A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

lördag, augusti 18, 2007
Katolsk karismatik som aldrig annars
Så har jag varit på den katolska karismatiska förnyelsedagen (20 minuters tågresa från där jag bor nu).

Mycket intensivt. Som att ha samlat ihop en hel månads böner under en enda dag.

Fr Anthony Musaala hette han som ledde det hela, med mässfirande, bön, dans, sång, bibelläsning och utläggning om barnaskap och mognad.

Men detta liknade inget annat. Inte ens andra katolska karismatiska samlingar jag varit med om.

Denna dag var som ett inträde i en annan värld, där tiden upphörde att existera, där det enda viktiga var Gud, som var oerhört närvarande.

Inte minst under mässan, och senare, när prästen gick runt med en monstrans (en behållare med en hostia i), och välsignade alla, han gick runt långsamt, flera varv.

Det var som att plötsligt förflyttas till Jesu tid, då han mötte folkskarorna. Samma nöd lyste ur människors ögon, och en mycket stor kärlek. Händer sträcktes ut mot det förvandlade brödet. "Only you" sjöngs samtidigt, bara de orden till att börja med, senare andra enkla och avskalade sånger också. Gripande. Kunde känna Jesu kärlek till människorna mycket tydligt, hans omsorg om alla han mötte.

"Det var mycket tillbedjan, entusiastiskt, djupt..." Så beskriver mamman i familjen jag bor hos (jag följde med henne dit), denna dag.

Vi bad för staden också, en bra stund i varje riktning. Fick veta att en sådan bön stoppat ett par bomber för ett tag sedan - de exploderade aldrig. Det var en mäktig bön, som säkert hade sin avsedda verkan.

Under Fader Vår i mässan höll vi varandras händer, och jag hörde hela tiden bara barns röster sjunga, fast nästan alla närvarande var vuxna. Vi är alla Guds barn - det blev väldigt konkret. Också under lunchen när en liten flicka dansade i en virvelvind av löv och skräp som blåste runt vid stationen där vi åt.

En mäktig dag helt enkelt, men inte utan en hel del andlig kamp, särskilt i början, var på god väg att avvika och bege mig till centrum istället - för jag får inte tillälle att ta mig dit innan jag åker hem - ingen sightseeing eller shopping alltså. Men detta var så mycket mera värt...

Prästen var extraordinär, från Uganda, han dansade så kaftanen fladdrade, lärde oss en afrikansk sång, skämtade, och läste evangeliet på ett sätt jag aldrig nånsin sett maken till, som gjorde det levande, närvarande, det blev till ett skeende där och då. Som en mycket skicklig skådespelare, men inte på ett konstlat sätt. Både Jesus och djävulen steg ut ur bibeltexten och berättade om prövningarna i öknen. Han sjöng och predikade om vartannat. Men inte på ett ytligt sätt, utan just utifrån en mycket djup karismatik. Äkta. Allt flöt harmoniskt samman. En halv dag drogs in i tidlösheten.

Hur jag än kämpar så beskriver ändå inte orden hur det verkligen var...!

Obeskrivligt!

Och min brännande fråga efter denna dag är: varför är det inte så här överallt?

INTENSIVT LEVANDE. FULLSTÄNDIGT GUDSÖPPET UTAN KRUSIDULLER. DJUPT. ÄKTA. VERKLIGT. ANGELÄGET.

Vad är det vi sysslar med i Kyrkan? Flyktig underhållning? Sömnförberedande övningar? Söndagligt requiem?

Etiketter: , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 21:23  
3 Kommentar/-er:
  • 18 augusti, 2007 23:57 sa Anonymous Anonym

    Spännande & Intressant!
    Blessings/Charisma

     
  • 19 augusti, 2007 17:35 sa Anonymous Anonym

    Kära Charlotte,

    Det är underbart att du har varit med om något som har gett dig en sådan andlig upplevelse. Till det kan man bara säga Amen och tack.

    Men

    för att ANDEN ska verka och man ska förnimma Guds närvaro i mässan, i vardagen eller i vilken situation som helst- framför allt i ens eget liv- behöver det inte se ut på det vis som du har beskrivit. Det kan se ut på vilket sätt som helst. Precis hur som helst.

    Det du beskriver skulle till och med kunna beskrivas annorlunda av ngn annan. Det fantastiska är ju nämligen att Gud är närvarande med sin Ande och i sin kyrka på alla möjliga sätt. I den stilla tillbedjan hos den ensamme, i den pampiga festgudstjänsten, t o m i det som du lite föraktfullt kallar "Flyktig underhållning? Sömnförberedande övningar? Söndagligt requiem? "

    Vad vet vi om hur Gud rör vid msk hjärtan i sådana situationer? Ingenting. Därför tror jag att man ska vara försiktig med alltför tvärsäkra påståenden.

    Själv har jag mött karismatiker som på fullt allvar hävdar att om man inte har varit med om ( eller gillat!) karismatiska möten är man inte väckt av Anden.Och eftersom man inte varit med kan man inte heller uttala sig. Den sortens resonemang är ju förfärliga, eller vad säger du?

    För Elia var Gud i den stilla susningen, för andra som dånet av stora vatten. Kärleken har många ansikten.

     
  • 19 augusti, 2007 21:13 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Charisma, Anonym,

    Tack för era kommentarer!

    Visst har du rätt, Anonym, och det var inte min mening att visa på detta som det enda möjliga.

    Och snarast var det det som inte gick att beskriva som berörde allra starkast.

    Själv har jag varit i väldigt många kristna sammanhang,även olika karismatiska (och kontemplativa) sådana.

    Men det är sällan det har berört lika djupt som det gjorde igår.

    Det var snarare det som jag ville åt i det jag skrev. Det är inte beroende av den yttre formen.

    Säkert kan människor ha mycket olika upplevelser i samma gudstjänst, och Gud kan beröra på många sätt, ja, Anden är både en stilla susning och en stormvind.

    Men det finns också gudstjänster som är så människocentrerade att Anden nästan inte får en chans. Det var det jag syftade på i de "skarpa" ord du citerade.

    Och det var det som var så befriande igår, att det inte var så. Utan totalt Gudscentrerat. Mättat.

    Och så är det ju sällan man får tillfälle att delta i något som samtidigt är katolskt och karismatiskt i Sverige.

    Jag har saknat det!

    Och lär aldrig glömma denna mässa. Den hade "allt". Både djup tystnad och tillbedjan och lovsång och dans. Och liv i överflöd. En beröring av den levande Guden.

    Samtidigt önskar jag att det fanns någonstans att gå när jag kommer hem där det är så här.

    Tips, någon?

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker