A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

tisdag, september 18, 2007
Den ekumeniska bloggrörelsen
De senaste bloggveckorna har varit mycket intressanta ur ekumenisk synvinkel.

I bloggosfären har många möten ägt rum mellan vitt skilda åsikter.

Ibland har debatten varit mycket givande.

Ibland har det gått hett till.

Jag tror att alla inblandade har fått öppnade ögon på ett eller annat sätt. Vi är - trots alla olikheter - syskon i Kristus.

Det tycks vara så att det svåraste (om man har olika uppfattningar om sakfrågor), inte är att mötas mellan samfunden - utan inom dem! Varför är det så svårt för en del att acceptera att andra som tillhör den egna kyrkan tror på annat sätt?

Om någon har förutfattade meningar om någon annan förhindras på en gång en vettig dialog - samtalet övergår snart i pajkastning.

Har funderat lite på vad som gått bra - och vad som gått snett - och kommit fram till följande (fyll gärna på).


Konstruktivt:

* Att ta reda på vad andra verkligen tror - inte vad man tror att de tror

* Att lyssna till andras åsikter - även om de är mycket annorlunda än ens egna

* Att vara beredd att ändra åsikt - om det visar sig vara befogat

* Att försöka behålla tålamodet och svara så vänligt som möjligt - och tolka allt till det bästa

* Att räkna till 10.000 minst - innan man kritiserar en annan kyrka (detta inspirerat av Johan)


Mindre konstruktivt:

* Att tro sig ha precis hela sanningen - så att man anser sig inte ha något att lära av någon annan

* Att förutsätta att man vet allt om "de andra", och placera sina fördomar som ett tjockt och orubbligt raster som skymmer dialogen - och därför inte ens lyssna på vad andra egentligen säger

* Att aggressivt attackera andras åsikter - eller än värre - något de inte ens tror på

* Att övergå från sakfrågor till personangrepp

* Att i sin blogg uppmuntra till nedlåtande kommentarer om andra grupper eller individer



Det finns säkert mer - som sagt, fyll gärna på i kommentarerna!

Som en konsekvens av den spirande bloggekumeniken så har jag nu uppdaterat min blogglänklista, och lagt till även bloggare som har diametralt motsatta åsikter än jag själv. Såväl katoliker som andra... :-)

Må det goda ekumeniska samtalet fortsätta och fördjupas i dessa bloggar! Må Guds Ande leda oss!

Etiketter: , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 13:04  
11 Kommentar/-er:
  • 18 september, 2007 14:00 sa Anonymous Anonym

    Hjälp! Jag skall bättra mig! ;)

    PS. Raderade en lite elak blog för en stund sedan. DS

    PPS. Kolla vad snäll Daniel har blivit!

    http://mytwocents.blogg.se/1190104439_fr_mina_lamm_p_bete.html

    DDS.

     
  • 18 september, 2007 14:54 sa Anonymous Anonym

    Så går då mina favoritbloggare (ni vet vilka ni är) på svenskt vis mot en allt större samstämmighet och risken är överhängande att kompromissandet börjar ta fart och snart kan man inte skilja era tankar åt... ;)

    Jag "profeterar" att de häftiga konstruktiva debatterna är så gott som utrotningshotade inom ett par veckor. Hemska tanke!

     
  • 18 september, 2007 14:56 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Haggaj,

    Det behövs nog uppriktiga bättringsförsök lite här och var i bloggosfären...

    Själv försöker jag också göra mitt allra bästa för att bidra till att höja både den ekumeniska och den inomkyrkliga ribban ett snäpp - det tror jag vi är redo för nu efter de inledande dusterna... :-)

    Ja, Daniel tycks verkligen vara from som ett lamm! (Men det har han varit även tidigare - i alla fall här.)

    Noterar att lamm och får även är ett populärt bildtema för tillfället - i din blogg och i min - och kanske i fler?

    Charlotte

     
  • 18 september, 2007 14:59 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Eva-Maria,

    Var inte orolig...

    Vi "eku-bloggare" (alla ekumeniskt sinnade bloggare) ska nog lyckas hitta något vi kan bli riktigt oense om även framöver... :-)

    Oenigheten har ju hittills gått över förväntan i kyrkohistorien.

    Kanske kan vi i modern tid enas om att förbli oeniga om somt - men finna enhet i det vi kan enas om...?

    Kan tycka att vi i alla fall har det allra väsentligaste gemensamt redan.

    Charlotte

     
  • 18 september, 2007 17:13 sa Anonymous Anonym

    Kära Charlotte Therese!
    Intressant post du skrev om ekumenisk blogging och de påföljande regler man bör tänka på.
    Jag håller med om att det man skriver bör baseras på sanning och inte fördomar, och att personkritik med sarkasme heller inte är sättet att nå ut. Att det någon gång förekommer formuleringar av det "heta slaget" måste vi nog leva med, men respekt och ärlighet måste vara de viktigaste ingridienserna i debatten/dialogen.

    Eva-Marie var inne på kompromiss, och jag förstår att man tänker så. För min egen del önskar jag inte kompromissa med sanningen, men visar det sig att jag har byggt mina tankar på falska premisser måste jag ändra mig. Jag upplever inte det som ett nederlag om så skulle ske, men måste lägga till att jag kommer att fortsätta ställa kristiska frågor med tanka på katolicismen och den nya ekumeniken.

    Frågor som ibland är påståenden måste man nog leva med i denna debatt, och för min egen del kommer jag att försöka vara mycket noga med källor och faktahänvisningar. När det är sagt upplever jag att det är glädjande att vi kan samtala om saker som verkar skilja oss på många områden och ändå vara vänner, och ser du i min bloggroll så upptäcker du också flera katolska bloggare där...

    Var välsignad, och fortsätt leta efter sanningen. Ingen har den fulla sanningen...

     
  • 18 september, 2007 17:37 sa Anonymous Anonym

    Mycket bra!!

    Jag skulle dock vilja ta bort orden "i sin blogg" i sista punkten så att den blir mer allmän och omfattar även kommentarer. Jag har tyvärr flera ggr sett, när någon skrivit ett alldeles osedvanligt elakt och/eller hädiskt påhopp. hur nästa meningsfrände, i stället för att skriva "jag håller med dig i sak, men borde du inte formulerat det litet annorlunda?", höjer påhoppet till skyarna och kallar det "profetiskt" och jag vet inte allt. Hur skall debattnivån kunna hyfsas så länge folk uttryckligen får beröm för sina fel?

     
  • 18 september, 2007 18:46 sa Blogger Z

    Till alla:
    Konsten hjälper till med ekumeniken.

    Kolla in länken som heter
    Charlotte-Therese's Oasis

    Snygga foton och vackra tavlor från olika utställningar :)

     
  • 18 september, 2007 20:32 sa Blogger Tuve

    Bra sammanfattning Charlotte!
    Jag tar definitivt åt mig och skall försöka bättra mig.
    Allt gott!
    I Kristus - med Maria

     
  • 19 september, 2007 09:22 sa Blogger Z

    Skriver här om vad som är bra med ikonmålningen:

    http://enklabloggen.blogspot.com/2007/09/ochh-gissa-vad-ikonmlandet-gr.html

     
  • 19 september, 2007 11:38 sa Anonymous Anonym

    Verkligen glädjande! Samtalet har gått över förväntan bra tycker jag!

     
  • 19 september, 2007 13:20 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Tack, alla, för kommentarerna!

    Bara några korta svar nu:

    Andy - jag tror inte heller på kompromisser - sanningen kan man inte kompromissa om. Det gäller att hela tiden försöka finna lite mer av sanningens fullhet.... Och det blir vi aldrig klara med i kyrkorna här på jorden.

    D - "i sin blogg" - jag förstår hur du tänkte - och håller med - självklart är det inte OK att skriva vad som helst i kommentarer heller! Men ytterst är ju ansvaret för vad som får stå på bloggen bloggägarens - därför formulerade jag det så.

    Z - kul att du tar upp konstens roll för ekumeniken! Funderar på att skriva något om det senare. Även om konst och kyrkoförnyelse. Det hänger nära samman.

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker