A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

lördag, november 17, 2007
Modern ikonoklasm

Jag läste just en artikel av Øyvind Tholvsen i Dagen apropå den uppståndelse som en artikel där om ikoner av Peter Halldorf lär ha väckt. (Den är tyvärr bara tillgänglig för prenumeranter...suck.)

Det här känns lite som att förflyttas tillbaka till de osande kyrkostriderna under de första århundradena. Och samtidigt är det högaktuellt också genom den heta kvinnoprästdebatten nyligen.

Det får konsekvenser för ens teologi hur man ser på historien.

Monica bloggar intressant om ämnet - tack så mycket, Johan för tipset! Har fått "länkfnatt" som ni ser - vilket ju gynnar era bloggar i statistiken, så ingen lär väl klaga... :-)

Jag har nu i min tur bänkat mig på första parkett för att följa samtalet där, än så länge i tystnad, som kanske bryts så småningom. Ni vet ju alla vilken sida jag står på i ikonfrågan....

Den avgjordes för övrigt - till ikonernas fördel - nån gång under 700-talet e. Kr. om jag minns rätt. Orsak: eftersom Gud har inkarnerats som människa så är det därefter tillåtet att avbilda t.ex. Jesus på en ikon. Inte för att dyrka i form av en bild, utan som ett öppet fönster mot himlen. Som Peter skriver: ”Den som kysser ikonen kysser Kristus”.

Den som har varit i en ortodox kyrka kan knappast ha undgått det idoga ikonkyssandet. Ikonerna besöks av allt från vackra gamla rynkiga kvinnor med sjalett till små barn som lyfts upp för att nå att kyssa ordentligt - inte bara på ett ställe, utan vanligen 4-5 ställen. Det ikonkyssande som förekommer i Bjärka-Säby kan väl inte på långt när tänkas nå upp i de proportionerna....? :-)

Och om det mot förmodan skulle göra det - vad vore det för fel med det?

I anslutning till ikonkyssandet finns det en artikel om relikkyssande som medfört två mirakel på Cypern. Den som behöver helande, som har provat allt, och inte finner lindring nånstans griper snart efter varje halmstrå. Själv skulle jag inte tveka ett ögonblick om jag var i närheten. Då skulle jag kanske kunna måla (ikoner såväl som annat) igen....

Øyvind skriver i den förstnämnda artikeln om vad han har upplevt på Bjärka-Säby:

"Kyrkohistorien ges en annan dignitet än vi är vana vid, särskilt tiden före delningen på 1000-talet. Detta synliggörs i gudstjänstlivet där man på Bjärka-Säby ibland kan höra följande sägas: ”Första läsningen hämtar vi från Matteus 28:18-20…” och senare: ”Andra läsningen hämtar vi från Johannes av korset som skriver…” Är detta ett sätt att synliggöra att man inte håller med om reformationens ledord om ”Skriften allena” utan snarare jämställer Skrift med Tradition? I så fall har man då antagit en katolsk eller ortodox syn på teologins grund? Detta är mycket viktiga frågor för frikyrkan att diskutera. Det får konsekvenser för hur vi ska göra när vi firar gudstjänst, synen på nattvarden, synen på ledarskap i allmänhet och på kvinnliga ledare i synnerhet, synen på församlingen, och icke minst: synen på inkarnationen och hur vi får en relation med Gud.

Om vi ska gå på Peter Halldorfs linje, måste vi tänka om oerhört radikalt. Det skulle troligtvis vara mycket bra för ekumeniken. Men är vi som frikyrka beredda att göra en sådan vändning i vår kunskapssyn och historiesyn?"


Jag har själv tyvärr inte varit på Bjärka-Säby än, men det vore mycket intressant med ett besök vid tillfälle.

Som katolik kan jag ju bara inflika att vi aldrig skulle byta ut några bibelläsningar mot läsningar ur helgons skrifter under mässan. Men - undrar jag återigen stilla: är det så oerhört farligt att lyssna också till Guds vittnen ibland?

På första parkett.

Det går bra att kommentera allt detta här i bloggen.

Etiketter: , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 19:41  
9 Kommentar/-er:
  • 17 november, 2007 20:43 sa Blogger Monica O Kolkman

    Tack för länken!
    Ja, det är synd att den aktuella krönikan av Halldorf endast är tillgänglig för prenumeranter.

    Debatten fortsätter på min blogg. Lite till min förvåning, eftersom det var ett inlägg som jag skrev lite i en stund av deppighet. Inte riktigt genomtänkt alltså!

    Det skulle vara kul om du också gick in och kommenterade, Charlotte!

     
  • 17 november, 2007 20:48 sa Anonymous Anonym

    Nu blir jag lite osäker på om jag ska kommentera detta här eller inte. Men jag tror jag fortsätter bevaka samtalet hos Monica. Hur som helst så tänkte jag på dig i samband med debatten. Som anabaptistkramare så borde jag väl självklart hamna i ikonoklast-laget, men ändå känner jag mig osäker...
    /Jonas

     
  • 17 november, 2007 20:54 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Monica,

    Jag lyssnar en stund, så får vi se om jag har något mer att tillägga.

    Du kan ju länka till inlägget här om du vill, så kan folk läsa vad en nutida ikonmålare tycker...

    Håller mig lite ifrån "bloggstrider" ett tag... :-)

    Charlotte

     
  • 17 november, 2007 21:02 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jonas,

    Du kan skriva även här om du vill.

    Jag följer också samtalet i Monicas blogg och hoppar kanske in så småningom.

    Vi skriver ju båda ur personliga perspektiv, så det som rör det är väl bäst att kommentera i respektive blogg.

    Det gör ju inget heller om flera debatter pågår i liknande ämnen - de kan ändå få olika stuk och betoningar.

    Blir hur som helst nyfiken på hur du menar med det sista. Jag kan ytterst lite om anabaptsim - så kan du förklara hur du förknippar det med ikonoklasmen?

    Charlotte

     
  • 17 november, 2007 23:16 sa Anonymous Anonym

    "Är det så oerhört farligt att lyssna också till Guds vittnen ibland?"

    ---Precis, det är det som vi måste fråga oss i frikyrkan. När frågan ställs så är det ju inte så svårt att svara.

     
  • 17 november, 2007 23:28 sa Anonymous Anonym

    Charlotte. Kan du lite om "anabaptsim"? Det gör mig både väldigt glad och väldigt ledsen... ;) Anbaptisterna tillhörde den radikala grenen av reformationen på 1500-talet och skapade församlingar skiljda från staten och praktiserade (i regel) en Jesus-centrerad och efterföljelse-orienterad (kyrkokritisk) tro med troendedop, pacifism, egendomsgemenskap och/eller ekonomisk utjämnning, mission, nära gemenskap och en mindre hierarkisk församlingsform. I dag är kvarlevorna framför allt mennoniterna, hutteriterna och Amish. I ett alltmer post-kristet samhälle borde dom utgöra bland dom intressantaste inspirationskällorna. Är du intresserad kan du läsa mer på min blogg under denna rubrik. Bra introduktion finns också på www.anabaptistnetwork.org.

    Fö blandade jag också nyss mig i ikon-debatten med ett eget inlägg.
    /Jonas

     
  • 18 november, 2007 11:52 sa Anonymous Anonym

    Jag brukar inte kommentera denna typ av inlägg då jag nästan aldrig märkt att de handlar om grundproblemet. Vissa kan helt enkelt inte tänka sig verkligheten som något som kan "utvidga sig" genom symbolen och på så sätt bilda en kanal till en kontaktyta mellan människa och Gud.

    Tror faktiskt bara att det är de som erfarit detta som förstår vad det handlar om. Barn verkar dessutom ha lättare för sådant än vuxna, särskilt i vår kultur.

    Skulle om jag orkade och ville skriva ändlösa kommentarer på detta ämne men saknar liksom ord för det. En verklig hjärtefråga, inte just ikonerna men symbolers betydelse för att förnimma den verklighet Bibeln talar om. Tänker ofta på detta och ser i böcker att katoliker och ortodoxa är väl bekanta med detta.

    Joel Halldorf tipsade nyligen i Dagen om en bok i ämnet (inte just ikoner men vad detta inlägg handlar om i övrigt) för dem som inte är hemma i dessa tankegångar. Marilynn Robinson "Gilead". Den är skönlitterär (!) och verkar intressant.

     
  • 18 november, 2007 15:58 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Ja, det är kanske sällan frågan ställs just så?

    Jonas,

    Så det kan bli när bokstäverna snubblar samman: "anabaptsim"... Låter som en ny simteknik. :-)

    Jag ska läsa lite mer om anabaptismen vid tillfälle.

    Amish har jag stött på när jag hälsade på ett par vänner i USA för några år sen. Lite spöklik känsla att gå omkring i deras samhälle - som om tiden stått still i flera hundra år...

    Jag tror inte på en modernismförnekande förnyelse. Tror inte på att gå tillbaka till kyrkliga hästar och vagnar, s.a.s. Införa något anakronistiskt som folk i allmänhet skulle känna sig främmande för - även inom kyrkan.

    Men jag tror på att hitta det väsentliga som gått förlorat - i de tidiga kristnas erfarenhet, och införa det igen.

    Eva-Maria,

    Ja, symbolik är intressant...

    Detta med ikonerna verkar grunda sig i ett missförstånd av vad ikoner är - så jag vet inte vad man ska tillägga till samtalet egentligen - annat än kanske att hänvisa till bra förklaringar av vad det är.

    Charlotte

     
  • 18 november, 2007 18:51 sa Anonymous Anonym

    Charlotte. Jag avsåg inte att promota Amish. Som jag ser det så har dom stelnat i konservatism o sekterism. Jag ville bara redogöra för hur det ser ut. Men dom har mycket att lära oss om enkel livsstil, gemenskap, långsamhet, pacifism o liknande. Själv är jag mer attraherad av en mer offensiv och utåtriktad ny-anabaptism.
    /Jonas

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker