A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

torsdag, maj 15, 2008
Insändare och kommentarer
Det lönar sig visst att vara ihärdig... Idag kom insändaren in i UNT till slut - även om de har ändrat såväl den fyndiga rubriken till något platt och tråkigt, samt förkortat den en aning. Men budskapet går ju fram - och det är huvudsaken.... Får se om jag får några svar från politikerna...

Fick på en gång svar från Riksdagen när jag skickade en kopia av insändaren dit tillsammans med lite kommentarer. De bifogade motioner och förslag. Intressant! Svarade med fler synpunkter och förslag... Tydligen krävs det viss lobbyverksamhet om förslaget väl går igenom och Uppsala ska ha en chans. Hoppas det kan få ett folkligt stöd här i så fall. Och hoppas att partierna vågar titta över blockgränserna och samarbeta om det...

Apropå skrivande och svar så tycker jag att det vore kul med fler kommentarer på blogginläggen igen! Gillar när det blir livliga diskussioner. Och tycker att det är trevligare att samtala än att bara skriva och inte få någon feed-back - och den senaste tiden har det ju varit mest så. Troligen p.g.a. det fina vädret och alla helger. Men nu är det ju lagom vardagligt och kyligt för bloggande igen... :-)

Det går bra att ta upp trådar bland sånt som skrivits tidigare också. Och har ni förslag på vad ni vill diskutera här - kom gärna med det! Har fått några förslag redan, samt har ett par gästbloggsinlägg väntande - men det är alltid välkommet med synpunkter.

I övrigt så har mitt bredband trasslat enormt de senaste månaderna, så att det har varit svårt att ta sig in på nätet en del dagar - och man blir ofta bortkopplad när man väl lyckats ta sig in. De har till sist lovat skicka en tekniker som ska titta på det nästa vecka eftersom de särskilda nya kablar de skickade inte har förbättrat situationen nämnvärt. Idag var det dessutom driftstörning i hela staden - så jag kanske får avboka teknikern ifall det funkar hyfsat under resten av veckan.

Megasuck för datatrassel!

Bäst jag postar det här medan uppkopplingen för tillfället funkar... ;-)

Etiketter: , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 14:31  
13 Kommentar/-er:
  • 15 maj, 2008 19:50 sa Anonymous Anonym

    Bloggarna växer som svampar ur jorden, och det är verkligen inte längre så att man kan ha hyfsat koll på tex alla svenska bloggar som relaterar till/utgår från kristen tro. Det påverkar nog att kommentarerna minskar, tror jag. Själv försöker jag trappa ned något på mina egna poster och läsa andras bloggar mer, det vore som du påpekar tråkigt om samtalen försvinner, det är ju som jag ser det en av dom stora poängerna med bloggarna.
    /Jonas Lundström
    http://blog.bahnhof.se/wb938188

     
  • 16 maj, 2008 10:35 sa Blogger Z

    Charlotte:
    Vill du har fler kommentarer till dina inlägg?

    1. Flytta då upp
    "Senaste kommentarer"-listan. Helst till översta platsen.


    Det var det viktigaste rådet. Nu kommer lite tankar:

    2. Använd gärna typsnitten Verdana, Trebuchet eller Arial

    3. Läget varierar. Flera gånger har du haft över hundra kommentarer. Vissa ämnen kanske känns lite uttömda för stunden. Vad vet jag.
    Du har en mycket intressant och underhållande blogg som lockar både fans och meningsmotståndare
    (så tråkigt det hade varit om alla tyckt precis lika hela tiden: ingen dynamik).

    (Själv hade jag rekord med mirakel-inlägget igår: över 110 kommentarer.)

    4. Läsarna har olika intressen. Skriver du om fåglar så hoppar jag till, till exempel. Samt om kalvarna.

     
  • 16 maj, 2008 10:37 sa Blogger Z

    ....dessutom har flera av våra blogg-grannar tagit bloggpaus.

     
  • 16 maj, 2008 11:35 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jonas,

    Instämmer...

    Svårt att ha samma överblick nu som förut.

    Men jag försöker ha regelbunden (daglig) koll på några - och surfa runt till övriga så mycket jag bara hinner.

    Nej, samtalen får inte försvinna.... Det är bloggarnas stora styrka (och svaghet ibland) - möjligheten det direkta samtalet - de snabba replikerna.

    Charlotte

     
  • 16 maj, 2008 11:46 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Tack för tips!

    Då testar jag 1.

    2 vet jag inte hur jag ska ändra - för jag har som du vet en manuell mall - där typsnittet redan är förinställt på något (vad vet jag inte).

    Tycker ni att det typsnitt som används här är svårläst?

    3 - så sant - det varierar. Och visst har det slagits nya kommentarsrekord här också då och då.... ;-)

    Får man önska sig ett mellanting? En jämn ström av kommentarer istället för berg-och-dal-bana mellan rekord och mer eller mindre tysta perioder?

    Behöver få lite feed-back om jag ska tycka att det är kul att blogga - annars känns det som att skriva för - ja, vem då?

    För jag bloggar inte för min egen skull - då kunde jag ju skriva dagbok istället - utan för att jag tycker att det är kul att tala om olika frågor.

    4 - så sant.

    Ibland undrar jag om ämnena jag skriver om spretar alltför mycket.

    Jag menar - från kyrkoförnyelse, andligt liv och konst till politik och kalvar, balkongodling, fåglar, och allt däremellan...

    Men jag är ju intresserad av mycket - så då får det väl synas i bloggen?

    Alltid finns det väl nån annan här i världen som är intresserad av något av det och vill tala om det - brukar jag tänka. Annars kan man ju hoppa över att läsa om just det...

    Vilka är det som pausar nu - vad har jag missat?

    Åtminstone en av våra pausvänner bloggar ju för fullt i en annan blogg under "pausen".

    Charlotte

     
  • 16 maj, 2008 12:20 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    P.S.

    Har nu uppdaterat bloggen - såg då att det är Arial som är det förinställda typsnittet.

    Har du - eller nåt annat bloggtekniskt snille - förresten nån aning om hur man får arkivet att bli lite mindre?

    Det ordnas så där automatiskt - och om några år lär månadslistan över inlägg vara väldigt lång. Har sett att andra har enbart årtal, inte månad, för tidigare års inlägg. Verkar bättre. Men hur ändrar man det manuellt (utan att råka radera arkivet på kuppen!)?

    Vad gäller kalvarna så kanske jag borde upplysa alla intresserade om att de är räknade efter det eventuella vargbesöket för några kvällar sen - och alla tre var kvar... :-)

    Men det var en otäckt stor öppning i elstängslet på ett ställe - där en hungrig varg utan problem skulle kunna ta sig igenom.

    D.S.

     
  • 16 maj, 2008 12:50 sa Anonymous Anonym

    Möjligen ligger det något i detta med spretigheten. Min gissning är att dom bloggar som överlever på sikt, i betydelsen har ett gäng aktiva läsare, är dom som driver en viss linje som känns relevant och inte helt välkänd, alternativt nischar sig och på så sätt fångar intresserade läsare. Dom som liknar dagböcker och spridda tankar om livet får nog räkna med att endast ha en liten vänkrets som läser. (Din blogg är väl både och/varken eller, vilket kanske speglar variationen i antal kommentarer.) I vilken utsträckning vi bör anpassa våra bloggar efter detta vågar jag inte säga.
    /Jonas

     
  • 16 maj, 2008 13:03 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jonas,

    Ja, min blogg är nog både nischad och spretig på samma gång... :-)

    Publicerar ju bl.a. katolska nyheter som det inte skrivs om på annat håll p.g.a. det kontroversiella innehållet.

    Och tar emellanåt upp allt möjligt annat intressant mellan himmel och jord.

    Vill skriva både på bredden och djupet.

    Charlotte

     
  • 16 maj, 2008 20:09 sa Anonymous Anonym

    Det är säkert bra, och tveklöst fyller din blogg ett behov. Den är mycket läsvärd! Själv läser jag kanske var tredje post eller nåt, en del av dom som rör katolska kyrkan och en del andra med "kristen" inriktning. Stå på dig!

     
  • 16 maj, 2008 21:35 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Anonym,

    Tack för det...!

    Själv tycker jag att det intressantaste börjar när det kommer reaktioner på det skrivna - vare sig det är positiva eller negativa kommentarer.

    Så era tankar behövs också för att göra bloggen ännu bättre...!

    Charlotte

     
  • 18 maj, 2008 09:29 sa Anonymous Anonym

    det var jag som skrev den sista kommentaren, glömde skriva mitt namn. jonas lundström.

     
  • 18 maj, 2008 15:09 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jonas,

    Aha... :-)

    Du har väl sett att det finns ett alternativ där man kan skriva in sitt namn och även ange länk till webbsida.

    Du skulle kunna testa det - så går det automatiskt en länk från ditt namn till din blogg när man klickar på det.

    Tror det är mittenalternativet, under google-identitet.

    Bara ett tips...

    Charlotte

     
  • 18 maj, 2008 15:10 sa Blogger Charlotte Thérèse

    P.S.

    Det är det alternativ där det står "Namn/URL".

    D.S.

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker