A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

onsdag, maj 09, 2007
Ny Jesusbok
Här är en recension i SvD av en nyutkommen bok om Jesus (tydligen översvämmas världen av sådana). I denna bok porträtteras han ur en journalists synvinkel.

"Det finns cirka 175 000 böcker om Jesus. Minst. Varje dag utkommer ytterligare fyra. Är det aldrig nog? Den som ställer frågan i inledningen till sitt eget bidrag till bokfloran – Jesus. Jude, Rebell, Gud? – är journalisten Sören Wibeck, med en lång och gedigen bakgrund på Sveriges Radio. Och han svarar genast läsaren: Nej, det finns mer att berätta, både grundläggande och nytt. Dessutom finns det ett behov av översikter, konstaterar Wibeck. Därav denna bok."

Visst kan det vara så... Men Jesus var inte bara en historisk person.... Så viktigare än tusentals böcker är att möta honom irl (in real life)...

Etiketter: ,

postat av Charlotte Thérèse @ 15:08  
6 Kommentar/-er:
  • 09 maj, 2007 20:59 sa Blogger Knute

    Men för att träffa Jesus i real life måste man ju ha läst om honom och gått i kyrkan osv. Jag minns en gång då jag läste teologi, inte för att bli präst, mer av vetenskapligt intresse, och var så spränglärd på Nya Testamentet att jag en morgon fick för mig att Jesus låg på golvet under min säng och pratade med mig. Jag vaknade ur min halvvakna dröm och mådde mycket bättre, var rätt olycklig på den tiden, kärleksbekymmer och annat. Så jag kan säga att jag har mött Jesus och att han har hjälpt mig.

     
  • 09 maj, 2007 21:13 sa Anonymous Anonym

    Why must everyone complicate things?

    Life and death is so simple. Jesus (if he existed - which i believe he did) just tried to make things simple - he simplified the Old Scriptures (Gamla Testementet) - he re-taught the basics of life - gave instructions about the choices we have - as a Son Of God in an earthly body showed us also just how tough it would be.....

    Please do not try to make things more complicated than they are.

    We do not believe in God and yet we believe there is life "out there" ?? strange!!! Can it be so simple that life "out there" is the same thing??

    I don't know - it was just a question.

    Thx :)

    Anon

     
  • 10 maj, 2007 12:08 sa Anonymous Anonym

    Heja Jesus!! Nu dyker Du snart upp live på scen igen! Och jag är i alla fall redo. Det blir en konsert ingen kommer att glömma.

    / Jack H
    www.praytalk.com

     
  • 10 maj, 2007 15:17 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Knute,

    Tack för din kommentar!

    Ja, det skadar inte med lite läsning om Jesus... Men det gäller ju att välja rätt böcker - så att man verkligen finner honom - inte bara som människa utan också som Guds son.

    Sen tror jag att Gud kan ge sig till känna även direkt genom bönen (och förbönen), eller genom händelser i livet, också om man vet så gott som ingenting om kristen tro - eller t.o.m. skulle vara emot den. Jfr. Paulus!

    Då kommer läsningen och lärandet först som ett andra steg...

    Charlotte

     
  • 10 maj, 2007 15:22 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Anon(-ymous),

    Yes, I agree that things are often made more complicated than they really are...

    One thought that often comes to me is that "God is simple"...

    And then I look at the Church and see how extremely complicated things sometimes has turned out to be... People can make God (and the service of God and other people) so complicated...

    I rather wish to participate in making things more simple again - more like the examples Jesus showed us...

    Charlotte

     
  • 10 maj, 2007 15:23 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jack,

    Menade du en kristen "dunderkonsert" - eller snarare Kristi återkomst...?

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker