A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

söndag, september 02, 2007
I Vår Herres hage...






Där finns det inte bara mammutliknande urtidskor och deras söta kalvar (lyckades fånga de senare nu till sist, två på en gång på samma bild dessutom)...


Där finns också humoristiska getter - som rusade fram, alla på en gång - denna bildserie nedan togs inom loppet av några sekunder - först var där en, sedan två och så tre om ni tittar noga - de klämde in sina huvuden mellan staketet, tätt ihop - i väntan på något gott antagligen - som jag tyvärr inte hade med mig. Vad äter getter - annat än gräs?

Hmmm...eller är det rentav får? De låter som får, men ser ut som getter. Någon annan som var ute på promenad frågade mig också vilket det var. Gutefår? Skulle jag nog tippa på. Någon av er som vet mer bestämt?

















Här en eftersläntrare som hela tiden bräkte först och högst av dem alla...


















Och här är en som tydligt visar att gräset är grönare på andra sidan staketet...


















Det finns också ett antal hästar i trakten - många av dem ser ganska så skraja ut när man passerar, de gnäggar också till varann mellan hagarna. Bara den här stack nyfiket fram sin godmodiga mule igår (ett par till brukar vara sällskapliga, men har inte haft kameran med mig när jag hälsat på dem - en annan gång kanske) - så den får också pryda bloggen.


Etiketter: , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 20:17  
11 Kommentar/-er:
  • 03 september, 2007 09:40 sa Anonymous Anonym

    Fina bilder!
    De behornade djuren har vissa likheter med mufflon. Men jag har dålig koll på däggdjur...

    Talking of which, för de numismatiskt intresserade kan jag upplysa om att Cypern inför Euro efter årsskiftet och 1, 2, och 5-centarna kommer prydas av söta mufflonfår! =)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Cypriot_euro_coins

     
  • 03 september, 2007 10:03 sa Anonymous Anonym

    Oj så fina bilder! :-) Det lyfter verkligen en blogg när den inte bara består av textmassor. Stackars fåren bara (särskilt pojkfåren) som måste gå omkring med stora gula "örhängen" ;) Ännu fler fina bilder på djur eller annat vackert vore trevligt lite nu och då. Man blir glad av det!

    /Eva-Maria

     
  • 03 september, 2007 12:25 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Jaha, mufflon kanske det kan vara?

    Jag har nog ännu mindre koll på exakta namn - men man kan ju ha glädje av promenader mellan hagarna i alla fall...

    Undrar om Sverige nånsin kommer att införa Euro - och vad vi i så fall kommer att ha på baksidorna.

    Landskapsblommor eller djur vore trevligt, tycker jag...

    Fast helst vill jag att vi behåller vår egen krona så länge som möjligt, av den krassa anledningen att priserna lär stiga "omärkligt" vid ett byte.

    Charlotte

     
  • 03 september, 2007 12:31 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria,

    Tack för det!

    Jag tänkte igår att jag väl snart får en massa klagomål för att det är för mycket djurbilder i en blogg som har kyrkoförnyelse som huvudtema.

    Inte minst börjar det bli en övervikt av kossor med horn... Men de är ju så käcka - och jag blir själv glad av att se dem - särskilt IRL - men bloggbilder är ju bättre än inget, så kanske det är så de flesta reagerar... :-)

    Fler fina och/eller roliga bilder utlovas framöver... Det blir t.ex. en del ytterligare från resan nyligen, som jag inte har lagt in än.

    Tänkte faktiskt ungefär samma sak som du - om de gula "örhängena". Finns det verkligen inget bättre sätt att märka de stackars djuren på? Särskilt pojkarna kan ju få komplex för livet... :-)

    Charlotte

     
  • 04 september, 2007 04:10 sa Anonymous Anonym

    Ja, får är det ju definitivt och inte getter. De har både fårkroppar och fårhuvuden vad jag kan se, och dessutom ull. Rasen är jag inte säker på, men gissar på gutar. Du kan kolla här och jämföra: http://flickr.com/photos/blindhona/tags/gutefår/ (synnerligen oklippta djur, dock).

    Märkena får ni skylla på EU och Jordbruksverket. Omärkta djur blir obönhörligen tvångsslaktade. Men djuren bryr sig inte, annat än den sekund man klämmer till. Och de har faktiskt stora fördelar också. Men vackra är de ju inte...

     
  • 04 september, 2007 13:46 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Anonym,

    Tack för mer info!

    Ja, nog skulle man kunna designa betydligt snyggare "nummerplåtar" eller "örhängen"...

    Men det finns kanske direktiv även för hur de ska se ut?

    Charlotte

     
  • 04 september, 2007 18:53 sa Anonymous Anonym

    Tidigare fanns ett par tre godkända tillverkare. Jag är osäker på om det finns mer än en kvar. Hur som helst såg märkena rätt lika ut, så jag antar det är centralstyrt..

     
  • 05 september, 2007 13:41 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Det skulle hjälpa mycket bara att byta färg - kanske till vitt - så är det mer neutralt än lysande knallgult. Siffrorna syns ju ändå.

    Eller varför inte genomskinliga märken - med svarta tydliga siffror?

    Så att märkena inte är så iögonfallande...

    Charlotte

     
  • 05 september, 2007 16:20 sa Anonymous Anonym

    Du som är konstärligt lagd kan väl designa nya och sälja till tillverkarna. :)
    Jag menar... WHY NOT? Då gör du ytterligare en insats för miljön i vår Herres hage!

     
  • 07 september, 2007 01:02 sa Anonymous Anonym

    Lite svårt att läsa genomskinliga om djuren råkar ha svarta öron... Och vitt är svårläst mot svartvita öron. Det måste också gå att se även på håll om märkena sitter kvar eller har fallit av, vilket händer någon gång. Så det är liksom meningen att de skall vara iögonfallande.

     
  • 07 september, 2007 13:06 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria, Anonym,

    Det tycks inte vara så lätt att ändra märkena till något snyggare.

    Men åtminstone färgen borde kunna bytas till rött eller blått.

    Om det nu är bättre vet jag inte.

    Det ser så onaturligt ut med märkta djuröron.

    Det gör sig inte heller på bild.

    Man får väl försöka tänka bort märkena...

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker