A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, juli 14, 2008
Kvinnors genius - vid spisen eller altaret?
Läste en intressant bloggartikel som lyfter upp ett brett spektra av frågor apropå jubiléet av Mulieris Dignitatem i år. Nån som märkt något direkt av "firandet" förresten?

Hoppas det märks mer när SvK drar igång sitt ganska så olikartade kvinnofirande i höst....

Anglikanska kyrkan firar just nu för fullt. Delvis.

***

"This year the Catholic Church is celebrating the 20th anniversary of Pope John Paul II’s Apostolic Letter Mulieris Dignitatem (The Dignity of Women). In it the Pontiff refers to “the genius of women” and so, two decades later, several seminars in different parts of the Roman Catholic Church are studying how (whether?) “this genius” is being celebrated.

/.../

While the Catholic Church is studying the steps it took in the last twenty years, the Anglican Church decided to take a veritable plunge. Those in favour are calling it a leap forward. Several women groups – and not just women groups - are lauding this decision for it recognises the dignity and equality of women. In a certain sense the decision is the logical consequence of another controversial one taken by the Anglican community ten years ago: the ordination of women priests.

Those against call it a fall into the chasm. The vote came in spite of the fact that more than a thousand clergymen threatened to leave the Church of England unless sufficient safeguards were put in place for those who objected to women bishops. One has got to see now whether the compromise reached will accommodate the dissenters and manage to keep them within the fold. The compromise will take the form of a "national code of practice," which could include suggesting a woman bishop delegate her duty of care towards objectors to a "complementary bishop" who would be male.

Final legislation that would lead to the ordination of a woman bishop within the Anglican congregation is considered to be about two or three years away from completion.

Four hundred and eighty clergymen had left the Church of England, mostly for the Roman Catholic Church, when women were allowed to be ordained. Seventy subsequently returned."

Läs hela inlägget här.

Etiketter: , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 20:01  
10 Kommentar/-er:
  • 14 juli, 2008 20:55 sa Anonymous Anonym

    Mjau!

    :o)

     
  • 14 juli, 2008 21:09 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Du har verkligen gått in för katt-apofatin ser jag... :-)

    Fick också just en liten chock när jag gick in på din blogg och såg hur mycket du har rensat bort. Typ allt.

    Hann ju inte läsa de sista inläggen innan rensningen - inte heller svaren på de saker jag kommenterade senast.

    Det är inte så att du har några kopior kvar av något av det som man kan få kika på?

    Började läsa ditt superlånga inlägg. Men skulle ha föredragit att läsa det på papper just eftersom det är så långt.

    Du har aldrig bearbetat och skickat in dina texter till något förlag?

    De har sina starka sidor - humor - poesi - ett slags melankoli - och så något som gör att man hoppar till här och där. På ett fascinerande och stundtals riktigt vackert och meditativt språk.

    Se där - en minirecension...

    Charlotte

     
  • 14 juli, 2008 22:55 sa Anonymous Anonym

    Det jag rensat var inte fel, men jag tänkte på nåt sätt om alldeles.

    Det är någonting som blir alldeles tokigt om man formulerar det direkt. Man grips av en konstig overklighetskänsla som är väldigt obehaglig.

    Det var därför jag blev "apofatisk".

    Det nya känns däremot helt tryggt. Det mesta är ju gamla texter. Jag förstod inte förrän häromdagen att det var TEOLOGI alltihop!

    En av mina största insikter någonsin.

    Det apofatiska är, återigen, "koronan" som lyser.

    Det är den bilden som bär upp hela min blogg.

    Det är just den mörkläggningen som, ja, på nåt sätt ger alltihop.

    Sen struntar jag i copyright. Bara koppa av alltihop och printa ut textfilen. Ge den gärna till andra.

    Samlingen byggs på efter hand. Jag har massor kvar att lägga ut.

    Varje stycke är självständigt, så läs ett i taget.

    Jag har under årens lopp fått ett 40-tal dikter publicerade i olika tidskrifter och antologier av högsta klass.

     
  • 14 juli, 2008 23:13 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Det apofatiska. Lustigt att vi skulle ha samma förkärlek för det... :-)

    Ordens outtalade syskon.

    Ekande i mörkerljuset.

    Där man behöver kattögon för att se.

    Eklipsen är det apofatiska illustrerat - för en gångs skull synligt. Skuggande solen. En kort stund.

    Innan det döljer sig igen i sina djup.

    Teologi - ja.

    Jag har ingen fungerande skrivare. Så får gå in och läsa ett litet stycke då och då - så länge det nu får ligga kvar....

    Är det inte snart läge för att ge ut en egen diktsamling?

    Charlotte

     
  • 15 juli, 2008 00:23 sa Anonymous Anonym

    Apofatisk teologi menar att man liksom kan aldrig säga vad Gud är, bara vad han inte är, och byggs då upp av negativa utsagor. Här begagnar jag mig avv ett slags antydande språk som underförstått negerar det gängse, poisitiva språket: Gud är inte detta, utan i stället det här, ungefär.

    Ge ut diktsamling... Jag är mycket tveksam. Vill komma ifrån kategoritänkandet, detdär att vi går in och ut i olika rum, nu är vi religiösa, nu är vi litterära, nu är vi det ena, nu är vi det andra. Det "teologiska" måste på nåt sätt innefatta alltihop i ett enda rum, och de här texterna vill egentligen inte vara "litterära", utan just allmängiltiga, alltså teologiska.

    På Kraxpelax hittar du en mängd vanliga dikter, jag är speciellt stolt över mina rimmade, traditionella alster. Men dem sätter jag strängt taget mindre värde på.

     
  • 15 juli, 2008 12:42 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Jo, jag vet vad apofatisk teologi är - ville uttrycka det poetiskt snarare än ge en vetenskaplig definition.

    Jag gillar generellt sett oftast inte dikter med rim - de brukar vara så krystade - men ibland kan det ju underlätta inlärningen, t.ex. av psalmer.

    Charlotte

     
  • 15 juli, 2008 13:27 sa Anonymous Anonym

    TACK FÖR DET

    :o(((((((((

     
  • 15 juli, 2008 13:46 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Jag skrev "generellt" - så du har ingen anledning att ta åt dig...

    Har inte läst mer än din kattdikt hittills - så jag uttalar mig inte specifikt om dina dikter.

    Bara om rim i dikter - vilket jag alltså helst undviker.

    Andra dikter brukar vara mycket mer givande att läsa - mer levande - och ditt språk - för att bli specifik - är som gjort för fri poesi.

    Om du nu skulle vara intresserad av att skriva sån.

    Charlotte

     
  • 15 juli, 2008 16:42 sa Anonymous Anonym

    Bara läst min kattdikt!?

    TACK FÖR DET

    :o(((((((

    *ännu surare*

    Jag skriver i många stilarter. Gå till Kraxpelax och scrolla ner till Meditativa etyder om du inte är förtjust i rimmat.

    Det finns helt fantastisk rimmad svensk poesi. Karlfeldts bästa! Och Bo Bergmans! (Och Peter Ingestads.)

     
  • 15 juli, 2008 18:47 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Jag har också en del annat att göra än att läsa bloggar, har därför inte hunnit läsa särskilt mycket annat än i den nu nedbantade Eklips!

    Menade förstås att jag gillar ditt prosaspråk - som är poetiskt - inte kattdiktens språk.

    Vad ska man skriva för att du inte ska tolka det fel och ta illa upp?

    Jag låter nog bli att kommentera dina dikter - det är väl säkrast så.

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker