A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

torsdag, juni 21, 2007
Kedjeutmanad
Så har kedjerörelsen nått även bloggandet...

Jag, som i vanliga fall ogillar allt vad kedjebrev heter blev "utmanad" och bestämde mig, efter viss tvekan, att för en stund lyfta blicken ur en mycket spännande efterforskning jag håller på med, och hänga på...

REGLER: Varje spelare börjar med att skriva sju underliga/egendomliga saker om sig själv. Bloggare som blir “tagna” ska skriva sju saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Till slut väljer bloggaren sju nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter att det är gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta dem veta att de har blivit “tagna” och att de ska läsa ens egen blogg för mer information.

Jag har valt att skriva ner saker som jag just nu förvånas över hos mig själv. Alltid överraskas man av något - tydligen även av sig själv...

1. Jag undrar verkligen varför jag gick med på detta - är annars jättebra på att bryta kedjor.

2. Jag är hastigt och lustigt på väg att flytta - det trodde jag aldrig - och inte heller att det skulle bli dit det blir.

3. Jag passar inte in nånstans - och överallt - på samma gång.

4. Jag som inte precis hade planerat att "stå på barrikaderna" i frågan om kvinnor och ämbete - finner mig ha hamnat där.

5. Jag övergick från mjukt bröd till knäckebröd för några månader sen - övergången var tydligen lyckad, för när jag sedan för en gångs skull köpte ett mjukt morotsbröd som såg gott ut så glömde jag bort det flera dagar i rad. (Nu är det upphittat, men inte längre så färskt.)

6. Jag valde häromkvällen storstädning av kokvrå och badrum framför att se en intressant långfilm. Till saken hör att jag inte alls gillar att städa. Förklara det den som kan...

7. Jag har ändrat reglerna för detta spel - det är från och med nu sju punkter och sju bloggare som gäller (ursprungligen var det sex stycken). I och för sig är jag inte direkt förvånad över detta, men det säger nog något om mig - förnyelse är liksom "min grej" och sju är dessutom ett heligt tal... :-)

De andra bloggare som nu får denna utmaning är:

En filosof

En frälsningssoldat

Anders

Johan

Jonatan

Monica

Z

Etiketter: ,

postat av Charlotte Thérèse @ 11:47  
13 Kommentar/-er:
  • 21 juni, 2007 14:56 sa Blogger Z

    Punkt 4. Håller med.
    Det känns som om kvinnoprästfrågan blir en stor fråga, även om jag försöker "gömma mig".
    Senast igår var jag tvungen att diskutera med två konservativa i frågan. Puh.

    Punkt 5.
    Morotsbröd är en höjdare :)

     
  • 21 juni, 2007 16:04 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z,

    4. Ju fler som ger sig in i samtalet - och bl.a. visar hur de "traditionella" argumenten inte alls håller vid en närmare granskning - desto bättre. Så var vid gott mod!

    P.S. Forskar just nu vidare om kvinnor/ämbete i den tidiga kyrkan - jätteintressant källmaterial!

    5. Ja, kanske medan det är färskt... Tuggar mig nu igenom ganska så torra bitar... :-)

    Charlotte

     
  • 21 juni, 2007 18:03 sa Blogger Z

    Skrev in de mystiska 7 punkterna i slutet av "sammanhangs-posten",
    men de sju utmanade är ännu inte namngivna ;)

     
  • 22 juni, 2007 10:47 sa Blogger Z

    Nu länkar jag till dig, Charlotte- Therese, och kommer snart att beskriva min blogroll i en bloggpost :)

     
  • 22 juni, 2007 10:53 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z

    Kul!

    Min lista växer också allt eftersom... :-)

    Charlotte

     
  • 23 juni, 2007 22:49 sa Anonymous Anonym

    Blir man ( du )
    aldrig trött på dig själv, tvivlande, orolig?

    Alla andra har fel och jag har rätt, typ?
    Här finns ju inte en enda avvikande röst utan bara sådant som klia dig i öronen och ropar HURRA!!!!

    Märkligt med dessa självsäkra msk som menar att alla andra har fel och dessutom ha mage att kalla dem för fundamentalister!!!!

    Billigt tycker jag.

     
  • 24 juni, 2007 00:20 sa Blogger Monica O Kolkman

    Ett halvdant svar finns min blogg.
    Jag vet bara inte vem jag ska utmana. Någon som vi har missat?
    Någon som vill bli utmanad/som har behov av att berätta märkliga saker om sig själv? Hör av er!

     
  • 24 juni, 2007 10:20 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Anonym,

    Tittar du lite noggrannare i arkiven så hittar du inlägg också från sådana som inte håller med, även om de flesta har en trevligare ton än du.

    Själv undrar jag varför ett litet fåtal gör just som du - skriver en bitsk kommentar - anonymt.

    Kan man inte offentligt stå för det man tycker så varför alls skriva?

    Hade du känt mig det minsta så skulle dina fördomsfulla "frågor" vara överflödiga...

    De som är fundamentalister brukar själva stolt deklarera det... Så jag vet faktiskt inte riktigt vad du vill åt med ditt inlägg...? Förtydliga gärna.

    Jag vet heller inte vad du syftar på av det jag skrivit.

    Kanske det som gäller kvinnor och ämbete? En fråga som väcker starka känslor hos många, har jag märkt. Och jag frågar mig ofta varför. Varför skulle det vara så farligt om kvinnor också fick följa sin kallelse, på samma sätt som män får göra det?

    Jag skriver om mycket av det jag skriver om för att nästan ingen annan katolik vågar göra det - och så länge kyrkan officiellt bara serverar en tillrättalagd och vinklad syn på sanningen blir bilden av verkligheten skev. Både historiskt sett och nu.

    Jag är för övrigt inte färdig med min djupforskning i ämnet - och jag är öppen för att bli överraskad av nya upptäckter under resans gång. Jag ifrågasätter kritiskt materialet, och skriver om det jag kommit fram till. Jag tycker själv att det är det enda möjliga vetenskapliga förhållningssättet. Att däremot försöka förbjuda samtal om ett ämne - som kyrkan gjort - ser jag däremot som helt förkastligt.

    Vad har man att dölja? Att kvinnor och män faktiskt är lika inför Gud - som inte är en man?

    Charlotte

     
  • 24 juni, 2007 10:33 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Monica,

    Jag vet heller inte vem vi ska "utmana"...

    Sådan var formuleringen i ett mail jag fick när jag blev "utmanad", helt enkelt...

    Det är nog tänkt mest som ett sätt att lära känna nytt bloggfolk??!

    Charlotte

     
  • 24 juni, 2007 14:04 sa Blogger Monica O Kolkman

    Charlotte-Therese!
    Jag är glad att du har hittat till mig, jag har hållit lite koll på dig emellanåt redan.

    Jag är alltid på jakt efter nya intressanta bloggar.

    Jag vet inte om jag får någon respons på "mina underligheter". Det där med att ha ett udda intresse tycker jag är intressant, jag skulle gärna vilja höra om andra har ett riktigt udda intresse.

    http://monicaolssonkolkman.blogspot.com/2007/06/sju-underliga-saker-om-mig-sjlv.html

     
  • 24 juni, 2007 18:40 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Monica,

    Samma här!

    Lägger till din blogg i min lista så kan jag lättare ta mig dit och läsa - för det kommer jag absolut att göra då och då framöver.

    Det finns många intressanta bloggar, jag har hittat flera stycken bara på sistone.

    Själv har jag massor av intressen - det mesta blir intressant om man fördjupar sig i det. Frågan är bara vad av det som är mest udda... :-)

    Vulkaner är kul - jag trodde först att det var ett vanligt berg på dn bild... Minns själv dramatiska nyheter från när jag var liten - utbrott i Etna - heter den så?

    Jag undrade varför folk bosätter sig så nära vulkaner... Man vet ju att de kommer att få utbrott förr eller senare.

    Fascinerande det där - hur de först kan vara inaktiva i åratal - och så plötsligt väller det fram lava. Det är vackert att se...glödande - som självlysande, brinnande guld ur mörkret.

    Man kan säkert också hitta en hel del andlig symbolik i det...om man nu vill det...

    Om man nu inte bor alldeles intill förstås och måste fly hals över huvud...

    Charlotte

     
  • 25 juni, 2007 12:34 sa Anonymous Anonym

    Tack för utmaningen Charlotte!
    Nu har jag äntligen krafsat ner 7 saker om mig själv.

    Jag känner igen mig i dina punkter 1 & 3. =)
    Vart skall du flytta?

     
  • 25 juni, 2007 14:21 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johan,

    Kul att du antog "underlighetsutmaningen"!

    Svarar utförligare på annan plats.

    Blir din punkt 7 nånsin verklighet så kommer jag gärna och hälsar på! Eller så kanske vi kan ha huset halva tiden var? Vid Medelhavet är det gott att vara...

    Hmmm...beroende på växthuseffekten förstås - snart har vi väl medelhavsklimat i Sverige - och då räcker det gott med en liten stuga här - vid vattnet.

    Å andra sidan lär hus vid Medelhavet bli väldigt billiga när man uppnått grilltemperatur i trakterna, då vindruvorna kokar sönder i hettan - så det blir nog ytterst överkomligt - för då flyr alla hitåt istället...

    Klimatflyktingar är ju ett nytt begrepp att ta på allvar...

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker