A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

torsdag, augusti 16, 2007
Dramatiskt värre idag
Idag var verkligen en berg-och-dalbana...

Digitalkameran kollapsade imorse - när jag var på väg att ta den första bilden under resan. Batterierna var fulladdade kvällen innan jag åkte - de brukar räcka en månad. Hoppas att det inte ar slut med kameran. Det var precis detta jag hade en mardröm om härom natten. Att jag kom hem utan bilder. Kan apparaterna på flygplatsen ha förstört kameran? Har redan provat att byta batterier - utan resultat.

Vad värre var: höll redan på att bli av med det nya jobbet - p.g.a. den svenska skattebyråkratin... De gav nästan upp i djungeln av regler och paragrafer, och fortfarande är det högst oklart vad som gäller. Får ta reda på det i detalj när jag är hemma igen, men det hade ju varit bra att veta redan nu.

Tydligen arbetar de sex dagar i veckan i detta land - när jag sa att vi har femdagarsvecka i Sverige blev de chockade. "Inte undra på att det går utför för svensk ekonomi", skämtade de...

I två dagar har jag nu ägnat 40 minuter per lunch åt att värma upp fryst snabbmat i micro. Den tinade inte ens på högsta effekt i 8 minuter. Och efter 20 minuter var visserligen riset äntligen rykande varmt, men korma-kycklingen var fortfarande krispig av is. Micron är inte den bästa... Men (snabb-)mat är i alla fall mycket billigare än i Sverige, två portioner för 28 kr, medan restaurangerna enligt en uppgift jag fick tar drygt 150 kr för en lunch! Därför äter alla inhemska öbor här smörgåsar till lunch. Utom jag som mycket hellre kämpar den goda kampen med micron.

Växlade in mina gamla sedlar och mynt imorse. "Oh God!" utbrast kassörskan när hon såg mynten. "Det var visst inte igår du var här senast?" tillade hon. Nej - de mynten var t.o.m. äldre än jag!

Blev mot slutet av dagen inlåst i en affär där jag hade hittat ett par tjusiga penslar som bör kunna tackla möbelfärg utan att fälla hår. De såg mig inte och hade dragit ner gallret och låst när jag kom till kassan. Snacka om att känna sig osynlig!

En rolig historia som den irländske prästen avslutade den gravallvarliga mässan igår med (på Marias upptagnings dag - han predikade om döden), får avsluta även dagens bloggande.

Två irländare möts och samtalar om en vän som just dött.
"Vad dog han av egentligen?", frågar den ene.
"Jag vet inte", svarar den andre. "Men det var i alla fall ingenting allvarligt."

Etiketter: , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 18:45  
0 Kommentar/-er:
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker