Var får en katolsk debatt egentligen föras? D.v.s. i den mån det nu finns någon specifikt "katolsk" debatt - för det katolska är ju allmänneligt, det rör i förlängningen alla.
I svenska katolska media är det för närvarande inte särskilt högt i tak - de "sköra" katolikerna måste uppenbarligen skyddas från svåra frågor och allt som kan tänkas rubba deras trosvissa tro.
Dessa "sköra" katoliker riskerar åtminstone inte att lida av "skörbjugg" med tanke på alla vitaminrika fruktkorgar som serveras dem ur magasinet....
Så vari består då skörheten? Är det snarast fråga om en andlig "benskörhet", där alltför svåra ämnen hotar att lägga sig som lömska stenbumlingar i vägen för tron, och istället för att särskilt "sköra" katoliker ska riskera att behöva konfronteras med dem och kanske snava - och i värsta fall bryta benet - rensar katolsk press - tillika med en del katolska teologer - på förhand vägen, så att den blir lättöverskådlig, bred, rak och enkelt framkomlig.
Men var det verkligen den vägen vi uppmanades att gå i Jesu efterföljd?
Den tillrättalagda logik (som kanske hellre skulle stavas: brist på logik), som rättfärdigar denna väg, är sällan särskilt imponerande - men förväntas man inte tänka själv så spelar det ju ingen roll. Som "vapen" gentemot dem som tänker fritt fungerar den dock inte - "logiken" smulas sönder så fort de rosenskimrande glasögonen tas av.
Ifall "survival of the fittest" även är en andlig naturens ordning - har de "sköra" katolikerna då någon chans att föra sin tro vidare och överleva - annat än i utkanten av samhället, på betryggande avstånd från allt som är komplicerat?
Men vad händer om man skapar ett katolskt ghetto för "sköra" katoliker (så som kyrkan verkar sträva efter att göra)? Ska dessa tillbringa hela sitt andliga liv på en långvårdsavdelning - på livslångt dropp av sockervatten?
Var kyrkan inte snarare menad att vara ljus och salt i världen? Hur går det då om hon istället gör sig beroende av eldflugors och lysmaskars bristfälliga punktljus och helt förlorar kraften och sältan - eller inte tillåter att människorna utvecklas normalt? Vad har hon då att ge världen?
Man kan också undra var denna skörhet kommer ifrån. Bidrar den icke ifrågasättande katekesundervisningen och hävdandet av "den enda rätta läran" mest till att skapa räddhågade katoliker som vet hur man serverar de "rätta" svaren - men inte varför? I samhället - från omgivningen - kommer de ovillkorligen att möta ett kritiskt tänkande. Inom den högre utbildningen duger det inte att rabbla upp inlärda fraser - där om inte förr ställs det hela på sin spets. En oreflekterad tro som inte tål förnuftets och verklighetens många utmaningar kan då lätt gå förlorad.
Men en tro som får stötas och blötas, slipas och luttras - och genom detta blir stark och genuin - en tro som kan svara på frågor "varför", men som vid den mänskliga kunskapens gränser också vågar säga: "jag vet inte" - står till sist pall för allt. Den vågar vila i Gud, och inte i mänskliga tankars barkbåtsfundament. Den är inte heller främmande för att ifrågasätta det som inte verkar vara av Gud i de regler och restriktioner som omger den.
Detta är grunden för en modig och rak tro som tål såväl samhällsdebatt som inomkyrkliga frågor.
Men detta upplever kyrkan märkligt nog som ett hot - när det i själva verket utgör hennes styrka och korrektur i varje ny tid!
Hur kan då de "sköraste" bland katoliker botas? Och hur förebygga denna andliga "benskörhet" i kommande generationer?
1) Katolsk undervisning behöver ses över i grunden så att den framför allt uppmuntrar till ett nyfiket tänkande och utforskande av trons sanningar - också utanför råmärkena.
2) Katolska media måste börja ta sitt ansvar för en öppen ocensurerad debatt som är värdig vuxna, ansvarsfulla människor - det innebär samtidigt att spädbarnsmjölken måste ransoneras en aning för att de som är beroende av den till sist ska kunna bli avvanda.
3) Katoliker bör - inte minst från våra predikstolar - genom en sund undervisning utrustas till att i allt högre grad våga konfronteras med verkligheten och reflektera över vår tids svåra frågor - utan att ha de färdiga svaren i beredskap - dessa var ju aldrig menade som universallösningar tillämpbara alltid och överallt, utan snarare som riktlinjer. (Detta kräver en förändrad prästutbildning - där prästkandidaterna själva först får pröva på detta.)
4) Nya miljöer för studier, samtal och reflektion bör skapas - eller där de redan finns - öppnas upp än mer. Både inomkyrkliga sådana och sådana som är öppna för var och en som är intresserad.
5) Det borde också vara självklart att ingen ska få tvingas att gå emot sitt samvete, eller att, som kyrklig representant, behöva tiga om känsliga saker av rädsla för att förlora sin tjänst. Människan blir fullt ut människa bara om hon utåt kan stå för vad hon innerst inne tror. Kyrkan har inte rätt att genom repressalier tysta ner eller utesluta dem som gör detta.
Bara en mycket förvirrad och sjuk person skulle kunna få för sig att hugga av sina egna kroppsdelar. Ändå är detta vad kyrkan - Kristi kropp - ofta gör - av rädsla för den framtid Gud vill leda henne in i.
Intellektuell ärlighet och en stor portion heligt mod är naturligtvis en förutsättning för allt detta - och annat som behöver förändras.
En sista god nyhet för dem som tror sig vara alldeles särskilt "bensköra" är att det finns tillgång till andlig mat och dryck som verkligen kan ge styrka för det katolska vuxenlivet. Den som äter Kristi kropp och dricker av hans kalk - får i sig just sådan "kalk" som ger stadga åt benstommen. Och den som "tränar" även i inre bemärkelse får energi och styrka i de andliga och intellektuella musklerna - vilket innebär att hela kroppen - kyrkan - kan fungera med ny spänst och koordination.
Ingen av oss är ju kallad till att vara en passiv mottagare av själslig "långvård" utan till att aktivt visa på något av Gud genom våra liv. Det innebär ytterst att våga leva fullt ut och möta allt som kommer i ens väg utan att rygga tillbaka. Så som Jesus gjorde....
Men - finns det verkligen någon enda katolik som skulle vilja beteckna sig själv som "skör"? Är detta inte snarare en fördom hos dem som anser det vara sitt högsta kall att försöka hålla kvar folk på ett lätthanterligt spädbarnsstadium? Små barn kan visserligen skrika högt - men de förmår inte utmana de vuxnas tankar på lika villkor.
Nej, ni som - med orätt - av somliga benämns som "sköra" - visa äntligen att de har fel! Visa att ni inte är så ömtåliga som de tror! Sträck på er, res er upp ur de andliga "rullstolar" där man placerat er - våga vägra kuvöserna - för där hör ni verkligen inte hemma! Ja, "tag era sängar och gå" - nu på starka ben, ledda av Andens vind, kanske på krokiga vägar, men tätt i Jesu efterföljd...
Då kan vi alla förhoppningsvis en dag mötas i en mogen och öppen dialog där svaren inte är givna på förhand, där Gud är fri att överraska oss.... |