A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, augusti 04, 2008
Konstnären vs teologen...?
Snubblade över ett citat om detta - som påminner lite om distinktionen tidigare mellan konstnären och ikonmålaren - inspirerat av en bok av Colliander.

"The intricacies of theology are not usually what concerns the artist. They’re concerned with the big, beautiful fundamentals." Sister Wendy Beckett

Råkar ha en vacker konstbok av systern - full av religiösa motiv - men inte bara.

Befinner mig här - som vanligt - på flera fält, där det har satts upp märkliga stängsel dem emellan.

Som om man som teolog inte skulle kunna vara konstnär - och tvärtom. Men det är kanske inte en helt vanlig kombination...? Själv är jag lika intresserad av bådadera.

Lite samma dilemma som i Schmemann-tråden - fast på ett annat plan?

Kärnfråga: varför avgränsa och finfördela det som är en enhet?

Etiketter: ,

postat av Charlotte Thérèse @ 17:50  
9 Kommentar/-er:
  • 04 augusti, 2008 18:56 sa Anonymous Anonym

    Bra tema. Konstnären har ett slags press på sig att vara ä-k-t-a, något teologen borde lära av.

     
  • 04 augusti, 2008 19:34 sa Anonymous Anonym

    Jag är en stor beundrara av syster Wendy Beckett..

    Och visst är konst.. och isär sakral konst ett kärt intresse för mig..

    Vill gärna se en diskussion omkring detta..

    Hur kan man tolka att en suput och mördare.. Caravaggio.. tilläts måla de kanske mäktigaste sakrala verken i den västliga kyrkan? I klass med Michelangelos Pietá..

    De grekiska ikonerna målas på recept av munkar i bön..

    Detta är en spännande fråga..

    Talar vi om två sidor av samma mynt?

     
  • 04 augusti, 2008 19:42 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Krax,

    En nyansskillnad kanske:

    Konstnären är jordnära - även det skulle teologen ha nytta av om denne svävar ut för mycket i intellektuellt ordbollandefinlir utan mycket till substans.

     
  • 04 augusti, 2008 19:44 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Tubbo,

    Spännande....

    Det hade jag ingen aning om. Ska genast googla på Caravaggio... :-)

    Ja, ikoner målas i bön...

    Hur tänkte du - två sidor av samma mynt?

    Teologi och konst - eller?

     
  • 04 augusti, 2008 19:48 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Sorgligt öde....

    Han blev benådad av påven - efter ett ganska vilt leverne - men fick aldrig veta det:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Caravaggio

    Vilka skira, ljusa målningar...

    Ljus ur mörkret.

     
  • 04 augusti, 2008 20:24 sa Anonymous Anonym

    Du sa..


    "Ljus ur mörkret."

    En så talande.. underbar.. beskrivning av Caravaggio.. en av konstens absoluta centralgestalter..

    Men så långt ifrån en munk i bön man kan komma..

    Likväl anser jag att de bilder Caravaggio målade bär ett lika stort värde som ikonen målad av en bedjande munk..

    Kyrkan är inte bara de heligas samfund.. men även syndarnas..

    .. sidor av samma mynt..

    Jag vet.. jag yrar..

     
  • 04 augusti, 2008 21:32 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Munkar kan väl också måla ljus ur mörker?

    Ett inre mörker - osynligt för omvärlden.

    Ikoner målas från mörker till ljus... :-)

    Inte så stor skillnad ändå....

    Fast det kanske kan tyckas så vid första anblicken.

     
  • 04 augusti, 2008 22:21 sa Anonymous Anonym

    Charlotte.. kära..

    Vänligen notera att den bild jag skissade var att Caravaggios bilder var livärdiga munkarnas.. inte omvänt..

    Nej.. skillnaden är inte så stor..

    Mina ord bär tvetydighet.. det erkänner jag.. men av ditt svar inser jag att vi talar om samma sak.. en enighet som uppfattas av själars tro..

    Tror du inte?

     
  • 04 augusti, 2008 23:18 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jag tror jag förstod hur du menade det...

    Och jag menade att munkarna kan ha ett inre mörker att tampas med - även fast de lever fromt.

    På så sätt målar de kanske ur mörkret.

    Och ikoner framställs just så - med de mörkaste färgerna underst - de målas (egentligen skrivs) mot ljuset.

    Caravaggios tavlor är lite ikonlika på det sättet - även fast de är mycket mörkare. Ljuset blir därmed så bländande på de ställen där han använder det.

    En del ikoner är förresten mörka av sot - där man kan urskilja enbart små ljusglimtar i de annars jämnmörka ansiktena.

    Hos Caravaggio var (det yttre) mörkret mer uppenbart.

    Men Gud ser genom alla slags mörker och ser till personen.

    Har själv också tappat alla illusioner om olika sorters människor tror jag.

    En brottsling kan vara ett större helgon än den till synes rättfärdige flitige kyrkbesökaren.

    Men nu kommer vi kanske ifrån ämnet lite....

    Eller inte.

    Konst och teologi var det ju.

    Jo - jag tror vi är eniga om det du skrev.

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker