A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

lördag, augusti 04, 2007
Sankte Per, korsdrag och nyckelelände
Så var det värsta med flytten över... Den var lärorik.

Nu är jag återigen uppkopplad, efter fyra långa dagar utan tillgång till internet, så jag tar en liten paus från uppackandet. Datorn krånglar dessvärre förfärligt nu - men hoppas hitta nån som kan hjälpa mig med det.

De som hjälpte till med flytten tyckte att jag skulle skriva en roman om allt som hände då.

Det skulle bli en absurd en. Av någon anledning överträffar alltid det verkliga livet romaner - i alla fall mitt liv.

Bara en liten glimt nu.

Jag flyttade in på "Sankte Pers" dag. Han med nycklarna till himlen, ni vet. Och hela den dagen kom att handla just om nycklar.

Fick inte alla nycklar vid utlämningen, så måste i värsta fall byta lås om de har kommit på avvägar.

Det första som sedan hände när vi (fyra personer) kom in här, och det stank tobak i hela lägenheten, och vi öppnade fönster och balkongdörr för att vädra, och gick ut på balkongen allesammans, var att det blev korsdrag - så både ytterdörr och balkongdörr smällde igen.

Vi var utlåsta på balkongen!

Och nycklarna låg i lägenheten. På andra sidan huset stod två stora flyttlass som skulle in. Men hur? Vi ropade och ropade - men de som var kvar där hörde oss inte. Hur skulle de komma in - ifall ytterdörren också hade gått i lås?

Jag funderade som bäst över om det finns något skyddshelgon för lås (det borde ju vara just Sankte Per). Till slut ringde det på dörren - och vi ropade att vi inte kunde komma och öppna.

Det blev tyst. Länge.

Så kom det till sist in en person - en av dem som hjälpte till med flytten - och fann oss!

Det första som därpå hände var att jag utforskade källaren och stängde en torkrumsdörr i tvättstugan (skulle prova nycklarna), och fick inte upp den igen. Två personer försökte - det gick fortfarande inte. I värsta fall är den ännu låst... Ska ta mig ner och titta idag, och be en granne visa mig hur det fungerar...

Sen höll vi på att inte komma ut ur källaren - nycklarna passade inte i någon dörr. Men vi hittade en dörr till slut där det gick att vrida om ett lås som inte behövde nyckel.

När vi skulle åka och hämta ett tredje lass senare på kvällen (vi höll på från morgonen till 23.30, och även hela dagen efter det), glömde jag både lås och nyckel i förrådet medan vi var borta - och dörren stod öppen när vi kom tillbaka... I värsta fall är ett par saker borta (har i alla fall inte hittat dem än, och jag vet att de var där).

På kvällen låses porten automatiskt - först var det osäkert om vi skulle kunna ta oss in ifall vi alla råkade vara utanför huset efter 21.00 - för nycklarna som jag fått till porten gick inte att vrida om - och de passar ingenstans! Men vi kom in på annat sätt, som tur var...

Första natten sov jag sedan bara fyra timmar, p.g.a. ungdomar som åkte motorcykel utanför till 02.00. Sedan satte de igång med byggarbetsslammer kl. 06.00. Och inte är det precis lugnt här...

Men det ska väl gå att vänja sig.

Idag har jag i alla fall fått undan så pass många kartonger från golvet att det går att passera genom rummet utan att flytta saker åt sidan. Skönt!

Har kollat in soprummet idag också - tack och lov utan att bli inlåst!

Man får glädjas åt det lilla.

***

Nyckeluppdatering några timmar senare:

Det har nu visat sig att jag fått fel nycklar till källaren - så jag kommer inte in i tvättstugan - och nyckelkontoret är naturligtvis stängt under helgen. Bokat tvättid till på tisdag, håll tummarna att de ska fixa fram nycklarna tills dess!

Dessutom var plötsligt samtliga nycklar till annat försvunna (nu upphittade).

Och resterande nycklar är visst på vift för gott - förra hyresgästen fick dem inte heller...

Blivit förvarnad om att man kan låsa in nycklarna i tvättstugan - eller bli inlåst själv om man har otur - det gäller att hålla hårt i nycklarna i detta hus - och vara på sin vakt vid alla korsdrag!

Kors-drag behövs annars väldigt väl i Kyrkan - en total genomblåsning så dammet far ut. Och nog skulle man vinna på att slänga alla nycklar till de trånga lärosystem som man bevakar så hårt...? Så att Gud äntligen släpps in helt och fullt...

P.S. Lyckades fixa datorn!

Etiketter: , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 11:45  
2 Kommentar/-er:
  • 04 augusti, 2007 13:39 sa Anonymous Anonym

    *lol* :)
    Hoppas du får sova lite längre i natt!

     
  • 04 augusti, 2007 14:46 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Ja, det vore trevligt - så ögonen inte går i kors.... :-)

    Känner mig som om jag flyttat till ett annat land, en annan planet, där allt är både annorlunda och struligt.

    Kartongland i yttre kartongien.

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker