  • 17 september, 2007 16:36 sa Anonymous Anonym

    Vilken tur att jag vågade kommentera stavningen då...annars hade jag ju totalt missat detta. Kände mig som en oseriös diktläsare/tolkare som hakade upp mig på stavning. Nej du behöver inte förklara det där med att Gud korsfärsts ofta av ord. Jag fattar. Ja det gav en liten tankeställare nu.

    För övrigt hade jag en dröm i natt som kortfattat kan beskrivas som ett mardrömscenario när den nya ekumeniken sammanfört icke renläriga katoliker och "Knutbypingstvänner" till en sekt som drog med alla kristna. Det nya med sekten var att det inte spelade någon roll om man såg igenom villoläran i sitt huvud eller inte då hjärtat var upptaget med dyrkan av ledaren. I slutet pratade Gud om påminde om att det viktigaste med att både skilja mellan andar att hålla sig från villolärans påverkan var att leva i hjärtats tillit till Gud. Det gjorde inte jag i drömmen utan hamnade i sektens klor och gick under - trots all min "rätta kunkskap" och att jag frimodigt talade mot sektledaren. Vaknade i panik och var glad över att det bara varit en dröm.
    För att koppla det till dikten (för att göra det relevant att berätta drömmen) så är det väl väldigt lätt att glömma det viktigaste i alla strider kring vad Jesus sagt, menat och velat med kyrkan...

     
  • 17 september, 2007 17:14 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria,

    Ja, det var bra att du kommenterade!

    Usch vilken dröm. Det hemskaste är nog att den känns fullt möjlig. Kanske i en annan konstellation - men dock.

    Jag ångrar att jag aldrig fotograferade en skylt som jag ofta passerade, och särskilt funderade över då Knutby var aktuellt.

    "Livsfarlig ledning - gå ej nära fallen ledare."

    Numera är skylten borttagen, men jag glömmer aldrig den mångtydiga texten, som passar bra in på religiösa slutna sammanhang.

    Och - ja - det viktigaste får aldrig glömmas bort!

    Charlotte

     
  • 17 september, 2007 21:09 sa Blogger RUDIE

    Detta var et dypt dikt!
    Men jättebra när jag först forstod det! Men jag hadde nog inte klarad av det om du inte hadde skrivit förklarning till vad gudsmord är!

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker