A Catholic Renewal

~ En radikal blogg ~

"Se, jag gör allting nytt..." (Upp 21:5)

fredag, juni 13, 2008
Tistou's kattcirkus

Miaaaau på er.....!

Så har man varit hemifrån i snart två dagar. Levt loppan.

Jag sover nästan hela dagarna så att jag orkar hålla igång ordentligt på nätterna. Då är det rena cirkusen här. Är nämligen som allra piggast framåt kl. 00.30 och nån timma framåt - då är det omöjligt att få mig lugn - och sen vid 5-tiden på morgonen är det dags för nästa högaktiva nattpass. Kattpass, menar jag.

Jag vill äta när jag vaknar - även under natten. Särskilt under natten. Det är extra roligt. Och fast det finns mat i min skål i köket (det som är kvar av dagsransonen finns där hela natten) så väcker jag henne som jag bor hos - bara så hon vet helt säkert att jag håller på att svälta ihjäl. Hon måste stiga upp och följa med till köket - innan dess slutar jag inte att hoppa upp och ner i sängen som en jojo, samt gå kors och tvärs över henne och jama högljutt. Är man en hungrig kattunge så är man...


Igår var vi ute på en kort promenad. Så här var det: jag blev mest buren.... För jag vägrade att sitta i den där fåniga lilla kattväskan. Nej - det är betydligt bättre att sitta i famnen - och jag kan faktiskt gå själv, är ju ett helt år gammal. Ibland vill jag verkligen bara gå själv. Då rivs jag och fäktas hejvilt tills jag blir nedsläppt. Fast där nere blir jag snart lite orolig. Så mycket ljud och dofter, och det börjar ju duggregna - usch! Vill springa in i skogsdungen och gömma mig. Oj, där är några hundar - borde kanske gå och hälsa - de verkar väldigt nyfikna på mig. Det riktigt rinner ur munnen på dem. Men det tycker inte hon som håller i mitt koppel är någon bra idé, hon lyfter upp mig och går åt andra hållet, hemåt. Så synd... Väl inne igen är det grundlig pälsrengöring som gäller.

Men att vara ute är kul. Särskilt balkongen är spännande. Så fort dörren öppnas rusar jag dit - och sover jag så vaknar jag då. Jag blir modigare för varje dag. Imorse tänkte jag hoppa upp på balkongräcket, tog sats, och.... Då blev jag inburen. På en gång. Fånigt.... Annars är det jättekul att sitta där och kika genom platsfönstret och genom springorna nedtill - igår gick en stor hund förbi där nere. Massor av fåglar finns det också. Och det finns goda smultronskott alldeles intill. Jag försöker se till att det inte blir några nya plantor av dem. Vad skulle det vara bra för? Det finns ju redan två plantor (om än lusätna). Inomhus äter jag vidare på ampelliljan. Den är god.

Gääääääsp.... Nej, nu ska jag sova vidare så jag orkar med natten.... Kan knappt hålla ögonen öppna....

Läs mina övriga kattgästblogginlägg här.

Etiketter: , , , ,

postat av Charlotte Thérèse @ 11:44  
10 Kommentar/-er:
  • 13 juni, 2008 18:07 sa Blogger Z

    Vilken angenäm läsning, och foton.

     
  • 13 juni, 2008 19:48 sa Blogger Johanna G

    Instämmer! Flera stora, feta plus i kanten på denna blogg för dessa mycket underhållande inlägg!

     
  • 13 juni, 2008 20:22 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Z, Johanna,

    Ni skulle bara se hur underhållande charmtrollet är IRL...

    Iofs kanske inte just när man inget annat vill än sova och han är hypertaggad, och laddad med tio duracellbatterier, minst.

    Han har inte lyckats bita mig i näsan en enda morgon - antagligen för att han väckt mig först, så jag har kunnat avvärja attacken.

    Han förmedlar också bara vissa bitar av sin personlighet genom sina inlägg här.

    Jag har just tagit foton som visar både dygdemönstret och den tauterade växtmarodören (nåja, han nosade bara just på de här).

    Ni kan se fram emot morgondagens bilder...

    Han kommer att förgylla drygt två bloggveckor här - kanske inte varje dag, men ganska ofta, är jag rädd... ;-)

    Nu har han kollat in såväl dator som modem, medan jag skrev det här. En gammal skrivare är visst också intressant.

    Vi ska nu titta på det som är kvar av kvällens "Americas Funniest home videos - det brukar vara en del katter med där...

    Om han nu är intresserad - han undersöker just möjligheten att klättra uppför bokhyllorna där jag ställt sånt jag är rädd om - för att det skulle vara kattsäkert...

    Hmmm...

    Han är en "handfull" som man brukar säga. Som ett litet barn.

    Charlotte

     
  • 13 juni, 2008 20:43 sa Blogger Charlotte Thérèse

    P.S.

    Han är verkligen helvild nu, sovit och vilat för mycket idag tror jag bestämt. Bäst han får springa av sig.

    På 10 (?) minuter har han farit runt överallt, ockuperat fåtöljen så jag inte hade nånstans att sitta, rymt ut på balkongen två gånger (han har upptäckt hur han kan peta upp dörren om den är lite på glänt), ätit ännu ett smultronskott i förbifarten, gett sig på en annan stackars liten ampellilja, och nästan rivit ner den största genom att dra i ett skott som hänger ner lockande som en kattleksak.

    Nu försöker han ta sig in i tvättskåpet.... Tvätten som inte hann torka hänger också överallt och måste utforskas.

    Sur är han också (vilket han inte hittills varit en enda gång), man får inte ens peta på honom, och han jamar järnet.

    Och så, medan jag skriver, har han visst somnat av utmattning... Förutom att svansen rör lite på sig.

    Det brukar minsann vara annat ljud i skällan när han får som han vill... ;-)

    Puh...

    Är man kattprins så är man.

    D.S.

     
  • 13 juni, 2008 20:48 sa Blogger Johanna G

    Haha, låter som om du kommer att kedja fast honom i madresserat rum innan kattvakten är över... ;)

     
  • 13 juni, 2008 20:56 sa Blogger Charlotte Thérèse

    P.S. 2

    Surpupperiet gick över snabbt.

    Det var visst mest lekdags....

    Så fort jag tog fram favoritleksakerna var det vild jakt som gällde.

    Han är hur underhållande som helst som seriös jägare. På helspänn, blixtsnabb, och med en leksak under varje tass - när de rör på sig vet han inte vilken han ska välja.... ;-)

    Nu håller han på att riva ner något i köket - bäst jag slutar....

    D.S.

     
  • 13 juni, 2008 21:01 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johanna,

    Du skall icke frestas... ;-)

    Nej, det är ingen större risk - det finns inget extra rum här.

    Och han är inte lika vild hela tiden. Det är mest efter att han har såsat hela dagen som han kommer igång så här - får massor av överskottsenergi.

    Annars är han riktigt gosig och snäll.

    Förmodligen är han lite annorlunda hemma, där en annan äldre katt regerar.

    Charlotte

     
  • 13 juni, 2008 21:01 sa Blogger Johanna G

    Låter som säkrast så. Du får lägga bloggandet lite på is tills du blir kattfri igen. Fast å andra sidan så brukar det vara lätt att smälta och så slutar det med att man skaffar egen katt istället...

     
  • 13 juni, 2008 21:02 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Behöver jag säga att det inte blev något videotittande?

    Full fräs istället...

    Synd att jag inte kan filma honom - det skulle nog bli väldigt roliga videosnuttar.

    ;-)

     
  • 13 juni, 2008 21:06 sa Blogger Charlotte Thérèse

    Johanna,

    Vi skrev visst om varandra...

    Nej, egen katt ska jag inte ha!

    Det är så bra så att bara ha hand om en ibland... Precis lagom... :-)

    Är ju faktiskt allergisk.

    Och jag har lite annat att göra - även dessa veckor!

    Får nog till slut sätta tändstickor som ögonlocksupphållare och göra allt viktigt medan han sover...

    Charlotte

     
Post a comment here: Skicka en kommentar
To the main page of this blog: Till bloggens första sida
 
 
     
OBS!!! BLOGGEN HAR FLYTTAT! / THE BLOG HAS MOVED!
Senaste kommentarer
My English blog posts
Aktuellt
Min lilla hörna
Om bloggen
Tidigare inlägg
Arkiv
Webbsidelänkar
En salig bloggblandning
Etiketter - ett urval
Ekumenisk dialog
Citerat

    "Since we live by the Spirit, let us keep in step with the Spirit." (okänd källa)

    "Where there is no love, put love and gather love."  Johannes av Korset

    "The soul of one who loves God, always swims in joy, always keeps holiday, and is always in the mood for singing." Johannes av Korset

    "To write is to pray."  Thomas Merton

    "In vino veritas!" (Det kan tolkas bokstavligen så - på ett djupt sätt - i eukaristin.)

    "Injustice anywhere is a threat to justice everywhere. I will not stand idly by when I see an unjust war taking place." Martin Luther King, Jr.

Smått och gott

Copyright: Charlotte Thérèse, 2007

Bloggtoppen.se BlogRankers.com Christianity Blogs - Blog Catalog Blog Directory Blogglista.se Bloggar Religion bloggar Blog Flux Directory Blogarama - The Blog Directory Add to Technorati Favorites
eXTReMe Tracker