A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

fredag, mars 07, 2008
Fastefilm
Jag bloggtittar som sagt på lite filmer för närvarande, som jag tänkte recensera då och då - ni är välkomna att kommentera om ni också har sett filmerna.

Har hittills sett två filmer, och två till är på väg, kommer kanske idag.

Tar gärna emot tips på fler sevärda filmer här.

Mr Beans semester är en av filmerna jag såg. Den var något av en besvikelse. En fransk roadmovie skulle man kunna kalla det. Bitvis söt story, och med typisk Beanhumor, men ganska förutsägbar. Det blev till slut ganska sega 86 minuter.

Ändå såg jag bonusmaterialet - och där, bland de bortklippta snuttarna, fanns ett av de bästa inslagen. En scen där Mr. Bean går genom ett tåg med en kopp capuccino i handen. Han passerar ett bord med en laptop på (ägaren sover intill). Och vem som helst kan nog räkna ut att inom loppet av några sekunder är innehållet i muggen uthällt över laptopen som fräser till och sänder ut en liten eldslåga innan den slocknar för gott. Det kunde ha slutat där. Men nu har vi med Mr. Bean att göra. Rådig som han är lyfter han snart laptopen och häller försiktigt tillbaka innehållet i koppen, och petar till sist även tillbaka skummet.... :-) Laptopen förblir dock svart - och den oskyldige bordsgrannen får sig en rejäl utskällning när ägaren vaknar.

Till guldkanterna hör också en intervju med Rowan Atkinson - som är helt annorlunda än rollgestalten!

Ett minus var att svenska inte kom upp som valbart språk på menyn utan bara engelska, franska och ryska - så jag valde att se den på engelska. Men vem vet - rysk dubbning är förmodligen inte helt fel - denna slags humor hänger inte på språket...!

Filmen får 3 i betyg. Se den - om du inte har något vettigare för dig - missa framför allt inte bonusmaterialet - det är bäst!

Pingvinresan, den andra filmen i ordningen, hann jag se två och en halv gång innan jag skickade tillbaka den. En av gångerna i kommenterad fransk version som gjorde bakgrundsstoryn intressantare och gav större djup åt själva filmen. Det finns även mycket bonusmaterial som berättar mer om det.

Det är en mycket poetisk film med vackra bilder, stundtals magnifika, tack vare naturen och pingvinernas skönhet, och storyn är som gjord för en film. Kejsarpingvinerna är de enda djur som klarar av att övervintra under den antarktiska vintern, och dessutom föda upp ungar just då. Kylan är mellan 40-90 minusgrader! Man får se hur hannar och honor vandrar iväg i tusental för att vid en viss tidpunkt varje år mötas vid en särskild plats som är den enda plats där det hela kan ske. De varvar passningen av ägget och sedan ungen - medan den andra parten går flera kilometer med små, små steg, för att äta upp sig och sedan återvända. På land är de ganska klumpiga djur (när de står upp), lite sorgliga men eleganta skepnader, iklädda skinande "frack" - men i vattnet är de plötsligt i sitt esse - där susar de fram i blixtfart, undan sjöleoparder och andra havsmonster.

Filmen skulle ha fått högsta betyg om det inte hade varit för den trista svenska berättarrösten och för musiken som inte riktigt harmonierar med filmen. Det hade varit fint om det gick att se om den utan kommentarer, och utan andra ljud än de naturliga. Nu får filmen 4,5 i betyg. Så se den! Helst flera gånger - då kommer den bäst till sin rätt.

***

Uppdatering: två nya filmer har anlänt - näst i tur blir Marie Antoinette (kostymfilm?) och Requiem (katolsk skräckis).

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 11:58  
7 Kommentar/-er:
  • 07 mars, 2008 13:00 sa Anonymous Anonym

    Mr Beans semester i Frankrike tyckte jag var ganska underbar. Ingen kan göra splash-humor så gemytligt som han Atkinson.

    Pingvinresan är ju ganska touching, och personligen tycker jag att Gösta Ekman har en ganska trevlig berättarröst. Dock gillar jag inte att man vinklar djurlivet så att det framstår som mänskligt. Filmen är som "fablernas värld", men den säljs som dokumentär.

     
  • 07 mars, 2008 14:47 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Jag tror jag fick alltför många flashbacks av mitt dagliga liv av att se den för att riktigt kunna koppla av och njuta av det franska landskapet.... :-)

    Glömma saker på tåg, missa tåg, bli av med väska.. Inte kul.

    Fast det blir ju roligare i Bean-tappning än IRL förstås. Om man nu får välja.

    Jo, visst är Pingvinresan lite vinklad - men det visar ju ändå en del av djurens verklighet. På så sätt en dokumentär. Även om man tagit fasta på sånt vi kan känna igen oss i som människor.

    Lite lättare att leva sig in i en pingvins dagliga liv än i en skalbagges tycker jag nog ändå.

    *hukar*

    Charlotte

     
  • 07 mars, 2008 16:25 sa Blogger Joachim Elsander

    Mr Beans semester rulle har jag inte sett, däremot såg jag Pingvinresan med barnen. Inte helt lyckat, den är ju så förskräckligt sorglig.
    De där stackars frusna pingvinerna...

     
  • 07 mars, 2008 17:02 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Joachim,

    Nej, Pingvinresan är ingen barnfilm precis...! (Mr. Bean är nog mer lämpad i så fall - beroende på hur stora de är förstås.)

    Sorglig - ja, men så är ju också livet ibland....

    Charlotte

     
  • 07 mars, 2008 17:14 sa Blogger Kristina

    Mr Beans semster har jag länge velat se. Men utifrån omdömen som varit om den att döma verkar den knappast gå upp emot "Den totala katastroffilmen, som är helt underbar".

    Pingvinresan är verkligen bra - men just musiken är som nämnt inte alltid så passande. Dock tycker jag om Gösta Ekman som berättare.

    Marie Antionett är en rätt rolig film. Att den är en extrem kostymfilm bidrar till det, samtidigt som det gör filmen bitvis läcker att se på.

    Requim såg jag förra året...och den var väl okej. Bra skådespelare (som i de flesta tyska filmer) men lite luddig mot slutet (iofs är ju hela den verkliga historian lite luddig). Tror jag skulle ge den 6,5 av 10...

     
  • 07 mars, 2008 18:08 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Kristina,

    "Den totala katastroffilmen, som är helt underbar".

    Nej, så skulle jag inte beskriva den...

    Visste inte att det var Gösta Ekman som berättade - innan Johan nämnde det.

    Har inte bestämt vilken av de nyanlända jag ska börja med - får singla dvd tror jag.

    Charlotte

    P.S. Jag kör själv med en poängskala 1-5 här - ifall någon undrar.

     
  • 08 mars, 2008 09:05 sa Anonymous Anonym

    Efter att i gårdagens Dagen ha läst att kristna fundamentalister i USA delat ut "ruttna bananer"-pris till filmer de inte gillar, kunde jag inte låta bli att ge några filmstips.

    Filmer som ger kristna fundamentalister högt blodtryck på grund av vem som skrivit manus (inte handlingen i filmen) måste exempelvis ses!

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker