A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

tisdag, juli 31, 2007
Ur kartongernas djup
Slutord innan flytten...

Nu står det travar av kartonger överallt.

Funderar på om jag borde ha anmält mig till Guinness rekordbok i den nya genren: flest prylar instuvade i minsta möjliga lägenhet....?

En röst ropar ur kartongerna (den verkar vara riktad till den katolska ledningen) : "omvänd er och vig kvinnor!"

Jag vill bara tillägga: för Kyrkans skull...

Etiketter:

postat av Charlotte Thérèse @ 12:46  
7 Kommentar/-er:
  • 01 augusti, 2007 10:52 sa Blogger Z

    I denna fråga står jag helt på din sida!

    Apropå flytten.
    Vid en sådan tänkte jag på det kinesiska ordspråket:

    Den som har mer än 80 ting, har börjat bli ägd av sina ting.

    (tänker på detta då jag kånkar på mina grejer)

     
  • 02 augusti, 2007 10:30 sa Blogger LeoH

    Det är väl trevligt att ha teologiskt kunniga flyttkartonger!:-)

     
  • 04 augusti, 2007 11:40 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    Jag skulle efter denna mardrömsflytt (25 kartonger återstår ännu att få hit nån gång) minska ordspråket till:

    Den som har mer än den kan bära i en hand är ägd av tingen...

    Tänk så skönt det vore att bara kunna ta sin kappsäck och gå!

    Istället för att packa över 100 kartonger. För att inte tala om att packa upp.

    I början var det 4-5 lager av kartonger från golv till tak - nu efter tre dagars non-stop-uppackande är det "bara" 1-2 lager kvar...

    Nästa flytt får nog bli till pensionärshemmet (menade de som hjälpte mig)...

    Nej, jag ska rensa ut - och en del verkar ha blivit automatiskt utrensat under flytten också.

    Charlotte

     
  • 04 augusti, 2007 11:44 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Leo,

    Ja, mina flyttkartonger är allt goda teologer (och de innehöll en hel del god teologi också - nu uppackad)... :-)

    Och det blev en mycket ekumenisk flytt - det var nästan bara ortodoxer vi saknade bland alla dem som kånkade.

    Där fanns annars "allt" representerat: från katoliker till olika slags lutheraner och frikyrkliga.

    De drog en hel del katolikskämt i källaren (när jag inte var där) fick jag höra sen. Men det hade jag tålt... :-)

    Charlotte

     
  • 06 augusti, 2007 11:31 sa Blogger Z

    En polare som just blivit prästvigd dominikan säger att han får problem med sitt fattigdomslöfte och sin rörlighet om han inte snabbt gör sig av med 6 kubikmeter (6000 liter) volym packning.
    Hehe.
    Jag frågade om han hade några böcker till övers.Då frågade han om jag ville ha ett bibliotek.

    Avundsjuk på dina tänkande packlådor :)

     
  • 06 augusti, 2007 12:48 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    6 kubikmeter är så gott som "ingenting" i sammanhanget....

    Hade ett släp som rymde 11 kubik - det hade kunnat fyllas två gånger ifall vi hade kunnat flytta allt på samma dag.

    Det mesta är just böcker (vad man samlar på sig...). Så det blir nog en hel del till basaren i år.

    Evangeliet igår kändes verkligen ända in i märg och ben... :-(

    Men man kan ju göra sig av med allt man inte behöver. Vilket är vad jag planerar att göra.

    Det viktiga är just att inte vara ägd av tingen.

    Och jag känner mig mycket friare nu. För jag vet ännu inte ens vad jag har kvar... Det som finns finns. Och det jag hittar i kartongerna och inte behöver får någon annan. Helt enkelt.

    Har du vägarna förbi nån gång så kan du få överta en av de talande kartongerna... :-)

    Om inte människorna vågar säga det som behöver sägas så lär t.o.m. stenarna ropa. Så varför inte kartonger?

    Jag tog upp en sten igår förresten, som balkongstopp, så jag inte blir utelåst där fler gånger. Än så länge är den tyst. Men den glittrar vackert.

    Charlotte

     
  • 06 augusti, 2007 13:03 sa Blogger Z

    Låter kul.

    Bra att ha kristna kompisar å man vill flytta!

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker