A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

torsdag, augusti 07, 2008
Tistou - funderar över världens orättvisor och sånt

Tjenixen ur nattmössan (kattmössan)!

Var verkligen alldeles däckad igår kväll när jag kom hit - sov så smått under kvällen och slocknade för natten strax efter midnatt och sov ända fram till 09.44. Så jag fick ingen första eller andra frukost i morse - utan vaknade alltså i lagom tid för den tredje.

Miss-tänker att det nog får lov att bli tre middagar istället...så jag kommer ikapp mig själv matmässigt.

Hostat upp en rejäl hårboll - börjar få in tekniken nu - prickade den lilla handknutna mattan perfekt med en massa blöt gegga - plus placerade en pöl bredvid datorn. Hon klev rätt i den på mattan när hon skulle släppa ut mig på balkongen! He he....

Annars tycker jag att man borde installera en mjau-sensibel balkongdörröppnare - som känner igen mitt jamljud och öppnas automatiskt genast när jag vill ut. Egentligen borde nå't liknande finnas i köket - en automatisk matapparat som fyller på min skål så fort jag jamar. (Vad é de´ här för ett undermåligt och teknikfattigt katthotell egentligen...? Kan inte ha fått mer än en tass i listan. Nästa gång vill jag bo på kattlyxhotell, tack.) Matte och husse glömde dessutom lägga ner kattlatrinspaden den här gången - så jag är lite smått orolig för hur det kommer att bli med rengöringen av bekvämligheten. Hon får lov att plocka för hand med en påse om det ska bli av.... Hoppas verkligen....!!!

Annars har möbleringen i köket förbättrats betydligt sen sist så att jag nu har en egen stol att sitta på vid köksbordet medan hon jag bor hos äter. Det gör att jag kan smyga mig upp på bordet i ett nafs, och omärkligt närma mig tallriken sidledes, och nästan komma åt en go'bit med tassen.... Tidigare var jag tvungen att smyga mig uppåt via stolen och hennes knä - nu slipper jag alltså den omvägen, och har även en suverän utsikt där jag kan studera gaffelteknik för kommande manövrar. Och vi slipper dessutom bråka om vem som ska sitta på stolen - eftersom det finns två nu. Fast om det kommer besök får hon jag bor hos dessvärre stå. Eller hämta den hårda lilla pallen från rummet. För stolarna i köket går åt fort må ni tro....

Har levt rövare efter frukosten och härjat runt i lägenheten (bitit i såväl leksaker som tår och perforerat en tumme så det blödde) så det är snart dags för en liten kattlur igen. Annars är jag snällare än på länge, spinnig och gosig och ganska lugn (medan jag sover åtminstone).

Har övergått från att slicka på ben och sen bita på samma ställe, till att slicka på ben och stryka ansiktet mot det blöta stället. Suverän ansiktstvätt - man slipper böka för att komma åt med de egna tassarna och framför allt slipper man blöta ner dem! (Notering, politisk åtgärd: installera automatisk kattansiktstvätt på hotellen!)

Brukar ibland bli kallad "Tistelitou" här - som en diminutivform av mitt namn. Det gillar jag... :-) Vet däremot inte om det var en komplimang jag fick imorse eller inte - jag väljer att tolka det så. Hon sa "tjockpäls" när jag kom och jamade efter kattkrubb.... Hmmm..... Visst har jag en härlig päls - men var det den hon menade? Svårt att tolka människospråk ibland - för de är inte alltid ordagranna.



Hon jag bor hos berättade också för mig om vad som hände när hon gick ut igår för att gå i misse-mjau-mässan och sen hämta mig.

När hon kom ut från porten så stannade hon på en gång - för där kravlade världens näst sötaste lilla kattunge. Så liten att den rymdes i en hand - kan inte ha varit mer än ett par veckor, högst en månad gammal. Den hade mörkgrå fluffig päls (förmodligen en långhårig angora eller nåt') och fina blå ögon. Medan hon stod och beundrade underverket hördes en röst bakom henne: "Vill du ha en kattunge?"

Om hon ville...! För jag är ju här för sista gången på ett tag nu - kanske för gott beroende på om vi ska flytta (hoppas inte, för balkongen här är faktiskt helt ok). Men hennes allergi har inte precis blivit bättre....

Hon blev just kallad "kattmagnet" - för att hon verkar dra till sig katter mest hela tiden. De kommer till henne från alla håll så snart hon går ut.

Några barn hade hittat lillkissen i en buske - den blödde från nosen när de fann den, och den haltade på ena bakbenet - så kanske den hade blivit påkörd av en bil eller så, eller blivit utslängd hemifrån (måste ha busat ordentligt i så fall - man får lov att vara lite kattligt måttlig som jag), eller gett sig ut på äventyr och råkat illa ut (kanske hoppat ner från en balkong).

Hon jag bor hos sa att den borde tas till en veterinär. Och en kvinna tog upp den, men hon kunde inte behålla den eftersom hon har hund, och barnen fick inte heller ta hem den. Får höra efter sen hur det har gått för plutten.

Det hade varit kul att få ett litet kattsyskon faktiskt, om än bara för några dar medan jag är här - sen skulle kattvärdinnan få lov att ta hand om den själv utan min hjälp - om det nu bara gick. Fast nånstans är jag lite glad för att hon är så allergisk - annars kanske hon hade börjat tycka bättre om den andra kattungen än om mig.... Fast det är klart - en hemlös och skadad kisse förtjänar nån som tar hand om den.

Fick även höra att jag är "priviligierad" och ganska så "bortskämd".... Har nog aldrig hört de orden förut faktiskt - och de finns inte i min kattordbok heller - så jag antar att det inte stämmer.

Men lite orolig är faktiskt jag med för snutteplutten. Hoppas den klarar sig. Drömde i natt att det var jag som hade hamnat i en sån situation. Inte kul... Puh - tur att det bara var en otäck dröm.... Nån som vill ha en kattunge förresten...? Världens näst sötaste....

Etiketter: , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 11:23  
1 Kommentar/-er:
  • 08 augusti, 2008 07:22 sa Anonymous Anonym

    I Egypten var kvinnans position bättre - bla bättre kv präster (nunnor eller prostituerade i andra kulturer).
    Katten var helig.

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker