A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

torsdag, mars 06, 2008
Humorstafetten - uppdatering
Medan den konservativt färgade snålblåsten ven som värst i ett av humorinläggen, ingrep en högre makt, kan man nästan tro....

För under det att dyngkokorna yrde så det rök, så inspirerades en hitsurfad bloggare plötsligt att ta upp en tappad stafettpinne och föra humorstafetten vidare ett snäpp. Utan att vare sig Mackan eller jag behövde raka tonsur.... Utan att vi ens visste om det!

På bara två dagar har humorstafetten därför vuxit med hela tre inlägg:

Allan (välkommen hit, förresten, så här på ett humorns bananskal) skrev nyss om "Min fasters handfasta fastetips" - och ger sin pinne till Cissi.

Minutz3 skrev om "Om allt det goda i katolicismen" - och gav sin pinne vidare till Kristina.

Och själv fick jag (trots att initiativtagandet till stafetten väl borde ha gjort mig immun ur utmaningssynpunkt) - en pinne av Z som resulterade i ett inlägg om när "Jesus dök upp i möglet i mitt kylskåp". Min pinne hamnade hos Aletheia - men den försattes i viloläge - och plockades alltså upp av Allan.

Och så spårade det som sagt ur rejält på ett hörn - men man kanske etymologiskt kan koppla humor till humör på något sätt och se ett slags koppling. Eller så verkar humorn helt enkelt som en kraft som obönhörligt sätter saker i rullning - en liten sten som rullar utför en klippa kan sätta igång ett jordskred.

Så är det ofta.

Hade som enda blogginsats idag tänkt slutföra recensionen av Mackans bok som jag läste klart i morse - men det får bli imorgon eller så, tillsammans med filmrecensioner av de första filmerna jag nu har "bloggtittat" på...

Det kommer när stormen förhoppningsvis har lagt sig, och alla lossrivna hårtussar klistrats fast med tupéklister eller kanske Karlssons klister....

***

Uppdatering:

Johanna G upplyser mig om att Kristina också har kommit med sitt bidrag, Min semester i himlen, som skulle ha fått en guldstjärna om det hade lyckats uppbringa lite mer självdistans till det katolska, och skippat den sedelärande predikotonen (och varför inte den märkligt sadistiska Jungfru Maria?). Ibland glimmar det dock till på ett trivsamt humoristiskt sätt - så det är helt klart godkänt som stafettbidrag! Hennes pinne har nu gått vidare till Tuve.

Det har inte dykt upp någon länk till inlägget än i knuff-rutan i min blogg, därför hade jag inte sett att Kristina skrivit det. (Men jag ser att hon har lagt in en länk, så det tar förmodligen bara lite tid innan automatiken funkar.)

Minutz3 har ännu inte lagt in länken till godiskorgen i sitt bidrag - så jag ber dig göra det så att alla stafettdeltagare har länkar både till och från humorstafetten och kan lokaliseras på så vis av alla som är intresserade av att läsa samtliga bidrag och inte bara något enstaka här och där som de råkar snubbla över.

Uppdatering igen (här går det undan):

Tuve har skrivit distanserat och ironiskt om ett delvis nytt ämne - Nya Mariadogmer. Den som brinner av längtan att fördjupa sig i de senaste 25 Mariadogmerna har alltså fortfarande en chans.... Han skriver med små snärtiga slängar åt vissa håll, och kan man inte rentav skönja en längtan efter en del av dessa dogmer....? Han har hur som helst förärats en guldstjärna. Och pinnen gick raskt vidare till stafettens förste ortodox - Nomas - spännande!

Det går förresten bra att komma med fler ämnesförslag till godiskorgen - gärna om sånt som det har bråkats om i den kristna bloggosfären!

För att avslutningsvis förtydliga en punkt det rått viss förvirring om i fråga om *de ofelbara och vid det här laget högst traditionsenliga* reglerna:

Länka ALLTID till godiskorgen i min blogg - jag uppdaterar den så att alla inlägg kan nås därifrån och ni ser till att alla inlägg leder tillbaka dit så sluter vi cirkeln. Länka också till något av Mackans inlägg om humorstafetten - det förenklar beredskapen inför eventuella tuffa koncilieinryckningar om vi båda hålls up to date med samtliga pinnars yrande flottfärd genom den ekumeniska etern!

Etiketter: , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 21:23  
14 Kommentar/-er:
  • 06 mars, 2008 23:41 sa Anonymous Anonym

    Hey! Då slipper du raka tonsur till nästa konciliefika! Lyckis dig...

    Man kanske ska tillägga att Allan och jag känner varandra off-blogg. En skön kille vars gospel-magic jag gärna rekommenderar till hugade.

    Han är, till skillnad från mig, kul privat också. :)

     
  • 07 mars, 2008 01:16 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mackan,

    Du får å andra sidan ha håret i behåll ända tills nästa koncilium...!

    Aha ni känner varann - varför blir jag inte direkt förvånad?

    Tänkte faktiskt att ni nog borde lära känna varandra - när jag såg Allans hemsida. Men då var det redan kirrat, så att säga... :-)

    Jag har inte mött någon av er IRL (än) så jag kan ju inte bedöma den privata humorhalten - men nånstans tror jag dig inte riktigt i fråga om detta.

    Kul att det blev till en protestantisk pinne igen - det var på tiden - hoppas Allan passar den vidare åt det hållet.

    Charlotte

     
  • 07 mars, 2008 09:33 sa Blogger Johanna G

    I din uppräkning missade du att Kristina även svarat på bloggutmaningen och skickat pinnen vidare till Tuve.

    "Min semester i himlen"

     
  • 07 mars, 2008 10:55 sa Anonymous Anonym

    Även jag försöker hålla lite koll på vem som deltagit och när och ska försöka sammanställa en liten faste/andakts/humor-samling när allt är klart :)

    Har fortfarande inte hört vem Allan vill skicka vidare till. Ska bli kul att se. Liksom Tuves bidrag. (Hans post "Vi katoliker har ett stort ansvar" eller något liknande, var Hur Kul Som Helst och uppvisade inte så lite självdistans.)

     
  • 07 mars, 2008 11:13 sa Blogger minutz3

    CT: ursäkta, men jag förstår inte varför du beter dig som du gör egentligen. Du verkar ha ett enormt behov av att smutskasta de som är trogna Kyrkan, varför vet jag för mitt liv inte, särskilt när du själv påstår dig vara en syster i familjen.

    Vidare ändrade jag den länken som jag kallade "Humorstafetten" till godispåsen redan igår.

    Allt gott!

     
  • 07 mars, 2008 12:04 sa Anonymous Anonym

    Hey - låt inte den här konflikten i lärofrågor skvalpa över i den här tråden också. Låt det här inlägget handla om humorstafetten.

    Vi är "hemma" hos Charlotte nu. Låt oss bete oss därefter.

    C - känn dig fri att ta bort detta inlägg som är helt off-topic. Och kanske är det läge att byta namn på den andra tråden, så att diskussionen mer överensstämmer med rubriken på det inlägget?

    Kram i kristus till alla.

    (Och ännu mer off-topic: Är du sminkad på kortet, Minutz3? *nyfiken*)

     
  • 07 mars, 2008 12:16 sa Blogger minutz3

    mackan: visst, men jag blir så upprörd att CT verkar så förstockad själv egen indoktrinering att hon inte kan se längre än näsan räcker.
    Jag som "fundementalist" skrattade gott åt skämten om kvinnliga "präster" i Kyrkan, och finner annan anti-katolsk eller anti-kristen humor väldigt rolig. Det är mycket möjligt dock att CT har en helt annan humor än jag själv, men när hon nämner, och det verkar som att hon på fullaste allvar, menar att hon inte skrattade eller fann Kristinas humorbidrag roligt p.g.a. att Kristina har med Kyrkans lära som en del av humorn, så blir jag lite nedstämd.

    Off-topic: jupp, det är helt korrekt, jag är utklädd till vampyr/Greve Dracula på bilden ;-)
    Halloween är min favorit"högtid", så okristlig är jag, hehe :-P

     
  • 07 mars, 2008 12:37 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Minutz3,

    Jag har inte sett omlänkningen eftersom inte heller den har dykt upp - fint att du redan gjort det!

    Det är nödvändigt att den biten flyter på ifall vi koncilierävar ska hänga med i svängarna och kunna följa pinnarnas vandring i bloggosfären.

    Då gissade jag rätt - tänkte direkt på Dracula när jag såg bilden...

    Mackan,

    Jag väljer att låta inläggen stå kvar - men väljer att inte kommentera dyngan i dem - då slutar de förhoppningsvis av sig själva.

    Vad föreslår du att jag kallar tråden istället så rubriken stämmer överens med kommentarsinnehållet?

    "Allmänt upplopp"?
    "Katolsk pajkastning"?

    Nej, jag tror det får stå som det gör - för själva inlägget är ju on-topic även om kommentarerna inte är det.

    Charlotte
    *som förbehåller sig den mänskliga rätten att tycka att en del humor är störtkul och annat är halvbra och en del är fullständigt o-roligt*

     
  • 07 mars, 2008 12:55 sa Anonymous Anonym

    Humor är subjektivt. Och så kan vi lägga den diskussionen till handlingarna :)

    Minutz3: I det samfund jag själv är med har många svårt för Halloween...

    Barnen klär ut sig, drar ut på stan, skrämmer folk, tigger...

    Lite som vi i Frälsningsarmén har gjort i hundrafyrtio år. Och vi gillar inte konkurrens.

    :)

    Allvarligt talat gillar jag vampyrer. Min nya bok, som kom ut i november, har med en novell om en vampyr. Som är vegetarian.

    CT Juste - fortsätt att driva och moderera bloggen som du själv vill. Det är ditt virtuella hem och vi får bete oss därefter. (Det är en regel jag har - försök att bete dig som du skulle IRL. Få av oss skulle nog gå hem till någon annan och börja kasta okvädningar omkring oss. På min egen blogg bestämmer jag själv vilken nivå som är OK. Här bestämmer du.)

    Har du för övrigt sett Tuves inlägg? (Om Mariadogmer).

    Och angående titel på den andra tråden - hur vore det med den gamla hederliga "Vuxna män gör saker tillsammans" (som alla avsnitt av Nilecity hette...) Eller "Syskonkärlek", kanske?

    Nej, nu ska jag skriva standup här. Ska uppträda på Frälsis Limhamns 120årsjubileum i morgon.

    (Om någon här vill komma, hör av er till mig på studs! Klockan 16. Det kostar 60 pix för maten. Men det är öppet för vem som vill.)

     
  • 07 mars, 2008 13:00 sa Blogger minutz3

    mackan: jodu, jag kan tänka mig att många kristna överhuvudtaget har svårt för Halloween, just eftersom det hyllar det makabra, och är lite en Djävulens fest nästan.. Fick ett argt mail från någon katolik eftersom jag hade detta som visningsbild någonstans att jag genast borde ta bort det eftersom det var att tillbe Djävulen eller något :-P

    Nåväl, har du sett "Det våras för Dracula"? Den ursprungliga Dracula-filmen är självfallet nödvändig först. Får väl kolla in din bok då, finns den att låna på biblioteken? (som student får man räkna sina ören noggrant :-P)

     
  • 07 mars, 2008 13:08 sa Blogger minutz3

    mackan: finns ju mycket som handlar om Vatikanen och de myter som finns om katolska kyrkans kunskaper i ämnet osv.. Framförallt då kanske manga ifrån Japan, tyckte det var lite lustigt, i serien "Ghost Hunter" så är det en 19-årig(!) Präst, vilket innebär att han måste ha börjat studera när han var 13 år.. Ett hett tips är förresten animen/mangan Hellsing. (Se gärna http://youtube.com/watch?v=OUvbBwolddE)

    Själv var jag förresten så smart att jag ställde frågan om det fanns någon slags del i Vatikanen som handhar utforskandet av vampyrer osv :-P
    http://forums.catholic-convert.com/viewtopic.php?t=85921

     
  • 07 mars, 2008 13:16 sa Anonymous Anonym

    Minutz3 Den kom i november, så den finns säkert inte på så många bibliotek ännu.

    Den är dock inte jättedyr att köpa. 70 pix direkt från förlaget.

    Charlotte har den, annars, du kanske får låna den av henne när hon är färdig? :) (Hoppas hur som helst på en bloggrecension...)

    Hade du funnits i Malmö hade du kunnat låna den på Frälsis Limhamns bibliotek. :(

    ("Det våras för Dracula" är jättekul. Annars är favoriten "Buffy the Vampire slayer" som ofta, ofta driver med skräckklichéer. Dialogen är underbar!)

    Och så var vi off-topic igen. *skäms*

     
  • 07 mars, 2008 13:41 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Mackan,

    Ja, det där vore ju sanslöst roliga titlar... :-)

    Särskilt "Syskonkärlek" (LOL).

    Jag har inga problem med om trådarna blir lite off-topic - det kan leda till intressanta samtal - förutsatt att det inte bara blir ett virrvarr av tankar och frågor som inte får svar, och att bloggare får spinn och löper amok, och....ja, vi har redan sett det mesta.

    Som sagt. Var gärna off-topic om ni kommer på något ni bara måste säga - det behövs ingen ursäkt för det här - det är välkommet!

    Men tänk gärna på Mackans kloka lillebrorse-förmaningar - det här är mitt virtuella hem - hur skulle ni bete er IRL om ni var på besök....?

    Då tror jag tonen kan bli minst 90% trevligare.

    Och det tror jag inte att någon skulle lida av.

    Charlotte

     
  • 07 mars, 2008 13:44 sa Blogger Charlotte Thérèse

    P.S.

    Fortsättningen av bokrecensionen kommer (det är ju lite som en följetong här i bloggen) - och jag vet att jag sa att jag skulle ta det i samband med filmrecensionen - men jag tyckte det förtjänar ett eget inlägg och just nu är tempot så högt på humorsidan att jag inte hinner tota ihop det.

    En del kyrkliga nyheter står också i publiceringskön och stampar och kräver att få igenom sitt allvarliga budskap snart...

    Och så händer det en hel del IRL också....

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker