A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, maj 19, 2008
Björktrastbo i sikte

Har just upptäckt att jag bor granne med en björktrastfamilj.

Har utsikt över boet - på första parkett - där jag sitter.

Tyvärr är min kamera inte bra för att ta närbilder på långt håll s.a.s. Så fotot är lite suddigt. Och jag vill inte störa. Den mörka fläcken i mitten är alltså en fågel i boet.

Såg hur ena föräldern matade en unge - och nu sitter den i boet i regnet. Flera små huvuden sticker också upp. Det är alltså ungarnas pipande jag brukar höra då och då.... De ser ut att snart vara flygfärdiga.... Hoppas jag får se dem pröva vingarna.

Upptäckte de nya fågelgrannarna (blåmesarna verkar ha flyttat ur holken en bit ner på trädet) eftersom jag såg en björktrast som flög ganska märkligt - likom höll koll på hela omgivningen samtidigt som den flög - stod stilla i luften, cirklade kring - innan den landade i boet....

Vill man inte dra uppmärksamhet till sig är det alltså fel sätt.... :-)

Här går det att se en favorit i repris - en bild på en björktrastunge från ett annat år. Har du inte läst liknelsen får du gärna göra det - samt kommentera...

Etiketter: , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 14:14  
2 Kommentar/-er:
  • 22 maj, 2008 14:58 sa Blogger Z

    Liknelsen var fin

     
  • 22 maj, 2008 16:16 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Tack...

    Har även lite björktrastnyheter.

    Förmodligen sorgliga, dessvärre.

    Igår kväll blev det plötsligt ett förfärligt kackalorum utanför fönstret. Det lät som om en stor fågelflock hade anlänt.

    Så jag tittade ut.

    Men där var bara 6-7 mycket ilskna björktrastar som flög omkring och skränade, under det att de gjorde upprepade attacker mot en skata som slet i något ljust som låg på marken (ett ägg? en fågelunge?).

    Skatan flydde in i ett buskage och tog med sig bytet.

    Men björktrastarna fortsatte att flyga omkring - och anföll den om och om igen när den flög ut ur buskarna - sen såg jag inte vart den tog vägen. Men det tog lång tid innan björktrastarna hade lugnat ner sig.

    Nu är det helt tyst i boet, och jag ser inga rörelser där, inga matande fåglar, inga små hungriga näbbar.

    Så jag vet inte om det är några ungar kvar - eller om de har blivit bortrövade, utknuffade eller kanske lärt sig flyga...

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker