A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

fredag, juli 11, 2008
Kyrka i förändring - intervju inför påvebesök i Australien
Fick en intressant intervju som gjordes med anledning av påvens besök snart i Australien. Förväntningarna på honom om att be om ursäkt för dålig hantering av pedofilskandaler är stora. Men är det vad som allra mest behövs...? Hur gör man för att förhindra hierarkiskt maktmissbruk?

Läs intervjun och fundera...

***

"We've been living under this ancient system for 1,000 years that was ok at one time perhaps.

But we're living in a bottom up kind of world and we still have a top down kind of church where people are not given a voice, a vote, or citizenship in their church and I think we've got to seize it.

Public opinion has to come forth here and we have to start getting vocal. We have to start growing up and demanding that this is our Church.

/.../

Well the Church has a long, terrible history with anything to do with sex. It's anti-sexual, anti-woman for centuries. It goes way, way, way back.

It's a misogyny, it's a fear of woman, it creates a bird like an eagle that only has one wing and it flies around in circles. An eagle needs two wings. In other words we need men and women in the Church.

Women have to have equal say so and they're third class citizens. We've got the clergy, we've got the laity and then we've got a particular form of the laity called women and they do most of the work in the Church and they have very little say so.
"

Läs hela intervjun här.

Etiketter: , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 12:50  
21 Kommentar/-er:
  • 11 juli, 2008 13:34 sa Blogger Z

    Jag tror det skulle bli färre hierarkiska maktmissbruk om det även kvinnor kunde vigas till präster.

    Jag tror dock inte att dessa oegentligheter skulle försvinna helt. Å, nej. Kvinnor är också bara människor.

    Men några snäpp bättre skulle det allt bli.

     
  • 11 juli, 2008 14:31 sa Anonymous Anonym

    Vad katoliker är okatolska. Ska vi bli som alla andra?

    Ja, "vi" och "vi". Det är ju inte etiketten det handlar om.

    Själv t-r-o-r jag verkligen i allt väsentligt på kyrkans lära. Det skall jag inte malla mig löver, som en fjäder i hatten, men det är bara så.

    Inte för att det spelar nån roll alltså, kyrkotillhörigheten är egentligen adiafora, men jag bara undrar: om man nu är så helt emot allt vad kyrkoledningen står för, varför då tillhöra kyrkan överhuvud taget? Jag bara frågar.

     
  • 11 juli, 2008 15:29 sa Blogger Z

    Kraxpelax:
    Med tanke på några inlägg på din blogg:
    Kyrkan står för att Jesus är en person som varit på jorden, dvs riktiga historiska händelser.

    DET tror jag på.

    Gör du?

    (ursäkta frågan, men om man nu ska tala om att tro det kyrkan lär, så är detta en central och grundläggande del)

     
  • 11 juli, 2008 15:51 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Det är Kyrkans innersta väsen, hennes tro på Gud, som är det viktiga - inte yttre detaljer.

    Prästfrågan är just en sådan yttre detalj, en ordningsfråga.

    Därför finner jag det ganska absurt när någon emellanåt ifrågasätter andras kyrkotillhörighet utifrån en så perifer fråga.

    Om detta tycker vi olika inom Kyrkan - och alla får vi lov att respektera det.

    Charlotte

     
  • 11 juli, 2008 16:02 sa Anonymous Anonym

    Svar till Charlotte: naj, jag tror inte Jesus var en historisk person.

    Sen ville jag inte ifrågasätta ditt val av kyrka. Det gör jag nämligen inte, jag respekterar din ståndpunkt och det skulle inte falla mig in att kalla dig "dålig katolik". Det var inte alls det som var mitt ärende.

    Jag undrade hur du tänkte helt enkelt. Du läste en kritisk undertext som helt enkelt inte fanns där.

    Själv sätter du ju fingret på en för mig öm punkt.

    Jag tror inte på Jesu historicitet. Framför allt bestrider jag att vår tro är beroende därav. Här ger kyrkan intryck av att vara i villfarelse. Min reaktion härpå är att avstå sakramenten.

    Den enes eller den andres "katolicitet" är i grund och botten helt ointressant.

    Vilket samfund man tillhör likaså.

    Det är katoliciteten som är det viktiga.

     
  • 11 juli, 2008 16:07 sa Anonymous Anonym

    Ja, svar till z skulle det vara.

    Svar till Charlotte kom ju med på köpet.

     
  • 11 juli, 2008 16:12 sa Anonymous Anonym

    Och förresten z:s fråga behöver verkligen inte alls ursäktas. Den var HELT på sin plats, och bara alldeles välkommen.

    En annan är verkligen minst lika "dålig katolik" som Charlotte - så det så!

    Förresten hör det lite hit här med en innovation på min egen blogg, jag har lagt upp en kätterienkät!

    :oO

    *torra kvistar...*

     
  • 11 juli, 2008 16:24 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Vad menar du med "dålig katolik"?

    Du avser säkert inte att såra - men är det inte bra onödigt att slänga ur sig sånt där?

    Charlotte

     
  • 11 juli, 2008 16:29 sa Blogger Z

    Kraxpelax, Charlotte

    Tänker att "god katolik" är ett eftersträvansvärt mål man har i livet, inte ett epitet som man sätter på sig själv.

     
  • 11 juli, 2008 16:35 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Jag tycker varken om ordsammanställningarna "god katolik" eller "dålig katolik" - särskilt inte när andra etiketterar.

    Själv ser jag mig bara som katolik - utan tillägg.

    Och jag strävar inte efter något annat än att följa Kristus.

    Gör det mig till en "dålig katolik" - så OK, kör för det - Jesus skulle nog i så fall ha varit en riktigt usel katolik, så jag är i gott sällskap.

    Charlotte

     
  • 11 juli, 2008 16:39 sa Anonymous Anonym

    Charlotte, för sök nu i Jesu namn att läsa vad jag skriver.

    Observera citationstecknen. Det var IRONISKT menat, nämligen precis ett avståndstagande från begreppets missbruk.

    Jag menade alltså MOTSATSEN till vad du uppfattade. Och jag tycker faktiskt att jag uttryckte mig klart.

    Läsaren har också ett ansvar. Man får bemöda sig om att hålla känslorna i styr och läsa exakt. Det är nödvändigt att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Annars går det inte att prata med varann,det blir bara känsloröra alltihop och vi kommer ingenvart med någonting överhuvud taget.

    Så där känslig får man inte vara, att man missförstår allting.

    Vem i hela friden törs bikta för en sådan präst!

     
  • 11 juli, 2008 16:50 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Jag missförstår inte "allting". Men det är betydligt större risk ju otydligare man skriver.

    Vad andra tycker om mig förändrar inte verkligheten - som bara Gud känner till.

    Läste inlägget flera gånger innan jag svarade. Tycker inte att det var tydligt vad du menade. Men jag var minst sagt förvånad.

    Du behöver heller inte oroa dig - så länge vi har den här hierarkiska styrningen av kyrkan blir ingen kvinna präst.

    Och du kan bikta dig hos någon annan ifall vi en dag skulle få en bra påve. (Biktbarn som eventuellt angriper prästen brukar nog förresten få något slags reaktion tillbaka kan jag tro.)

    Charlotte

     
  • 11 juli, 2008 16:53 sa Anonymous Anonym

    Bästa syster Ofelia!

    Som minsann slungar sitt Flammande Anatema både hitan och ditan.

    Hur mycket kritik tål hon själv.

     
  • 11 juli, 2008 17:18 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Det frågar du en person som har bloggat i många år - under en ständig hagelskur av kritik.

    Hade jag inte tålt det hade jag lagt av för länge sen.

    Charlotte

     
  • 11 juli, 2008 17:35 sa Blogger Z

    Om man rekapitulerar en stund:

    Vad tycker ni är det grundläggande i katolsk tro?

    Den apostoliska/niceanska trosbekännelsen?

    (Det tycker jag)

     
  • 11 juli, 2008 17:40 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Ja, just den är grundläggande.

    Kommer för övrigt osökt att tänka på 1 Johannesbrevet.

    Slog upp ställena som dök upp i tankarna:

    2:18-25

    och

    4:1-6.

    Charlotte

     
  • 11 juli, 2008 17:49 sa Anonymous Anonym

    Ofelbar! :o)

     
  • 11 juli, 2008 17:54 sa Anonymous Anonym

    Vad kvinnoprästfrågan, och allt annat handlar om: Jesus föddes av en jungfru. Ingen annan människa har varit så nära Gud,som denna kvinna. Tre kvinnor var de första som såg den tomma graven. (Har ingen tänkt på likheten mellan födelsens och uppståndelsens mysterier? I båda fallen kvinnor de närmaste.) Jesus samlade tolv lärjungar, samtliga män... Jesus sade "På denna klippa ska jag bygga min kyrka..." Oavsett ståndpunkt i kvinnoprästfrågan, hämtar vi näring för våra argument ur det faktum (?) att Jesus var en historisk person. Det är väl ingen sensation att en jungfru kan bli "mor" till en illussion? Och vad vore kyrkan utan Jesus som historisk person och kyrkans Herre? Vad vore traditionen? (Rekommenderar igen inlägget Skriften eller Traditionen eller bägge på min egen blott)

     
  • 11 juli, 2008 17:56 sa Anonymous Anonym

    Det tror jag inte att han gjorde. Jag tror han kom till på naturlig väg.

    Maria är väl ingen surrogatmamma heller!

     
  • 11 juli, 2008 18:15 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kraxpelax,

    Om vi nu ändå leker med tanken att Jesus faktiskt var en historisk person.

    Vad hindrar att han föddes av en jungfru - med enbart den helige Andes medverkan?

    Om han inte gjorde det - hur kan Gud vara hans Fader - bokstavligen alltså, inte bara i andlig bemärkelse?

    Hur man kan bli till delvis genom sig själv, och vara sitt eget barn, ingår i Trenighetens klurighet, och kan bara förstås i personernas samtidiga enhet och avgränsning.

    Charlotte

     
  • 11 juli, 2008 18:24 sa Anonymous Anonym

    Svaret hittar du i en nyskriven artikel på Eklips!

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker