A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

söndag, september 09, 2007
Vad föreställer tavlan?

Här är, som sagt, ett smakprov från utställningen som avslutades idag.

Jag roade mig med att fråga några av besökarna hur de tolkade tavlan.

Medan jag målade den såg jag själv tre tänkbara tolkningar...

Har hittills samlat in 12 olika tolkningar. Några flyter delvis ihop, eller är inspirerade av varann. Men ändå.

Det var jättespännande att höra så många olika teorier!

Detta får mig att tro att tavlan kan tolkas på ännu fler sätt, så jag tänkte inte ge någon tolkning här (åtminstone inte till att börja med) - utan lämna ordet fritt.

Så vad ser DU i tavlan? Vad föreställer den? Vilka är personerna? Kan den föreställa något annat? Ytterligare tankar?

Ser fram emot intressanta reflektioner!

***

Uppdatering:

Medan ni funderar över olika tolkningar så lyssnar jag bara utan att kommentera - ifall ni undrar...

Det är nu snart uppe i 20 tolkningar! Kommer att lägga in några av dem jag fick under utställningen senare - för att visa det breda spektrat.

Jag har lagt in fler och bättre foton av tavlan HÄR.

Etiketter: , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 19:32  
10 Kommentar/-er:
  • 09 september, 2007 21:56 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,

    Jag tycker du har målat en bild med många betydelseskikt.Det märks att du är ikonmålare.

    Det första jag tänker på är eukaristin - bröd och vin.
    Sedan ser jag vad som ligger på bordet, fem kornbröd och två fiskar, och tänker på bespisningsundret.
    De tre personerna leder mina tankar till de tre änglarna som besökte Abraham och lovade Sara en son. Du har målat deras ansikten gåtfullt änglalika.
    Från de tre änglarnas besök är steget inte långt till treenigheten. Gud i tre personer bespisar sitt folk i eukaristin.
    Sen kan jag naturligtvis inte undgå att se att huvudpersonen är en kvinna. Eller så är det den helige ande, omgiven av fadern och sonen, evigt unga. Och vem kan säga vilket kön den helige ande har?
    Att hon/anden står i mitten symboliserar i så fall att anden binder samman fadern och sonen - och oss alla.

    Gert Gelotte

     
  • 10 september, 2007 12:42 sa Blogger RUDIE

    Så flott tavle!

    Spennende å få tolke tavlan din.
    Det er noe fridfullt over den.

    Slik tolker jeg den:
    I midten står bruden. Framfor seg har hun velsignelsene. To fisk og fem brød er jo som kjent noe som ble velsignet til å mette mange mennesker.
    Jeg er litt usikker på om det er vin eller vann i kannen. Jesus er både det levende vann ,men vinet er også et bilde på Jesu blod. Ved å drikke av vinet eller vannet og spise av brødet så så får man liv fra Gud i seg.
    Jeg tolker det som at det står to menn på hver sin side av bruden.
    En ung og en litt eldre. Kansje Gud Fader og Jesus?
    For de er jo nære oss hele tiden. Det virker som de vil at bruden skal ta av velsignelsene.
    Jesus holder hånden over bordet og ber en bønn over velsignelsene så de skal bære frukt i våre liv! Jesus går jo i forbønn for oss.
    Over bruden henger en julegran med røde kuler på? Jeg tolker det som glede. Julegranen som et bildet på julen da Jesus kom til jorden, og ga oss glede, og det understreker kulene som jeg også ser på som et symbol på glede. Den gule bakgrunnen gjør at det blir noe fridfullt over bildet. Bruden har funnet lyset og er i lyset. Hun utstråler også lys. Det kan man se i hennes ögon. Samme glans som Faderen og Sonen.
    En vacker bild, tycker jag. :)
    Jeg syns den utrykker hva Gud ønsker å gjøre i våre liv.

     
  • 10 september, 2007 16:18 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,

    Ytterligare en tolkning kom för mig när jag hade mailat de andra. Maria, med Jesus och Jesu broder Jakob. Det är ju på många sätt Maria som ger Jesus det han kan ge oss. Hon är Jesu moder, kyrkans moder. Och en mor ger sina barn att äta - både materiellt och andligt.

    Det finns säkert fler tolkningsmöjligheter. Alltså har du målet en fin meditationsbild!

    Gert

     
  • 11 september, 2007 09:24 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,
    jag tror att det är Marta, Maria och Lazarus.

     
  • 11 september, 2007 10:25 sa Anonymous Anonym

    En mångtydig bild. Vacker och intressant! Många symboler. Jag hann inte/hinner inte utveckla mina tankegångar... (kanske senare)

    Mitt allra allra första intryck:
    Maria, Gud moder, ger Livet åt människorna. Då och än i dag.

    Måltiden är välsignad och varar i evighet. (Kristi blod och kött, som kommer från hans moder och Anden) Trädet är Livets träd. Åpplen symboliserar Liv.

    Trädet kan också vara Kunskapens träd. Kvinnan åt av Den förbjudna frukten och fick därmed kunskap om Livets mysterium. (En kunskap som kanske Gud ville vänta med att uppenbara ?)

    Elisabet

     
  • 12 september, 2007 13:29 sa Blogger Z

    Fina färger!

    Speciellt på gestalten i mitten.
    Om jag tänker på det som påverkat vårt väst-samhälle mest i frågan, dvs Leonardos tavla Nattvarden, så får jag det till en kvinnlig Jesusgestalt som delar ut mat till de båda lärjungarna....

    Annars kan det kanske vara jungfru Maria som delar ut mat hemma till Jesus och Josef...

     
  • 13 september, 2007 18:10 sa Anonymous Anonym

    Jag får tre sätt att betrakta bilden. Bilden, hela bilden, är Gud. Bilden, hela bilden, är konstnären. Bilden, hela bilden, är betraktaren, jag. Hudfärgen håller ihop Guds, din, min treenighet i oss själva och som gemenskap. I meditationen över vår gemenskap såsom i himlen så ock på jorden vaknar längtan att ge sitt liv såsom fördjupad hud = bröd och dryck, även om det kostar.

    Tja, nåt åt det hållet.

    Din Chagall-pastisch var kul!

    Berit Bylund, Umeå

     
  • 13 september, 2007 23:23 sa Anonymous Anonym

    Charlotte

    Mycket fin tavla som för mig föreställer Maria som säger
    "Detta är mitt kött och blod."

    Irène

     
  • 20 september, 2007 14:49 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Uppdaterat idag då jag missade en del igår.

    ***

    Här följer fler tolkningar (och några som delvis upprepar det som kommenterats här i bloggen), som kom in under utställningen eller efteråt, inklusive mina egna tolkningar.


    * En agapemåltid i den tidiga Kyrkan (bland kristna i en huskyrka).

    * Maria Magdalena och två manliga apostlar som firar en urkyrklig eukaristisk måltid i hemmet/trädgården, som smyckas av granatäpplen (symbol för Jesu uppståndelse, nytt liv, en ny början, Guds frikostighet - som även passar in på eukaristin. Idag läser jag i Kyrkans tidning att granatäpplets kärnor, som lär vara 613 stycken - vill någon räkna och säga om det stämmer så vore det fint! - i judisk symbolik representerar det antal mitzvot, bud, som de har att följa - det känns symboliskt att det är 7 granatäpplen i bilden - Andens frukter?).

    * Ekumeniskt - de olika gestalterna representerar de ortodoxa (kvinnan/alt. ena mannen), katolska (den ena mannen) och protestantiska (den andra mannen/alt. kvinnan) kyrkofamiljerna.

    * Propaganda för kvinnliga präster.

    * Brödundret (fem bröd och två fiskar - som även är en eukaristisk symbol).

    (Den som såg denna tolkning kom även med ovanstående tolkning och inflikade att det verkligen vore ett under om kyrkan införde kvinnliga präster!)

    * Dåtiden, framtiden, nuet.

    (Kan även kopplas till frågan om kvinnlig tjänst - då var det tillåtet, nu är det förbjudet, i framtiden kommer det åter att vara möjligt. Mannen till höger säger: "det kommer en tid att vara förbjudet", mannen till vänster säger: "kom tillbaka!", kvinnan är samtidigt urkyrklig och framtida, ovetande om mellantiden av förbud. Båda männen har sorgsna blickar då de ser hur förbudet förstör Kyrkan inifrån.)

    * Man, kvinna, androgyn person.

    (Kan också kopplas till frågan om tjänst: "nu är ingen längre kvinna eller man - utan alla är ett i Kristus".)

    * Modern variant av Andrej Rublevs Treenighetsikon.

    * Änglarnas besök hos Abraham.

    * Emmausmåltiden.

    * En kvinnlig Jesus.

    * En familjemåltid.

    * Kyrkan som moder - som ger andlig föda till sina barn.

    * Maria i Kana som säger "de har inget vin".

    * Den ger en känsla av "Kalvarieberget" (Jesu lidande).

    * Mystik tolkning - personer/helgon som redan är i evigheten, med outgrundlig blick, i djup bön, en himmelsk måltid - en modern tavla som uttrycker det som ikoner var menade att uttrycka.

    ***

    Har du en tolkning som inte redan tagits upp? Skriv i så fall en kommentar!

    Charlotte

     
  • 24 september, 2007 09:30 sa Anonymous Anonym

    Min viktigaste reflektion är:

    Utan respekt från männen kan kvinnan i centrum av bilden aldrig med en sådan självklarhet frambära sakramenten.
    Så underbart det är den dag då man och kvinna står sida vid sida som präster!

    Vilka män vi då ska få äran att möta!

    Borta är alla sura rigida kvinnofientliga och kvinnorädda till varje pris systembärande istället för Kristusbärande gubbar

    Vilka kvinnor!

    Vilken ny fin katolsk kyrka!

    venceremos...hasta...hasta/ Agneta

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker