A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

onsdag, augusti 08, 2007
Nyckelgömmande spöke?
Nyckeltrasslet fortsätter....

Fick låna en grannes tvättstugenyckel igår för att kunna tvätta (akut).

Den försvann. Två gånger. Och återfanns på de mest osannolika ställen - fast jag lade den tillsammans med de andra husnycklarna båda gångerna.

Ena gången dök den upp i torktumlaren, väl intrasslad i ett lakan. Den andra gången fanns den en bit ner i en kasse med ren tvätt.

Jag börjar snart tro på spöken. Det är säkert jättekul att vara osynlig och gömma nycklar!

Utanför gräver de också, oändligt mycket. Och sätter upp märkliga installationer. Idag smällde de upp tre lyktstolpar på den gröna gården. In the middle of nowhere. Typ. Och de tände dem sedan inte när det blev kväll. Kanske inte elen är inkopplad än, fast sladdarna är dragna?

Såg en igelkott kravla över jordhögarna mellan stolparna i skymningen. Lite absurd känsla. Staden invaderar långsamt men säkert (den relativa) landsbygden - där de dock har avskaffat nästan all service som tidigare fanns - man får numera cykla en kvart/tjugo minuter för att uträtta ärenden som tidigare fanns på några minuters avstånd. Och inte är det särskilt lugnt heller - har inte sovit en hel natt sen jag flyttade in här.

Efter fem telefonsamtal har jag idag äntligen lyckats få posten till den nya adressen. Ordnade med eftersändning redan i juni - för att det säkert skulle funka från första dan. Det gjorde det alltså inte (liksom inte heller internetuppkopplingen - samma sak där). Så jag har talat med posten två gånger, och med adressändringen en gång (de skulle höra av sig när de löst mysteriet med den försvunna posten - men det förblev tyst), och med de lokala postsorteringskontoren (för gamla och nya adressen) en gång vardera.

Det visade sig till sist att brevbärarna på nya stället inte hade lyckats lista ut i vilken lägenhet jag bor - fast namnet har stått på ytterdörren sedan första dagen. Den jag pratade med sist visste i alla fall vem jag var direkt när jag ringde - och kom hit med 1 1/2 veckas post i ösregnet. Snällt. Men kanske vore det på sin plats med en kurs i elementär dörrskyltsläsning för alla brevbärare? Man börjar ju undra. Särskilt som en granne jag mötte (när jag tog ner en tidigare hyresgästs felkomna post så han kunde hämta den och en väns post från anslagstavlan vid porten), sa att hon hade fått andras post nu under sommaren (dock inte min).

Fick till slut min tvättstugenyckel också via den sena posten (bara ett ex - hur ska det väl gå om även den får fötter och börjar springa och gömma sig, hm, om det nu inte är ett lurigt litet spöke i farten?).

Undrade också hur den tidigare hyresgästen har klarat sig utan att tvätta under ett helt år - eller om han möjligen kände till ett hemligt "sesam, öppna dig" som funkar på hermetiskt tillsutna tvättstugedörrar. Det visade sig, när jag frågade, att han aldrig hade använt tvättstugan. Hans metod var istället att lägga kläderna i blöt i badkaret om kvällen. På morgonen ansåg han dem sedan vara "rena".

Vad man än kan säga om allt som sker - livet är då inte det minsta långtråkigt....! Särskilt inte om man flyttar... :-)

Nu har jag fått upp det mesta ur kartongerna (de jag fått hit alltså) och börjar kunna röra mig obehindrat mellan rum och kök och balkong. Det känns fint. Mitt i allt.

Etiketter: ,

postat av Charlotte Thérèse @ 23:28  
4 Kommentar/-er:
  • 09 augusti, 2007 09:21 sa Blogger Jeez

    *beklagar och kan inte låta bli att skratta lite*

    Har du funderat på att sätta fast nyckelknippan i en liftkortshållare (sån med snöre man drar ut) som naturligtvis i sin tur sitter fast i dig?

     
  • 09 augusti, 2007 09:58 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jeez,

    Jag har nog tänkt på det mesta vid det här laget.

    Inklusive nycklar i ett snöre om halsen. :-)

    Charlotte

     
  • 09 augusti, 2007 12:28 sa Blogger Jeez

    Kan tänka mig det! Om inte annat är väl nöden uppfinningarnas moder?

    Det verkar fö vara ett nerköp med den där nya lägenheten med nyckelbesvär och grannoljud. Hoppas det ändras snart!

     
  • 10 augusti, 2007 10:16 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Jeez,

    Det mesta har både fördelar och nackdelar skulle jag tro.

    Här finns både ett litet kök och balkong, och aningen mer ledig golvyta, det är också närmare till naturen - i den andra lgh var det lugnt och skönt nästan jämt och den låg centralt, den var ljusare också.

    Men man kan inte få allt. Man får kompromissa.

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker