A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

måndag, juli 02, 2007
Arkeologiska fynd - kvinnor i kyrklig tjänst
Här är en länk till en film (25 min) - en intervju med Dr. Dorothy Irvin om "Archaeological Evidence of Priests and Bishops in the Roman Catholic tradition."

http://video.google.com/videoplay?docid=-2648827455394718550&hl=en

Det kanske kan intressera några av er.

Själv är jag kritisk till en del av hennes slutsatser, men annat kan vara väl värt att ta till sig!

Etiketter: , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 13:16  
8 Kommentar/-er:
  • 02 juli, 2007 15:43 sa Anonymous Anonym

    Spännande! Bra tips på sevärdheter i tex Rom fick man ju också!

     
  • 02 juli, 2007 17:33 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Mycket spännande - ja!

    Men det finns flera tolkningar till en del saker... Jag har läst mycket om detta. Lär skriva mer om det i ett annat sammanhang senare.

    Ja - katakomberna är ett måste om man ska till Rom. Själv har jag bara varit i San Callisto. Men St:a Priscilla vore inte fel - var på väg just dit när jag var i Rom - men tror den var stängd för siesta (enda dagen då jag hade möjlighet att gå dit).

    Men hamnar du i katabomberna lär du också träffa på helgon i mängd... :-)

    Kan du tänka på dem som våra vänner som gått före till himlen?

    Skulle förresten vara kul att samla ihop några stycken och ordna en liten pilgrimsresa till Rom vid tillfälle... Det var 10 år sen jag var där - och det känns som att det börjar bli dags snart igen, att åka till den eviga staden...dit alla vägar bär.

    Vilka hänger på?

    Charlotte

     
  • 02 juli, 2007 20:49 sa Anonymous Anonym

    Jag var i Rom för 3 år sedan med min flickvän (sedemera fru) och det är helt klart en av de mest fascinerande städer jag varit i. Inte heller jag var i St:a Priscilla, men i några andra katakomber utmed Via Appia. Och visst var det en oerhörd känsla att gå omkring bland martyrernas gravar, ja!

    Självklart kommer jag åka tillbaka till Rom - jag har ju kastat mynt i Fontana di trevi. :) Nästa år börjar ju det nyutropade jubelåret så då borde man kanske åka dit (om det inte blir för mkt folk). Och visst vore det kul att göra sällskap med andra pilgrimer. Boka biljetterna! :)

     
  • 03 juli, 2007 09:15 sa Blogger Lea

    Hmm, verkar intressant!
    Har dock ej läst artikeln än, men rubriken får mig direkt att tänka på en av mina favoritböcker jag läste för några år sedan som hette "Påven Johanna". Har du läst den? Om inte, rekommenderas varmt. Tanken om en kvinnlig påve är intressant.
    Må gott!

     
  • 03 juli, 2007 13:40 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Jag brydde mig inte så värst mycket om Fontana di Trevi när jag var där - men kanske får komma tillbaka ändå...?

    Man kanske borde kolla upp redan nu vilka datum man ska undvika/resp. åka dit vid - beroende på om man vill trängas med tiotusentals andra eller gå omkring i lugn och ro.

    Jag skulle nog hellre åka dit när det är mer tomt - så man slipper kalabaliken och ståhejet, och kan vara pilgrim snarare än turist...

    Typ när den värsta säsongen är över, och gärna när det inte är över 30 grader varmt - i skuggan...

    Missade Vatikanmuséerna när jag var där (hm, valde bort dem) - så det kunde vara kul att se en del åtminstone - men man ska visst inte vara där tidigt på morgonen när de öppnar - för då är alla andra där. Första söndagen i månaden (så tror jag det var) är det gratis inträde dessutom (annars ganska dyrt).

    Värt att fundera vidare på och börja planera...?

    Charlotte

     
  • 03 juli, 2007 13:44 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Lea,

    Påven Johanna är med all sannolikhet endast en myt - men förvisso en ovanlig sådan.

    Artikeln däremot, beskriver sådant som faktiskt har hänt - så den är mycket informativ.

    Videon kommer med tolkningar, varav en del är mer tvivelaktiga - andra mer sannolika.

    Charlotte

     
  • 04 juli, 2007 21:36 sa Anonymous Anonym

    Charlotte,
    Frugan snackar om katakomber på Malta som hon vill se. Får se om vi lyckas komma överens :)

     
  • 05 juli, 2007 12:20 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Visste inte att det fanns katakomber på Malta!?!

    Om ni åker dit - skulle ni då vilja hålla utkik efter alla målningar ni ser där det finns kvinnor med - och fota dem, digitalt om möjligt - och skicka bilderna till mig?

    Samlar på forskningsmaterial!

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker