A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

lördag, augusti 11, 2007
Skärseldsanteckningar
Funderade, efter ännu en närmast sömnlös natt, på att byta namn på denna blogg till något i stil med:

* Anteckningar ur skärselden

* Helvetesbloggen live

Eller något liknande.

När det väl blev tyst i huset och jag till sist lyckades slumra in (ack så välbehövligt!), väcktes jag efter en dryg timme av mobilen - tre sms ville ta sig in (dubbla kopior samt ett meddelande om att jag måste radera några sms för att kunna ta emot dem som väntade). En bra bit efter midnatt.

Raderade alltså några viktiga sms som jag sparat - sedan anlände de nya med tio minuters mellanrum.

Försökte därefter komma på hur man stänger av mobilen. Hittills har det inte behövts. Folk i allmänhet brukar ju sova på nätterna och inte sms-bomba andra. Det tog sin lilla tid. Men nu vet jag hur man stänger av eländet - och det kommer jag att göra varenda kväll hädanefter - och om det behövs - på dagarna med för den delen! Och det gör då rakt inget om jag glömmer koden för aktiveringen en vacker dag.

Vilket för mig in på nästa tanke jag grunnat på idag - på ungefär den nivå man klarar av efter tre timmars sömn - lyckades nämligen inte somna om efteråt förrän framåt 05.00, och då var det bara två timmar tills grannarna ovanför vaknade och satte på orientalisk musik och gjorde "morgontoilette".

Det jag tänkte på var det här med sifferkoder som lösenord. Hur i hela friden ska man kunna komma ihåg alla fyrsiffriga koder till allt? Det är illa nog med alla lösenord man måste skaffa sig på nätet. Tips någon?

Försöker nu komma på vad man bör packa ner om man ska ut och resa inom kort. I vanliga fall är det ingen svårighet, men när man känner sig som en klubbad säl, eller en zombie - med ryggskott dessutom (kan varken sitta eller stå och är febrig av trötthet), så är det förhållandevis svårt att få till något vettigt.

Till på köpet så har de ju infört nya detaljföreskrifter om vätska i handbagaget (rena katekesen) - och allt som räknas dit ska in i en liten enliterspåse. En jag har hittat bland kartongerna (fick hälla i en liter vatten i flera påsar för att kolla storleken), är redan fylld av tandkräm, tvål och schampoo - så nu får jag ligga lågt på vätskefronten i den vidare packningen.

Vad som ska räknas som vätska är lite klurigt, minst sagt. Jag har hittat ett klart gränsfall: tonfisksallad.

För fisk i vatten är vätska. (Men ex. kaviar är det inte.) Tar man ut tonfisken ur vattnet så borde det väl funka?

Och grönsaker och frukt är inte vätska - förutom om de är förädlade - ex. mosade.

Är skuren isbergssallad och gurka "förädlad"? Dressing är otänkbart förstås. Men det går ju bra även utan.

Fast kommer de att tvinga mig att sätta i mig den presumtiva lunchen redan vid incheckningen (numera får man ju inga måltider på planen) - eller får jag ta med den vidare? To eat or not to eat - that is the question.

Kanske bäst att bara ta med en smörgås. Det är inte vätska, upplyser de nogsamt om - oavsett pålägg. Det är ju bara det att man blir vrålhungrig snart igen då.

Kanske meningen - så att man ska ge upp och köpa deras dyra "cloud"-alternativ i ren hungerfrossa alldeles innan man svimmar av?

Men nu är jag riktigt nyfiken på hur de bedömer tonfisksallad. Ska kanske testa ändå...?

En annan sak jag tänkte på idag (skyller på den totala utmattningen) - är vad poängen med wasabinötter är - eller än värre: wasabichoklad!

D.v.s. grön-vitlöks-smörje-inpackade nötter och choklad. Hur kan man förstöra godsaker så? Fick rena chocken en dag när jag tänkte vara "nyttig" - köpte en näve wasabinötter - de såg faktiskt ganska goda ut - men när jag smakade på den första var det som att knapra på något vidrigt - fullständigt oätligt. Men de gick ner ändå - mycket hastigt - en efter en. Bra botövning! Och klart godkända för flygning; knastertorra.

Apropå botövningar - lagade just skorna inför resan. De är snart värdiga Franciskus. Ett hål stort som en enkrona finns i botten av den ena. Nu hjälpligt igentejpat med silvertejp (hoppas att det inte piper i metalldetektorn!). Jag har helt enkelt inte hittat några nya skor som inte skaver, klämmer och skär in. Då är det bättre att känna marken direkt under tårna. Fast det blir ganska blött när det regnar, förstås.

Så satte dunka-dunkat igång i lägenheten ovanför, och ryggen vädjar till mig att gå och lägga mig blick stilla och spikrak en stund. Bäst jag lyder.

Etiketter: , , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 14:27  
2 Kommentar/-er:
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker