A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

lördag, september 01, 2007
Jungfru Maria som präst

Detta är en mycket intressant tradition som fanns i den tidiga Kyrkan - bl.a. skriver en del kyrkofäder om Maria som präst.

En vers ur Hebreerbrevet om översteprästen har också tillämpats på henne - inte minst inför införandet av dogmen om hennes obefläckade avlelse på 1800-talet; för att föda Jesus ser katolska kyrkan det som att hon måste vara helt ren - som en offerpräst.

Även prästcelibatet (den sakraliserade synen på prästämbetet), hela katolska kyrkans mångfacetterade syn på Maria, det bildspråk som ofta används om henne i böner och litanior, och t.o.m. embryona till nya dogmer om henne (som medfrälserska och återlöserska och medlarinna) kan kopplas till synen på henne som jungfrulig präst - som delade en översteprästerlig tjänst tillsammans med sin son (om än formellt lika "ovigd" som han), och som därför är alla prästers förebild.

Det finns många intressanta citat och böner i Kyrkans tradition som visar på detta. Man ser i henne all nåd - även alla andliga gåvor som är givna till prästen.

Det hela blir med ens plötsligt begripligt - dimmorna kring Maria skingras.

Samtidigt som denna långvariga folkliga och utbredda tradition kvävdes av Kyrkan i början av 1900-talet, så uppstod rörelser för återinförande av kvinnliga ämbeten - bl.a. prästämbetet. Intressant sammanträffande! Kvävdes detta för att man på katolskt håll anade den annalkande "faran" genom att de protestantiska kyrkorna tog upp detta - eller uppstod rörelserna (även bland katoliker) genom det vakuum som väcktes?

Detta med Maria som präst borde studeras närmare och lyftas fram igen! Därmed inte sagt att några nya dogmer bör utvecklas utan hela Kyrkans enighet om detta.

Men detta har bl.a. betydelse för katolska kvinnors möjlighet att bli präster. Då Maria i vår del av Kyrkan sågs som präst - under nästan 2000 år - så kan inte det faktum att någon är kvinna föras fram som ett hinder idag - så som det tyvärr görs! Och eftersom hon sågs som en sakramental präst (vilket är viktigt i den katolska ämbetssynen) så kan kvinnor inte stängas ute från sakramentens förvaltande!

Jag kommer att skriva mer om detta i ett annat sammanhang, så jag hänvisar er just nu bara till följande webbsidor om detta - den senare länken visar ett bildgalleri:


Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 13:15  
6 Kommentar/-er:
  • 01 september, 2007 18:14 sa Anonymous Anonym

    Hej igen, som du förstår tillhör jag inte påvens fan club och kommer aldrig göra det heller. Dock är du en av de första katoliker jag stött på som lite försiktigt verkar våga tänka lite själv. (ok lite oförskämt kanske). D.v.s. du ifrågasätter sådant som inte känns bra istället för att försvara bara för att direktiven kommer från Rom.

    Kanske bottnar det i att du önskar förändring i kvinnopräst frågan och således är öppen för andra förändringar. Vad vet jag men, trots att jag är lite anti-katolik finns din blogg nu med som länk på min sida.

    Var välsignad i ALLT!

    mvh Daniel

     
  • 02 september, 2007 17:58 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Daniel,

    Ja, jag vågar absolut tänka själv - kan helt enkelt inte låta bli...

    Det som är sant tål att granskas - och tål det inte det så var det inte sant...

    Och detta gäller allt - inte bara frågan om kvinnor i kyrkan.

    Då känns det extra hedrande att du länkat hit! :-)

    Vi hörs av i många bloggsamtal framöver, kan jag tro!

    Charlotte

     
  • 04 september, 2007 19:16 sa Anonymous Anonym

    Daniel, själv vet jag inga kristna som tänker så mycket själva som katoliker (möjligen högkyrkliga).

    Jag lärde mig mer om kritiskt tänkande första månaden jag läste på katolskt college än vad jag lärt mig på så där en 20 år i svenska skolor. ALLT gick ut på att ifrågasätta, granska, skaffa sig en egen åsikt — till skillnad mot i Sverige där allt går ut på att rapa upp vad andra sagt.

     
  • 05 september, 2007 13:38 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Anonym,

    Intressant!

    Ledde de studierna dig på någon punkt till andra slutsatser än det som just nu är officiell katolsk lära?

    Katolska kyrkans lära utvecklas ju och ändras med tiden - om än så långsamt att det nästan är omärkligt - om man inte specialstuderar utvecklingen, vill säga.

    Charlotte

     
  • 10 september, 2007 15:01 sa Anonymous Anonym

    Anonym,

    Vi har faktiskt likartade erfarenheter. I början på 70 talet var jag medlem i den katolska studentföreningen i Göteborg. Det jag minns som centralt i det vi fick lära oss var vikten av att tänka själv, att tro och vetande är två sidor av samma sak, inte varandras motsatser, samt samvetets avgörande betydelse vid moraliska beslut.
    Jag brukar säga att jag lärde mig tänka i studentföreningen.
    Klimatet i kyrkan i början på 70-talet var väldigt olikt det vi har idag. Då dominerade andra Vatikankonciliets optimism. Nu härskar en djup samhällspessimism och i dess fotspår följer en absurd aukoritetstro. Från högsta ort i Rom gör man sitt bästa för att göra friheten, rätten och skyldigheten att tänka själv så liten som möjligt.
    Men det behöver vi ju inte spela med i.

    Gert Gelotte

     
  • 13 september, 2007 00:24 sa Anonymous Anonym

    Läste mest religionsfilosofi, och där finns inte så många lärodefinitioner. Dessutom studerade vi faktiskt ämnesområden, från alla tänkbara håll, inte "hur man blir en renlärig katolik". En stor del av lärarna var inte ens katoliker, och en del som var det var väl tveksamt renläriga.

    Så om jag tar din fråga ordagrant så skulle jag säga att jag i huvudsak blev åtskilligt MER katolsk. Dvs jag fann att i ett stort antal frågor som jag inte tidigare funderat mycket över råkade den uppfattning jag fann rimligast överensstämma med den bland katolska teologer mest allmänna.

    Om jag däremot läser mellan raderna så blir svaret att jodå, jag kom fram till dessa åsikter högst självständigt, i ständig konflikt med fr a en lärare som envist argumenterade tvärt motsatt.

    Dessutom så är jag alltså inte katolik i RKKs betydelse, så jag har ingen större benägenhet att bara "ta över" andras åsikter.

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker